training: rijden op souplesse
Niet dat we de beginners in een aparte categorie willen indelen, iedereen is immers welkom op het forum. Wel gaan we in dit onderdeel proberen om veel voorkomende vragen te bundelen.
kan perfect aangeleerd worden, ik heb het nog na mijn 40ste geleerd.
vroeger moet ik op de bike zo rond de 75 gemiddeld gezeten hebben, nu is dat dikwijls boven de 90.
Zijn wel heel zware trainingen : probeer om te beginnen maar eens 2uur op heel lage hartslag aan 100tpm te draaien. Na een tijdje beginnen je beentjes enorm veel pijn te doen, maar dan moet je doorbijten. En dat is een schok hoor, stikkapot thuis komen na 2uurtjes rijden aan een gemiddelde hartslag van 110...
Maar iedere rit kon ik het een kwartiertje langer uithouden...
Eenmaal je vlot 3uur op lage hartslag dat kunt aanhouden, kan je beginnen krachttraining te doen op 90tpm. En als je dan op tv of int echt weer ene op 60tpm naar boven ziet sleuren, dan doen je spierkes al pijn bij het zicht alleen al.
Opgepast, dit is wel een werk van lange adem...
Effect ?
Je kan het met het volgende vergelijken : stel, je moet 500kg zand naar de zolder sleuren. Wat is er het zwaarste ? 50keer 10kg naar boven dragen, of 10 keer 50kg ?
vroeger moet ik op de bike zo rond de 75 gemiddeld gezeten hebben, nu is dat dikwijls boven de 90.
Zijn wel heel zware trainingen : probeer om te beginnen maar eens 2uur op heel lage hartslag aan 100tpm te draaien. Na een tijdje beginnen je beentjes enorm veel pijn te doen, maar dan moet je doorbijten. En dat is een schok hoor, stikkapot thuis komen na 2uurtjes rijden aan een gemiddelde hartslag van 110...
Maar iedere rit kon ik het een kwartiertje langer uithouden...
Eenmaal je vlot 3uur op lage hartslag dat kunt aanhouden, kan je beginnen krachttraining te doen op 90tpm. En als je dan op tv of int echt weer ene op 60tpm naar boven ziet sleuren, dan doen je spierkes al pijn bij het zicht alleen al.
Opgepast, dit is wel een werk van lange adem...
Effect ?
Je kan het met het volgende vergelijken : stel, je moet 500kg zand naar de zolder sleuren. Wat is er het zwaarste ? 50keer 10kg naar boven dragen, of 10 keer 50kg ?
in absolute kracht misschien wel...Griet schreef:En ikke maar denken dat ge daar sterk van wordt.WIP schreef: Op groot verzet naar boven = aan sleuren, trekken, stoempen, ... en bovenaan patat stil staan om bij te komen.
maar of je daar ook sneller mee omhoog rijdt, toch die tweede helft van de rit, tja...
-
- Expert
- Berichten: 4878
- Lid geworden op: vr 24 okt 2003 21:21
Bericht door Sunn Xtreme »
op souplesse leren rijden doe je niet door constant te proberen dat hoge trapritme te volgen.
jke rijd gewoon kleine versnelling, in het begin doetdat wat raar aan, de ademhaling kan even versnellen maarzakt nadien eenmaal je bezig bent.
in het begin draai je misschien 90 omwentelingen... na enkele dagen voel je dat het al wat vlotter gaat.. het lijkt alsof het je al iets minder moeite kost.
na een week of 2 zit je trapfrequentie al wat hoger zonder daar moeite voor te moeten doen.
na een tijd kan je dat ook over langere afstanden blijven volbrengen...
en op een bepaald moment draai je rond de 100 rpm zonder dat het enige moeite kost, met lage pols, en kan je dat uren volhouden.
hoe meer souplesse je in de benen hebt, te makkelijker zal je op andere trainingen kunnen overschakelen en deze uitbouwen.
rijd je bv 100km op souplesse, dan nog zal je kracht ontwikkelen...
