Een MTB oké, maar welke maat ?

Niet dat we de beginners in een aparte categorie willen indelen, iedereen is immers welkom op het forum. Wel gaan we in dit onderdeel proberen om veel voorkomende vragen te bundelen.
Plaats reactie
kl00n
Mountainbiker
Berichten: 10
Lid geworden op: ma 21 mei 2007 21:30
Rijdt met: Cube LTD CC Hardtail 2007 black

Bericht door kl00n »

Ik ben een 1m 84 en zit op een 20inch (cube)
Gebruikersavatar
nielsmon75
Mountainbiker
Berichten: 118
Lid geworden op: zo 12 apr 2009 23:34
Rijdt met: custom cube reaction sid blue full XTR,bottecchia FX-540

Bericht door nielsmon75 »

ik ben zelf 1m77 ma is een 19'' frame dan goed wil namelijk een occasie scott mc20 fully gaan kopen?
mvg :bounce:
Frenk
Mountainbiker
Berichten: 19
Lid geworden op: di 17 mar 2009 18:23
Rijdt met: Shredder

Bericht door Frenk »

Ik ben slechts 1m70. Zou een Scot Scale 60 M mijn dan passen?
Of welke maat raden jullie mij aan?
zikje
Mountainbiker
Berichten: 158
Lid geworden op: zo 03 aug 2008 14:14
Rijdt met: Scott Tampico (voor 2004)

Bericht door zikje »

Ik heb http://users.skynet.be/vipersite/techniek.htm uitgevoerd, en ik kom uit op een bovenbuislengte van 60 cm.
Gebruikersavatar
Hans wynants
Mountainbiker
Berichten: 1640
Lid geworden op: zo 24 feb 2008 22:32
Rijdt met: NINER

Bericht door Hans wynants »

ik ben 1.89M en heb altijd met 19" of 20" gereden, nu heb ik een cube gekocht maat 18" type ams (fully) .

de zadelpen op bijna de hoogtste stand staan, ik zit zeer comfortabel op de fiets, heb niks last meer van onderrug of poep.

heb binnenbeenlengte van 86cm.

zit ik nu op een te kleine fiets? volgens mij niet, :wink:

als je er goed op zit zonder pijn of slapende delen, is alles zoals het moet .

dus niet teveel de geschreven regeltjes volgen, beter afgaan op gevoel. naar u lichaam luisteren, echter is dit wel enkel van toepassing als je genoeg kan vegelijken.
Gebruikersavatar
deftone82
Mountainbiker
Berichten: 83
Lid geworden op: wo 07 jul 2010 15:17
Rijdt met: when come car back? :(

Bericht door deftone82 »

nog een vraagje over de maatvoering.

mijn data:
lengte: 1m80
binnenbeen: 84cm
armlente (met vingers): 74 cm
lengte onderbeen: 53 cm

De verkoper die mij heeft opgemeten, kwam na wat rekenwerk uit bij een 18,60 inch als zijnde de ideale maat voor mij...

Als ik mijn gegevens ingeef op wrenchscience, raden ze mij een 17" (c2c gemeten) of een 18" indien c2t gemeten. Deze maten komen respectievelijk overeen met 43,18 cm en 45,72 cm...

Als ik naar de maten van Bulls Copperhead ga kijken (die heb ik op het oog!) zie ik op hun website framehoogtes 42, 47, 52 en 57 met respectievelijke bovenbuislengtes van 565, 580, 595 en 610...

Kan iemand mij nu uitleggen welke maat ik algemeen het beste kies (in de zelfde winkel waar ze mij hebben opgemeten zou een 19" goed zijn voor mij...) en welke maat van Bulls ik het beste test?
Gebruikersavatar
kawa
Mountainbiker
Berichten: 9962
Lid geworden op: vr 06 aug 2004 10:58

Bericht door kawa »

deftone82 schreef: De verkoper die mij heeft opgemeten, kwam na wat rekenwerk uit bij een 18,60 inch als zijnde de ideale maat voor mij...

Als ik mijn gegevens ingeef op wrenchscience, raden ze mij een 17" (c2c gemeten) of een 18" indien c2t gemeten. Deze maten komen respectievelijk overeen met 43,18 cm en 45,72 cm...

Kan iemand mij nu uitleggen welke maat ik algemeen het beste kies
Wat verteld die verkoper over de lengte van de bovenbuis? Enkel een maat van zitbuislengte geven is ook maar niks...
18.60", bij merk A kan je een kortere bovenbuis bij een 19" hebben dan bij merk B in 18"....
Je moet altijd de volledige geometry bekijken.

De maat die jij moet kiezen is de maat die met z'n bovenbuislengte het best gaat uitkomen bij de maat die je bij wrenchscience kreeg voor de overall reach. (lengte bovenbuis + stuurpen)
Gebruikersavatar
Frost
Mountainbiker
Berichten: 221
Lid geworden op: do 14 jan 2010 17:56
Rijdt met: Cannondale Flash 29er carbon 3

Bericht door Frost »

Bij mij klopt die tabel toch niet hoor,ik ben 1m74 en rij met een 16" en volgens wrenchscience heb ik deze maat ook nodig :-?
Is het ook niet zo dat je een mtb best iets te klein dan te groot koopt?
Gebruikersavatar
kawa
Mountainbiker
Berichten: 9962
Lid geworden op: vr 06 aug 2004 10:58

Bericht door kawa »

frost schreef:Bij mij klopt die tabel toch niet hoor,ik ben 1m74 en rij met een 16" en volgens wrenchscience heb ik deze maat ook nodig :-?
Is het ook niet zo dat je een mtb best iets te klein dan te groot koopt?

Kan toch goed zijn dat je een 16" nodig hebt? Welke tabel zegt van niet?

En als je tussen twee maten invalt koop je idd. best de kleinere maat als je een wendbare fiets wil hebben.
Gebruikersavatar
Frost
Mountainbiker
Berichten: 221
Lid geworden op: do 14 jan 2010 17:56
Rijdt met: Cannondale Flash 29er carbon 3

Bericht door Frost »

kawa schreef:
frost schreef:Bij mij klopt die tabel toch niet hoor,ik ben 1m74 en rij met een 16" en volgens wrenchscience heb ik deze maat ook nodig :-?
Is het ook niet zo dat je een mtb best iets te klein dan te groot koopt?

Kan toch goed zijn dat je een 16" nodig hebt? Welke tabel zegt van niet?

En als je tussen twee maten invalt koop je idd. best de kleinere maat als je een wendbare fiets wil hebben.
De tabel die op de eerste pagina staat, 1m75=18"
Ofwel is die tabel speciaal voor mensen met een korter bovenlijf :lol:
Plaats reactie