HT of niet (nek problemen)

Niet dat we de beginners in een aparte categorie willen indelen, iedereen is immers welkom op het forum. Wel gaan we in dit onderdeel proberen om veel voorkomende vragen te bundelen.
Plaats reactie
Telume
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: ma 29 mei 2023 21:09

HT of niet (nek problemen)

Bericht door Telume »

Hey,

Ik ben aan het overwegen om te beginnen met Freeriden. 1x Downhill gedaan en vond het leuk, ik zie niet zo naar tijd dus was free ride dacht ik meer mijn ding. Maar ik heb nogal een slechte nek. Dus nu vraag ik me af. Is een HT dan wel een goed idee?

De gehuurde fiets toen was een fully. Dus ik had niet echt last van de ruwheid (zeker omdat het een begginers traject was). Maar ik heb scrhik dat een HT dat wel zal geven. Suggesties? Ik wil dan ook niet het geld uitgeven voor een fully zijnda dat ik het nog maar 1x heb gedaan. Zou wat stom zijn om duizende euros neer te tellen voor iets dat miss na veel te doen toch probelmen zou geven.

PS. Ben 37, dus eigenlijk begint alles wat af te takelen XD
Gebruikersavatar
Jumping Jack
Mountainbiker
Berichten: 543
Lid geworden op: vr 04 mei 2018 13:52
Rijdt met: Kona Hei Hei / BMC URS / Scott Speedster Gravel

Re: HT of niet (nek problemen)

Bericht door Jumping Jack »

Het beoogde gebruik is onduidelijk. Wil je in eigen regio op eigen tempo fietsen? Wil je regelmatig naar bikeparks gaan in het buitenland? Etc...
Telume
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: ma 29 mei 2023 21:09

Re: HT of niet (nek problemen)

Bericht door Telume »

Regio: Eigen land toch iig. Ardennen bv kan wel eens in het weekend.
Temp: Eigen temp. Nu toch zeker, ben nog maar aan het rond zien.
Bike park: bedoel je dan zoals een sakte park, want dat, nee. Of bedoel je zoals de parken waar ze verscheidene trails hebben. Want dan ja. Voor de keren dat het lukt, want kan niet bij wijze van spreken elk weekend gaan.
Buitenland: valt nog te zien.
Gebruikersavatar
Jumping Jack
Mountainbiker
Berichten: 543
Lid geworden op: vr 04 mei 2018 13:52
Rijdt met: Kona Hei Hei / BMC URS / Scott Speedster Gravel

Re: HT of niet (nek problemen)

Bericht door Jumping Jack »

Downhill, free ride en bikeparks, dan denk ik in eerste instantie toch aan een stevige fully met (min.) 140mm veerweg?
Met een hardtail kan dat ook, maar dan beschik je toch best over serieuze skills.

Hou er ook rekening mee dat een typische downhill bike niet gemaakt is om op het vlakke te rijden of om te klimmen. Die dingen willen naar beneden, een toertocht rijden in Vlaanderen daarmee gaat allesbehalve leuk zijn.

In de Ardennen kan je ook uit de voeten met een degelijke xc-fiets. De dag van vandaag zijn die allemaal aan het evolueren naar 120mm met een slackere vorkhoek, en zouden vroeger al als "all mountain" bestempeld worden.
Plaats reactie