Meerprijs waard of niet ?

Niet dat we de beginners in een aparte categorie willen indelen, iedereen is immers welkom op het forum. Wel gaan we in dit onderdeel proberen om veel voorkomende vragen te bundelen.
Gebruikersavatar
whaleshark
Mountainbiker
Berichten: 679
Lid geworden op: ma 06 mei 2013 17:09
Rijdt met: ALu Cannondale F29, Carbon Vacorse, Stalen Ragley Big Wig en een oude alu fully Testarossem

Re: Meerprijs waard of niet ?

Bericht door whaleshark »

Zoals ik eerder al zei, test eens een paar MTB's, dan zul je de verschillen wel merken...Ik heb al met vele MTB's gereden en merk wel grote verschillen in comfort en stuurgedrag...
Er zijn altijd mensen die zeggen dat Ford even lekker rijdt als Audi, (om bij de vergelijking A3 / fiesta te blijven) tot dat je er mee rijdt... Idem met MTB's...
Gebruikersavatar
kazzz
Mountainbiker
Berichten: 793
Lid geworden op: di 25 jun 2013 11:20
Rijdt met: Trek SuperFly 9.8

Re: Meerprijs waard of niet ?

Bericht door kazzz »

Kenneth-mtb schreef:
kazzz schreef:Maar diegene die het fijnste rijdt als een verlengstuk van je lichaam: Trek... :)

Freak :-D
Ik citeer maar wat er in het artikel staat é :)
Gebruikersavatar
whaleshark
Mountainbiker
Berichten: 679
Lid geworden op: ma 06 mei 2013 17:09
Rijdt met: ALu Cannondale F29, Carbon Vacorse, Stalen Ragley Big Wig en een oude alu fully Testarossem

Re: Meerprijs waard of niet ?

Bericht door whaleshark »

Wybob schreef:Al heb je wel bij Cube en Canyon, prijs / kwaliteit zeer goede fietsen. Bij trek, cannondale, bmc, specialized enz.. betaal je vooral de innovaties op hun kaders, en moet je voor dezelfde prijs meestal een mindere afmontage kiezen.

Persoonlijk vind ik Cube de laatste jaren goede frames maken, de reaction gtc sl die je op het oog hebt beschikt over een licht frame (met steekas, voor & achter) hij is stijf maar ook comfortabel genoeg.

Trouwens komt hij altijd goed naar voren in tests.

Hier een testje met 12 bikes rond de 2000 euro 2015,

http://www.bikeandtrekking.nl/files/12t ... w_2261.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Deze test gaat uit van MTB's van ongeveer dezelfde prijs... de vraag van TS was of MTB's van 1000 euro duurder ook beter zijn... als je de test goed leest blijkt dit wel...neem het frame van de duurdere merken , en zet daar dezelfde componenten op van de minder dure en je zult zeker een verschil voelen...
Velen kijken alleen naar de afmontage die op een MTB staat... maar een super MTB begint bij een super frame.
Gebruikersavatar
Kenneth-mtb
Mountainbiker
Berichten: 39
Lid geworden op: di 08 jul 2014 21:02

Re: Meerprijs waard of niet ?

Bericht door Kenneth-mtb »

kazzz schreef:
Kenneth-mtb schreef:
kazzz schreef:Maar diegene die het fijnste rijdt als een verlengstuk van je lichaam: Trek... :)

Freak :-D
Ik citeer maar wat er in het artikel staat é :)

Idd maar echt ongelijk kan ik je zeker niet geven,we know why maar daarvoor moet je wel al eens op een trek gereden hebben en niet enkel op een parking maar een op een deftig parcours waar alles aan bod komt :wink:


Kan de topicstarter enkel de raad geven om een dagje vrij te maken voor de testingdays en zoveel mogelijk fietsen te testen...

Persoonlijk zou ik niet kijken op een paar honderd euro,good luck ...
David55
Mountainbiker
Berichten: 53
Lid geworden op: di 03 jul 2007 20:09
Rijdt met: BMC speedfox sf02 , Orbea oizm20 xt/xtr , Scott cr1 pro ultegra , Specialized Secteur 105

Re: Meerprijs waard of niet ?

