voor beginners tips van meirhaeghe

Niet dat we de beginners in een aparte categorie willen indelen, iedereen is immers welkom op het forum. Wel gaan we in dit onderdeel proberen om veel voorkomende vragen te bundelen.
Gebruikersavatar
.joeri.
Mountainbiker
Berichten: 161
Lid geworden op: za 19 apr 2008 15:08
Rijdt met: Prorace Vicco SL - Prorace Chaos DSQ - Prorace Desert Fox
Contacteer:

Bericht door .joeri. »

looneycooney schreef:Persoonlijk ben ik bv voorstander vh leren op vlakke pedalen , is meer een uitdaging maar het helpt in je gevoel vd bhop-techniek
Dat houd het spannend en drijft je tot steeds meer inspanning
Je moet er een spelleke van maken , dat houd het plezant :-)
Inderdaad, ik heb leren bunny-hoppen op zo'n oude damesfiets van 20kilo :lol:
Ik geraakte er niet erg hoog mee en de fiets rammelde gelijk zot, maar ik kan het nu wel :-D
Gebruikersavatar
Oteb
Mountainbiker
Berichten: 10
Lid geworden op: do 10 feb 2005 14:45
Rijdt met: Scott

Bericht door Oteb »

Heb deze filmkes ook enkele weken geleden gezien en ik moet zeggen dat het toen weer serieus begon te kriebelen. Heb vandaag na een zéér lange winterstop (shame on me, maar ik fiets nu eenmaal niet graag in de koude) eindelijk nog eens de MTB bovengehaald en naar het bos hier in de buurt gefietst.
Na de filmkes van de Filip goed te hebben bestudeerd en ook mede dankzij de hulp van Youtube, heb ik geprobeerd de theorie in de praktijk om te zetten. Na veel zweten en zwoegen had ik na een tijdje toch een bevredigend resultaat. Nu kan ik toch al over niet al te hoge obstakels een redelijk deftige bunny hop doen, en dat zónder klikpedalen. 'k Moet wel zeggen dat hoe hoger mijn snelheid is, hoe gemakkelijker het is om een bunny hop uit te oefenen. Echt een supergoeie leraar is die Filip!

En wat ik ook nog wou vragen: is er eigenlijk een groot verschil met klikpedalen? Gaat het effectief zoveel gemakkelijker? Ik begin serieus te denken om over te schakelen naar klikpedalen, maar wat me tegenhoud is dat je dan niet meer met gewone schoenen erop kan fietsen.
Gebruikersavatar
BramDR
Mountainbiker
Berichten: 2480
Lid geworden op: za 31 mei 2008 10:12
Rijdt met: niner air 9 raw, cannondale taurine, ridley noah team, Ridley helium, wtp justice, scott voltage v
Contacteer:

Bericht door BramDR »

Oteb schreef:Heb deze filmkes ook enkele weken geleden gezien en ik moet zeggen dat het toen weer serieus begon te kriebelen. Heb vandaag na een zéér lange winterstop (shame on me, maar ik fiets nu eenmaal niet graag in de koude) eindelijk nog eens de MTB bovengehaald en naar het bos hier in de buurt gefietst.
Na de filmkes van de Filip goed te hebben bestudeerd en ook mede dankzij de hulp van Youtube, heb ik geprobeerd de theorie in de praktijk om te zetten. Na veel zweten en zwoegen had ik na een tijdje toch een bevredigend resultaat. Nu kan ik toch al over niet al te hoge obstakels een redelijk deftige bunny hop doen, en dat zónder klikpedalen. 'k Moet wel zeggen dat hoe hoger mijn snelheid is, hoe gemakkelijker het is om een bunny hop uit te oefenen. Echt een supergoeie leraar is die Filip!

