maatadvies voor mijn zoon

Niet dat we de beginners in een aparte categorie willen indelen, iedereen is immers welkom op het forum. Wel gaan we in dit onderdeel proberen om veel voorkomende vragen te bundelen.
Plaats reactie
80BartD
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: ma 16 okt 2023 10:23

maatadvies voor mijn zoon

Bericht door 80BartD »

Nieuw hier, na 20 jaar terug een mtb gekocht om samen met mijn zoon van 15 mee te gaan. Ik heb mezelf een Canyon Neuron aangeschaft, wat mij trouwens prima bevalt. Maar nu komt de zoon dat zijn Kona kahuna te klein is, en eerlijk gezegd is dit ook wel. Omdat de Neuron mij wel bevalt en de prijs/kwaliteit volgens mij wel goed zit denk ik eraan om er eentje voor hem aan te schaffen. Maar hij zit volop in de groei, en momenteel zou een een maat Medium wel goed zijn. Toch twijfel ik om een Large te kopen en een kortere stuurpen, smaller stuur en kortere zadelpen te monteren. Dan komt de Large dicht in de buurt van een Medium.
De bovenbuislengte is fabriek af 28mm verschil. Maar de stuurpen die standaard 50mm is kan teruggebracht worden naar 32mm. Dan komt het verschil op 1 cm tussen L en M.

Zou dit problemen geven? Of is dit echt niet OK.

Voor de duidelijkheid, ikzelf ben 1m83 met binnenbeenlengte van 86 cm. Volgens Canyon val ik tussen M en L, en de Large voelt voor mij perfect van maat.
Mijn zoon is momenteel 1m75 met een binnenbeenlengte van 84 cm (Zal vermoedelijk 1m80 a 1m85 worden), dus volgens de Canyon tabel zit hij nu net in het begin van M. De L voelt momenteel voor hem te groot zonder de aanpassingen aan stuur en stuurpen.

Wat is jullie advies?
Gebruikersavatar
Boebbel
Forum beheerder
Berichten: 533
Lid geworden op: ma 10 nov 2014 10:36
Rijdt met: groene fully en grijze HT

Re: maatadvies voor mijn zoon

Bericht door Boebbel »

Die aanpassingen lijken me inderdaad makkelijk te testen. Een kortere stuurpen kopen of lenen en de handvaten etc naar binnen zetten en je hebt al een redelijk beeld. Zeker als jij de exacte fiets al hebt.
rho
Mountainbiker
Berichten: 123
Lid geworden op: wo 17 nov 2010 20:35

Re: maatadvies voor mijn zoon

Bericht door rho »

Boebbel schreef: ma 16 okt 2023 15:10 Die aanpassingen lijken me inderdaad makkelijk te testen. Een kortere stuurpen kopen of lenen en de handvaten etc naar binnen zetten en je hebt al een redelijk beeld. Zeker als jij de exacte fiets al hebt.
Dit lijkt me ook de beste oplossing. Koop een goedkope korte stuurpen en stuur en monteer die op jouw fiets. Als het stuur te breed aanvoelt kan je er aan weerskanten een stukje af zagen (ik zou met hooguit 1cm beginnen). Opnieuw testen en weer inkorten (opnieuw max 1cm aan weerskanten inkorten) enz. Ik zou zeker niet te smal gaan wat het stuur betreft. Een breder stuur went snel en geeft naar mijn ervaring een beter rijgevoel. Als het stuur echt veel te breed is merk je dat snel.
Gebruikersavatar
Boebbel
Forum beheerder
Berichten: 533
Lid geworden op: ma 10 nov 2014 10:36
Rijdt met: groene fully en grijze HT

Re: maatadvies voor mijn zoon

Bericht door Boebbel »

Het stuur afzagen lijkt me al niet nodig om te testen. :wink: Gewoon alles een beetje meer naar binnen zetten.
rho
Mountainbiker
Berichten: 123
Lid geworden op: wo 17 nov 2010 20:35

Re: maatadvies voor mijn zoon

Bericht door rho »

Boebbel schreef: di 17 okt 2023 16:35 Het stuur afzagen lijkt me al niet nodig om te testen. :wink: Gewoon alles een beetje meer naar binnen zetten.
En je grips dan?
Gebruikersavatar
Boebbel
Forum beheerder
Berichten: 533
Lid geworden op: ma 10 nov 2014 10:36
Rijdt met: groene fully en grijze HT

Re: maatadvies voor mijn zoon

Bericht door Boebbel »

rho schreef: vr 20 okt 2023 13:14 En je grips dan?
't Hangt een beetje af van de grips, er zijn er genoeg zonder echte "stop". Ergon lock-ons, Esi en zo hebben losse stuurplugs.
80BartD
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: ma 16 okt 2023 10:23

Re: maatadvies voor mijn zoon

Bericht door 80BartD »

Na wat twijfel en contact met Canyon een Neuron in de maat medium besteld.
Volgens Canyon zal het korter brengen van de stuurpen en een kortere dropper het probleem van de maat maar half oplossen. Volgens hun advies beïnvloed dat ook de geometrie, en zal het stuurgedrag van de neuron teveel worden beïnvloed.
Ik heb dan maar besloten in plaats van een CF8 een budget vriendelijke AL6 versie te kopen. Deze heeft een iets mindere afmontage CF8, maar als hij volgroeid is kan er gekeken worden voor een mountainbike met betere onderdelen.
Wat onderdelen betreft heb ik toch mijn twijfels over sommige dingen. Zo is het cranckstel van "Miranda", wat mij eerder doet denken aan van die supermarkt onderelen. Maar de lagers zijn dan bvb wel Race Face. Dat cranckstel zal ik nog wel vervangen door een SLX. Remmen zijn sram DB8, ugly as hell maar doen hun werk naar behoren.
Ondertussen 1 nachtrit en een toertocht mee gedaan, en al is het niet zoals de CF9 toch bevalt hij goed.
Plaats reactie