Bericht door David55 »

ok bedankt mannen ;-)
tim043
Mountainbiker
Berichten: 16
Lid geworden op: ma 24 dec 2012 15:47

Re: Meerprijs waard of niet ?

Bericht door tim043 »

Het gaat uiteindelijk gewoon om de benen die de omwentelingen moeten maken. Als beginner merk je niet direct het verschil tussen een bike van 1000 of 2000 euries. Vaak is het een kwestie van wat wil je en wat kan je wat betreft je budget vaak is het ook een kwestie van iets perse willen. :-"
Gebruikersavatar
CBo
Mountainbiker
Berichten: 197
Lid geworden op: ma 01 nov 2010 21:48
Rijdt met: Pilot

Re: Meerprijs waard of niet ?

Bericht door CBo »

Op gebied van frame ga je niet altijd een groot verschil voelen. Het grootste verschil ga je in de wielen merken.
Mijn vriendin heeft een Canyon Gran Canyon SLX Lady gekocht. Die wordt geleverd met Mavic Crossride wielen. Op zich geen slechte wielen, maar ik heb haar ZTR Crest velgen op DTSwiss 240s naven cadeau gedaan, en het is een heel andere fiets. Die Mavic wielen kosten aftermarket nieuw een dikke 250,- euro. Diegene ik haar cadeau gedaan heb, een dikke 800,- euro. Maar ze zijn wel een halve kg lichter, een stukske stijver en veel aangenamer om te bollen. Zelf zij voelt een merkbaar verschil. En ik zulke zaken verschilt vaak de prijs. Om een high-end frame gaan ze meestel high-end materiaal zetten. Waar ze op een low-end frame meer voor de basic gaan. Wat ook logisch is.
Gebruikersavatar
Kenneth-mtb
Mountainbiker
Berichten: 39
Lid geworden op: di 08 jul 2014 21:02

Re: Meerprijs waard of niet ?

Bericht door Kenneth-mtb »

CBo schreef:Op gebied van frame ga je niet altijd een groot verschil voelen. Het grootste verschil ga je in de wielen merken.
Mijn vriendin heeft een Canyon Gran Canyon SLX Lady gekocht. Die wordt geleverd met Mavic Crossride wielen. Op zich geen slechte wielen, maar ik heb haar ZTR Crest velgen op DTSwiss 240s naven cadeau gedaan, en het is een heel andere fiets. Die Mavic wielen kosten aftermarket nieuw een dikke 250,- euro. Diegene ik haar cadeau gedaan heb, een dikke 800,- euro. Maar ze zijn wel een halve kg lichter, een stukske stijver en veel aangenamer om te bollen. Zelf zij voelt een merkbaar verschil. En ik zulke zaken verschilt vaak de prijs. Om een high-end frame gaan ze meestel high-end materiaal zetten. Waar ze op een low-end frame meer voor de basic gaan. Wat ook logisch is.

Daar heb je een dik punt wat wielen betreft.
Heb zelf ook de upgrade gedaan naar DT Swiss Spline XR1501 wielen,beste upgrade ever.


Qua geometrie is er toch ook veel verschil.
Ik wil er gewoon maar mee zeggen dat ik vroeger een Scott Scale 910 (carbonframe met ztr crest en dt240s naven) had,net voor de winterperiode een Trek Superfly 8 (alu) bijgekocht om de Scott te sparen en raad eens: de Scott ondertussen verkocht.
De Scott kon gewoonweg niet tippen aan de Trek qua stabiliteit etc in mijn geval dus qua geometrie is er toch ook veel verschil vind ik persoonlijk.

Felle afdalingen vroeger met de Scott met een dubbel gevoel als je me snapt,nu met de Trek diezelfde afdalingen zonder te twijfelen,zelfs nog een tandje bijsteken...


Ik wil Trek hier zeker niet promoten maar ga eerst verschillende fietsen testen in ruwe omstandigheden en u zal zien....

Alles hangt ook af van uw totale lichaamslengte en binnenbeenlengte...
Plaats reactie