Hey iedereen

Niet dat we de beginners in een aparte categorie willen indelen, iedereen is immers welkom op het forum. Wel gaan we in dit onderdeel proberen om veel voorkomende vragen te bundelen.
Plaats reactie
Tom de Moutainbiker :p
Mountainbiker
Berichten: 27
Lid geworden op: vr 19 jan 2007 16:54
Rijdt met: Kheb er NOG gene twijfel tussen Trek en Specialized

Hey iedereen

Bericht door Tom de Moutainbiker :p »

Hallo iedereen,

Ik ben nieuw in het wereldje dus alle hulp is welkom :)
Kben van zin om ook een MTB aan te schaffen (twijfel nog tussen Specialized en Trek) ik ben 27jaar 1.85 73kg ongeveer.Woon in het noorden van Antwerpen (Wildert das bij Essen,dus ideaal gelegen)
Ben van zin om dus te gaan rijden in de bossen en om af en toe naar de ardennen te gaan.Mss ook wel is een toertocht mee te doen en héél mss zelf wedstrijdjes.Waar moet ik zoal op letten bij de aanschaf van een MTB al dan niet occasie.En kan je ALLE onderdelen van een MTB vervangen of veranderen,en dan bedoel ik ook ALLE onderdelen,of passen sommige onderdelen niet samen met elkaar?Ook zeidden ze me dat Schijfremmen sneller vuil en stuk raken zeker als je in de bossen gaat rijden is dit zo ? Kvind namelijk schijfremmen mooier :oops: en denk wel dat ze beter remmen ook dan v-brakes.Dus m.a.w. ALLE hulp is welkom,alvast bedankt :)

Groetjes Tom
hpbaxter
Mountainbiker
Berichten: 11
Lid geworden op: zo 23 apr 2006 14:22
Rijdt met: Scott Reflex 20 Disc

Re: Hey iedereen

Bericht door hpbaxter »

Tom de Moutainbiker :p schreef:Hallo iedereen,
Ook zeidden ze me dat Schijfremmen sneller vuil en stuk raken zeker als je in de bossen gaat rijden is dit zo ? Kvind namelijk schijfremmen mooier :oops: en denk wel dat ze beter remmen ook dan v-brakes.
Rij nu al een klein jaar met schijfremmen, vooral hier in de kempense bossen en nog nooit iets aan gehad. Ook zien die nie snel vuil. Het enige da ge kunt hebben is da ze 'slepen', maar als ge uw wiel er dan uitneemt en er terug inzet en iets vaster of losser draait, is het al dikwijls verholpen.

Omda ge spreekt over onderdelen vervangen, lijkt mij het ook het handigst naar de toekomst toe schijfremmen. Omdat meer en meer onderdelen hierop voorzien zijn.

Een contente schijfrem-eigenaar.
Tom de Moutainbiker :p
Mountainbiker
Berichten: 27
Lid geworden op: vr 19 jan 2007 16:54
Rijdt met: Kheb er NOG gene twijfel tussen Trek en Specialized

Bericht door Tom de Moutainbiker :p »

Ok mercikes voort antwoord :) Iedereen hier mee eens ?
Stampertje
Mountainbiker
Berichten: 22
Lid geworden op: wo 27 dec 2006 01:22
Rijdt met: Cl!mb

Bericht door Stampertje »

na effe zoeken en surfen heb ik eindelijk de url gevonden van de site waar ik wel wat info uit gepuurd heb.
Klik eens naar www.mtbpagina.com ga daarna verder naar "aanschaf" daar vind ja alles netjes naast elkaar.
Ikzelf heb bij toeval schijfremmen aangeschaft. Initieel was ik er geen voorstander van omdat ze meer onderhoud vragen (er wordt verteld dat ze ongeveer iedere 3à400km onderhoud nodig hebben). En als je niet uitkijkt smeren ze je goedkopen blokken aan die zelfs al na 1 rit versleten zijn. Houd ook rekening met het feit dat alles ook een tikkeltje duurder is (in de Decathlon catalogus van fietsen kan je een duidelijk verschil zien). Schrik er ook niet van als je regelmatig je blokken eens tegen je schijven hoort slepen. Je eerste idee is van "Vxxdomme zoveel geld neergeteld en ik rijd hier precies rond met een beenhouwersmes". Effe de remmen lichtjes inknijpen paar keer na elkaar en meeste vuiligheid is dan weg alsook het geluid. Maar alles in overweging genomen ben ik wel content met mijn schijven. Ze remmen in alle omstandigheden goed en je kan zeer goed doseren.
Ik ben zelf ook nog maar een paar maanden bezig; ik heb mijn eerste ritjes op de BLOSO route van Essen gedaan. Ondertussen heb ik al wat ritjes gedaan en ik kan je zeggen dat de route van Esssen een goed evenwicht biedt in road/off road alsook in single tracks. Veel sukses!
Gast

Bericht door Gast »

Hallo Tom,

De aanschaf van ee nbike is erg persoonlijk en gebonden aan verschillende voorwaarden. Budget, doel en technische kennis zijn hier de belangrijkste van.
Heb je een beperkt budget, kies dan voor een bike met een goede basis uitrusting en vergeet schijfremmen. Een goed paar schijfremmen duwt de prijs van een fiets toch al snel de hoogte in. Goede V brakes voldoen vaak al en zeker in ons platte landje, ja zelfs in de ardennen.
Ook het doel van je aankoop is belangrijk. Ga je vaak biken, in welke weersomstandigheden en waar. Staar je niet blind op XTR of bling bling onderdelen. Ben je een gelegenheidsbiker, dan ben je vaak al redelijk goed af met een deore groep of zelfs de huidige Alivio generatie. Vooral Deore kan best wat modder en misbruik verdragen. Ga je daarintegen stevig tekeer, kies dan voor de LX of XT groep. De XTR groep is eigenlijk bedoeld voor wedstrijdrijders ( al zie ik hier ook nog heel vaak XT ) of mensen met teveel geld. Prijs kwaliteit kies je dan uiteindelijk het slimste voor de XT.
Indien je geen echte handige harrie bent op het gebied van techniek en onderhoud raad ik je zeker aan om je fiets bij een lokale fietsenmaker te kopen, er is in jou buurt zeker een goede te vinden. Het prijsvoordeel van de onlineshops is snel ondergeschikt indien je voor iedere herstelling naar een fietsenmaker moet die jou een mooie rekening presenteert omdat je die fiets niet bij hem hebt gekocht. ( tja, het prijsverschil zit vaak in de service )

Uiteindelijk kun je hier via een zoekfunctie nog veel informatie terugvinden en zul je samen met een betrouwbare fietsenhandelaar een juiste keuze moeten maken. De kennis die je hier kunt opdoen komt dan zeker van pas.
Plaats reactie