Advies framemaat Trek Procaliber

Niet dat we de beginners in een aparte categorie willen indelen, iedereen is immers welkom op het forum. Wel gaan we in dit onderdeel proberen om veel voorkomende vragen te bundelen.
Plaats reactie
roel79!
Mountainbiker
Berichten: 4
Lid geworden op: vr 21 jan 2022 20:36

Advies framemaat Trek Procaliber

Bericht door roel79! »

Mijn oog laten vallen op een Trek Procaliber, echter het bepalen van de framemaat lijkt moeilijker dan gedacht.
Ik met 178cm en een BBL van 87cm. Volgens de calculator van Trek kom ik uit op een L.
Volgens de dealer is een L zeker te groot en heb ik een M/L nodig.
Beide fietsen stonden in de toonzaal echter zonder pedalen, zelf kon ik het niet benoemen welke beter zat.
Vreemd is dat de afmetingen van mijn huidige MTB neigen naar een L bij de Trek.
Iemand die raad kan geven ?
Gebruikersavatar
_Knarf_
Moderator
Berichten: 568
Lid geworden op: vr 24 dec 2010 16:01
Rijdt met: Ne zwarte

Re: Advies framemaat Trek Procaliber

Bericht door _Knarf_ »

Bij MTB is het meestal bij twijfel: de kleine maat nemen.

Of nog beter laten opmeten.

Is in ieder geval ne goeie velo 8)
Gebruikersavatar
Jumping Jack
Mountainbiker
Berichten: 543
Lid geworden op: vr 04 mei 2018 13:52
Rijdt met: Kona Hei Hei / BMC URS / Scott Speedster Gravel

Re: Advies framemaat Trek Procaliber

Bericht door Jumping Jack »

En die dealer kon niet even de moeite doen om pedalen te monteren?
Met 1m78 lijkt een L mij ook te groot, tenzij je ook lange armen hebt.
roel79!
Mountainbiker
Berichten: 4
Lid geworden op: vr 21 jan 2022 20:36

Re: Advies framemaat Trek Procaliber

Bericht door roel79! »

Jumping Jack schreef: zo 30 okt 2022 19:07 En die dealer kon niet even de moeite doen om pedalen te monteren?
Met 1m78 lijkt een L mij ook te groot, tenzij je ook lange armen hebt.
Die lange armen zijn er idd, volgens de bikefitting die ik een jaar terug deed zijn m'n armen 6cm langer dan gemiddeld.
Op m'n huidige bike werd de stem daardoor vervangen door een 5 cm langer exemplaar.
Probleem is dat de cockpit op de Trek niet zomaar kan omgeruild worden, anders monteerde ik een terug een langere stuurpen en opgelost.
PeterG
Mountainbiker
Berichten: 258
Lid geworden op: vr 12 nov 2010 09:41
Rijdt met: Heeft eindelijk grote wielen

Re: Advies framemaat Trek Procaliber

Bericht door PeterG »

Uw bikefitting eens houden naast de geo van de verschillende maten? Bij Trek (en Giant heeft dat ook) komt een M/L overeen met sommige maten L bij andere merken. Ik reed met mijn 182cm op 19", nu een L van Orbea en it fits like a glove
Gebruikersavatar
provo
Mountainbiker
Berichten: 217
Lid geworden op: do 08 jan 2004 00:55
Rijdt met: Giant XTC SE4
Contacteer:

Re: Advies framemaat Trek Procaliber

Bericht door provo »

roel79! schreef: zo 30 okt 2022 21:42 Op m'n huidige bike werd de stem daardoor vervangen door een 5 cm langer exemplaar.
Probleem is dat de cockpit op de Trek niet zomaar kan omgeruild worden, anders monteerde ik een terug een langere stuurpen en opgelost.
Wat is er zo speciaal aan die cockpit van Trek, buiten de 35mm klemming, dat er niet zomaar een andere pen gemonteerd kan worden.

Ik ben ongeveer even groot en ook aan het kijken geweest naar een Procaliber, op de 2de hands markt weliswaar, en de reach van 450mm voor een large lijkt me wel aan de lange kant voor iemand van rond de 1m80 en het gegeven dat het een XC fiets is en geen trail of enduro machine.
Gebruikersavatar
den Bart
Mountainbiker
Berichten: 444
Lid geworden op: wo 21 feb 2007 12:09
Rijdt met: Lynskey m290 - Cannondale Flash 29er

Re: Advies framemaat Trek Procaliber

Bericht door den Bart »

Bij de nieuwe procaliber en supercaliber modellen (toch in het hoger segment in elk geval) monteren ze de nieuwe RSL sturen (https://www.trekbikes.com/be/nl_BE/fiet ... Code=black) en Trek bepaalt, afhankelijk van het model, wat de lengte van de geïntegreerde stuurpen is.

Ik vraag me af of de dealer niet de moeite kan doen (of service kan bieden) om een ander stuur met langere stuurpen kan monteren bij de levering indien dit gevraagd wordt.
Mister No Chaïn
Mountainbiker
Berichten: 2001
Lid geworden op: di 30 mei 2006 21:33
Rijdt met: heeft grote wielen

Re: Advies framemaat Trek Procaliber

Bericht door Mister No Chaïn »

den Bart schreef: vr 09 dec 2022 18:49Ik vraag me af of de dealer niet de moeite kan doen (of service kan bieden) om een ander stuur met langere stuurpen kan monteren bij de levering indien dit gevraagd wordt.
Hij zou dit kunnen doen in de plaats van een bepaalde korting. Van de merken uit is er alvast geen ondersteuning op dat vlak. Bij mijn Spark heb ik ook getwijfeld om niet 1cm langer te gaan qua stuurpen maar uiteindelijk rijd ik er prima mee.
Als je een 5cm langere stuurpen moet monteren op je fiets dan klopt er toch ergens iets niet.
Plaats reactie