het bijzondere is, dat je na verloop van tijd - en na speciefieke trainingen (ook intensieve) - de kracht en souplesse kan samenbrengen. dat laatste is een procedure van lange adem en geconcentreerd trainen, maar als je dat lukt sta je heel ver.
de fout dat sommigen maken is, dat ze denken 'ik moet souplesse draaien een 100 rpm' en willen hoe dan ook dat proberen vast te houden....terwijl ze voordien maar rond de 80-85 draaiden.
mja.. dat gaat uiteraard niet lukken.
pijnlijke spieren, mogelijke verrekkingen van spieren en zelfs blokkeren kan een gevolg zijn.
je moet dat stap voor stap leren doen.
dus gewoon klein rijden, lekker ronddraaien aan een lagere pols en niet proberen een hoger ritme te houden dan je op dat moment zou aankunnen.
na een paar dagenvoel je wat verbetering, na een paarweken is het al een pak verschil...
gewoon geduld hebben.
jke rijd gewoon kleine versnelling, in het begin doetdat wat raar aan, de ademhaling kan even versnellen maarzakt nadien eenmaal je bezig bent.
in het begin draai je misschien 90 omwentelingen... na enkele dagen voel je dat het al wat vlotter gaat.. het lijkt alsof het je al iets minder moeite kost.
na een week of 2 zit je trapfrequentie al wat hoger zonder daar moeite voor te moeten doen.
na een tijd kan je dat ook over langere afstanden blijven volbrengen...
en op een bepaald moment draai je rond de 100 rpm zonder dat het enige moeite kost, met lage pols, en kan je dat uren volhouden.
hoe meer souplesse je in de benen hebt, te makkelijker zal je op andere trainingen kunnen overschakelen en deze uitbouwen.
rijd je bv 100km op souplesse, dan nog zal je kracht ontwikkelen...
het bijzondere is, dat je na verloop van tijd - en na speciefieke trainingen (ook intensieve) - de kracht en souplesse kan samenbrengen. dat laatste is een procedure van lange adem en geconcentreerd trainen, maar als je dat lukt sta je heel ver.
de fout dat sommigen maken is, dat ze denken 'ik moet souplesse draaien een 100 rpm' en willen hoe dan ook dat proberen vast te houden....terwijl ze voordien maar rond de 80-85 draaiden.
mja.. dat gaat uiteraard niet lukken.
pijnlijke spieren, mogelijke verrekkingen van spieren en zelfs blokkeren kan een gevolg zijn.
je moet dat stap voor stap leren doen.
dus gewoon klein rijden, lekker ronddraaien aan een lagere pols en niet proberen een hoger ritme te houden dan je op dat moment zou aankunnen.
na een paar dagenvoel je wat verbetering, na een paarweken is het al een pak verschil...
gewoon geduld hebben.
ik rij ook altijd op "souplesse", ik rij dus bijna altijd met een kleinere versnelling dan de rest, en het verschil zit hem vaak in het einde van de beklimming. In het begin knallen dus velen van me weg, maar op het einde pak ik ze allemaal terug én ik kan meteen groter schakelen op het einde en weg ben ik
In het begin reed ik ook altijd te "groot", dat kwam nog van de tijd dat ik op de koersfiets zit. Toen ben ik dus gaan trainen op "souplesse" en nu wil/kan ik eigenlijk niet meer anders.
In het begin reed ik ook altijd te "groot", dat kwam nog van de tijd dat ik op de koersfiets zit. Toen ben ik dus gaan trainen op "souplesse" en nu wil/kan ik eigenlijk niet meer anders.
-
- Mountainbiker
- Berichten: 678
- Lid geworden op: ma 27 nov 2006 22:48
- Rijdt met: Minerva Pantera, Trek Top Fuel 7
Dat is mss ook een beetje mijn probleem..........maar ik ga het toch eens proberen vol te houden want als ik dat hier zo lees..........zegt genoeg.Sunn xtreme schreef:gewoon geduld hebben.
Alleen die aantal omwentelingen dat ge moet maken is voor mij al een vraagteken.
Hoe kunt ge weten dat ge goed zit? Tellen zal er toch niet bij te pas komen zekers? (waarschijnlijk een domme vraag).