Pijnlijke schouders en onderrug

Niet dat we de beginners in een aparte categorie willen indelen, iedereen is immers welkom op het forum. Wel gaan we in dit onderdeel proberen om veel voorkomende vragen te bundelen.
Plaats reactie
Stampertje
Mountainbiker
Berichten: 22
Lid geworden op: wo 27 dec 2006 01:22
Rijdt met: Cl!mb

Pijnlijke schouders en onderrug

Bericht door Stampertje »

Ik ben sinds een paar maanden beginnen biken. Ik heb mn fiets in het begin gewoon laten staan zoals ik hem ben gaan afhalen in de winkel. Nu ik het beestje een beetje gewend ben en ik wat meer vertrouwen heb ben ik mijn fietspositie gaan "optimaliseren". Zadel hoger zodat ik meer traprendement krijg (reed daarvoor altijd met ver gebogen knieën) en het stuur een ringetje lager om een betere gewichtsverdeling te hebben (stond eerst op de hoogste stand).
Sinds enkele weken ben ik ook grotere ritten gaan rijden. Waar ik mij eerst beperkte tot 25 km (max.) begin ik nu aan de ritten van 45 of 50 km. Sindsdien ben ik bovenvermelde klachten beginnen krijgen.
Ligt dit nu aan mijn houding of aan mijn conditie? Of moet ik mijn afstanden gelijkmatiger opbouwen of zo? Ik rijd ook altijd met mijn bril op (kwestie van op tijd de boomkes te zien afkomen) hierdoor moet ik iets overdreven mijn hoofd omhoog houden (om door de vitrine te kunnen kijken natuurlijk) heeft het daar mee te maken?
Enkele gegevens over mn fiets en mezelf:
Granville XCd (15,5kg) maat L
ikzelf 1m81 en 80 kg
Advies welkom want meestal kom ik na 50 km geradbraakt aan... :(
Sunn Xtreme
Expert
Berichten: 4878
Lid geworden op: vr 24 okt 2003 21:21

Bericht door Sunn Xtreme »

het zit zowel in uw fietspositie (voornamelijk), als het opdrijven van de rijtijd / afstand.
- als je langer fietst, heeft je lichaam een hele poos nodig olm zich naar een andere houding te schikken.
vermoedelijk zat je eerts bijna kaarsrecht, en was enige vorm van airodynamica zoek?

ik stel voor, dat je voorlopig je stuurpen weerwat omhoog zet. de hogere fiets positie moet je eerst wat gewoon raken.

fiets de eerste week RUSTIG aan, want elke wijziging vraag aanpassing, zeker als jet de arbeid van je benen aangaat.
te bruusk verhogen / veranderen kan serieuze gevolgen hebben.


ik raad je aan, je positie laten uit te meten bij een persoon met pracktische kennis ivm fietshoudingen, dynamica, airodynamica op de fiets.
bv Bullen meetcentrum - te lummen dacht ik... corrigeer me indien verkeerd.

ook Piron te Tielt wingene (tegen aarschot , prov. brabant)

declerk te wetvlaanderen - al heb ik geen adres maar zou bekend zijn bij profs en betere elite z/contract.


in een paar andere topics staan adressen en tips.


eigenlijk zou er een topic moeten zijn met allerlei nuttige adressen en info - zonder mogelijke reactie van lezers, om het overzichtelijk te houden
(enkel admins toegang voor aanpassingen.)
zeer handig. het is maar een ideetje :wink:
(mocht dit nog niet bestaan inmiddels)
streetracer
Mountainbiker
Berichten: 7
Lid geworden op: zo 07 jan 2007 15:15
Rijdt met: scott

Bericht door streetracer »

meetcentrums in Oost-Vlaanderen
Gebruikersavatar
i-Mac
Kerstman
Berichten: 1336
Lid geworden op: za 01 mei 2004 12:37

Bericht door i-Mac »

Rugpijn is misschien ook te wijten aan de (rug)spieren die nog moeten gewoon worden aan de inspanning die ervan gevraagd worden.
Stampertje
Mountainbiker
Berichten: 22
Lid geworden op: wo 27 dec 2006 01:22
Rijdt met: Cl!mb

Bericht door Stampertje »

ok thank's guys.
Ik ga van alles wat gebruiken denk ik. Meetcentrum is mss de moeite. Weet er iemand de richtprijzen?
Plaats reactie