En wat ik ook nog wou vragen: is er eigenlijk een groot verschil met klikpedalen? Gaat het effectief zoveel gemakkelijker? Ik begin serieus te denken om over te schakelen naar klikpedalen, maar wat me tegenhoud is dat je dan niet meer met gewone schoenen erop kan fietsen.
Bunny hop gaat veel gemakkelijker met klikkers. Je kan klikpedalen kopen met aan de ene kant een platform en aan de andere kant klikkers.
Gebruikersavatar
looneycooney
Mountainbiker
Berichten: 1904
Lid geworden op: zo 15 jun 2003 10:01
Rijdt met: 15 december 2009 : Scott Scale 40 2009

Bericht door looneycooney »

gaat makkelijker idd, maar de echte bhop techniek leer je het beste met vlakke pedalen ...
Maar het is wel zo idd, gaat zelfs veel hoger met klikkers zeker als je niet zo getrained bent erop.
Maar de meesten zullen minder met hun stuur de hoogte zoeken en meer beide wielen gelijktijdig omhoog halen..
Bhop is normaal eerst voorwiel omhoog , stuur nr voren duwen zodat achterwiel volgt , helpend met een lift vd voeten door ze schuin te houden tegen de pedalen ..ik merk het zelf dat ik het anders doe soms met klikkers..gewoon springen met de beide wielen tegelijk.
Zo ga je ook hoog, maar met de juiste techniek nog veel hoger ;-)
Gebruikersavatar
Oteb
Mountainbiker
Berichten: 10
Lid geworden op: do 10 feb 2005 14:45
Rijdt met: Scott

Bericht door Oteb »

merci voor de info. Dat van die pedalen die zowel gewone pedalen zijn als klikpedalen lijkt me niet echt handig. Ik had dat enkele weken ook eens gezien op internet, maar het lijkt me niet echt super handig om snel in te klikken, niet? Zijn er van jullie die met zo'n pedalen rijden?

Ik ben er vandaag nog eens op uitgetrokken met de MTB en heb ook nog wat geoefend op de Bhop. Het begint al aardig te lukken :-D
Het is idd zeer goed om de techniek te oefenen als je het doet zonder klikpedalen, maar het lijkt me wel toffer om uit te voeren tijdens bvb een MTB-rit. Zou het ook helpen om 'tricks' eerst te oefenen op een BMX en die dan later op de MTB proberen? Of is het beter van niet? Ik oefen ook al een tijdje op het surplacen met de MTB, maar dat lukt echt langs geen kanten. Op die filmkes ziet het er allemaal 'gemakkelijk' uit, maar in het echt is het toch andere koek.
Gebruikersavatar
.joeri.
Mountainbiker
Berichten: 161
Lid geworden op: za 19 apr 2008 15:08
Rijdt met: Prorace Vicco SL - Prorace Chaos DSQ - Prorace Desert Fox
Contacteer:

Bericht door .joeri. »

Oteb schreef:merci voor de info. Dat van die pedalen die zowel gewone pedalen zijn als klikpedalen lijkt me niet echt handig. Ik had dat enkele weken ook eens gezien op internet, maar het lijkt me niet echt super handig om snel in te klikken, niet? Zijn er van jullie die met zo'n pedalen rijden?
Mijn vader had niet helemaal dezelfde pedalen, maar zo'n plastieken stukje dat je in en 'dubbele' klikpedaal (een gewone dus) kon inklikken.
Dat stukje zat bij z'n pedalen, maar hij heeft dat eigenlijk nooit gebruikt.
Oteb schreef:Ik ben er vandaag nog eens op uitgetrokken met de MTB en heb ook nog wat geoefend op de Bhop. Het begint al aardig te lukken :-D
Het is idd zeer goed om de techniek te oefenen als je het doet zonder klikpedalen, maar het lijkt me wel toffer om uit te voeren tijdens bvb een MTB-rit. Zou het ook helpen om 'tricks' eerst te oefenen op een BMX en die dan later op de MTB proberen? Of is het beter van niet?
Dat kan je wel proberen, ja. Zo'n bmx is wat lichter en je kan er wel gemakkelijker techniek mee oefenen. Je valt ook van minder hoog dan :wink:
Oteb schreef:Ik oefen ook al een tijdje op het surplacen met de MTB, maar dat lukt echt langs geen kanten. Op die filmkes ziet het er allemaal 'gemakkelijk' uit, maar in het echt is het toch andere koek.
Blijven oefenen, en dan betert dat wel. Maar zoals Meirhaeghe dat doet in het eerste filmpje ("Meirhaeghe over balans en techniek") zo kan ik toch ook ni blijven staan ze :-)
Misschien wel even lang, maar dan puur geconcentreerd, en op een vlakke weg (en dus zeker ni met maar een handje, en ondertussen een uitleg aan 't doen :lol: )
Gebruikersavatar
looneycooney
Mountainbiker
Berichten: 1904
Lid geworden op: zo 15 jun 2003 10:01
Rijdt met: 15 december 2009 : Scott Scale 40 2009

Bericht door looneycooney »

idd blijven oefenen ..ik weet dat toen ik kleiner was , dikwijls licht hellende opritjes makkelijker vond om te oefenen en schuin tegenop ging staan , dan lukte het dikwijls beter.
Tegenwoordig blijf ik gewoon staan zonder er bij stil te staan infeite...mja een goed gevoel op je fiets en je fiets gewoon zijn zijn hierin belangrijk..dus veel fietsen en veel oefenen .
een andere tip misschien is het volgende ...
rij heel korte rondjes nr links op traag tempo en begin lichtjes te vertragen..en probeer dan tot stilstand te komen , merk je dat het niet lukt , terug je rondje hervatten...
Ook al kom je niet helemaal tot stilstand, let niets, gewoon blijven zo doorgaan..dit helpt in je zijwaartse balans ;-)
marathonman
Mountainbiker
Berichten: 107
Lid geworden op: do 05 jan 2006 12:47
Rijdt met: GT Zaskar Carbon Team

Bericht door marathonman »

Nog een weekje wachten en dan MTBclinics.be. Smullen, maar! :bounce:
Refuge
Mountainbiker
Berichten: 92
Lid geworden op: ma 09 mar 2009 16:52
Rijdt met: Trek Fuel EX 6 custom

Bericht door Refuge »

Oteb schreef:merci voor de info. Dat van die pedalen die zowel gewone pedalen zijn als klikpedalen lijkt me niet echt handig. Ik had dat enkele weken ook eens gezien op internet, maar het lijkt me niet echt super handig om snel in te klikken, niet? Zijn er van jullie die met zo'n pedalen rijden?
Ik rijd met deze (PDM324, http://www.mtbikers.com/StoreFront/nl/p ... /SHPED324/) vooral omdat ik mijn fiets nu en dan gebruik voor 'normaal' gebruik.

Het is een hele verbetering geweest tov van gewone platte pedalen, klikkers zorgen echt wel voor betere krachtontwikkeling en je kan de fiets (na wat oefenen en gewoon worden) véél beter onder controle houden omdat je in principe eraan vasthangt.

Na enkele ritten kan je echt vrij snel uitklikken (bij groot gevaar) en direct weer inklikken als nodig. Bij pedalen die aan twee kanten klikken gaat dit natuurlijk nog rapper, maar je leert het wel hoor.
Gebruikersavatar
Mountain JOhler
Mountainbiker
Berichten: 693
Lid geworden op: di 14 apr 2009 14:02
Rijdt met: Racing Rohler 29" Idworx
Contacteer:

Bericht door Mountain JOhler »

Oteb schreef:merci voor de info. Dat van die pedalen die zowel gewone pedalen zijn als klikpedalen lijkt me niet echt handig. Ik had dat enkele weken ook eens gezien op internet, maar het lijkt me niet echt super handig om snel in te klikken, niet? Zijn er van jullie die met zo'n pedalen rijden?
Ik heb nu een jaar gereden met de PD-M324, de multipurpose pedaal waardoor je inderdaad kan fietsen met gewone schoenen en met fietsenschoenen voorzien van spd plaatjes.

Afbeelding

Na een jaar vervang ik ze door volledige klikpedalen omwille van 2 redenen:

- modder afvoer bij de multipurpose klikpedaal is echt een probleem, waardoor het inklikken problemen kan geven

- al rijdend inklikken is steeds zoeken naar die juiste zijde van de pedaal en dat leidt soms tot frustraties en ergernis, het haalt je uit je concentratie en neemt de snelheid weg en je moet soms kijken naar de pedalen om de juiste zijde op te zoeken, net op die momenten dat het je niet goed uitkomt.

Neem een volledige klikpedaal en combineer het met dit:

Afbeelding

Een opklikstuk dat je zelf voorziet van extra spd schoenplaatjes.
Zo klik je dit stuk op de volledige klikpedalen wanneer je met gewone schoenen wilt rijden en kan je het er afklikken wanneer je met je fietsenschoenen wilt rijden.
Plaats reactie