Narrow Wide

Niet dat we de beginners in een aparte categorie willen indelen, iedereen is immers welkom op het forum. Wel gaan we in dit onderdeel proberen om veel voorkomende vragen te bundelen.
semir
Mountainbiker
Berichten: 6
Lid geworden op: di 12 jul 2022 09:27
Rijdt met: oldschool 26" with some street cred 🤨

Narrow Wide

Bericht door semir »

(Korte versie lager onder de TL;DR)

Hoi hoi, even voorstellen, ben 45, 2 kids, zittende job in de IT, al veel te lang. Wel het besef dat ik eindelijk eens van de bank moet komen en vooral die chips achterwege moet laten. Maar dan koop je een huis, en je groeit door op het werk, 's avonds moe, ploft weer in die zetel met een vettige zak Lay's. Je krijgt promotie, geen tijd voor beweging, wel stoppen met roken bijna 5 jaar geleden. Toen toch een poging gedaan voor wat meer beweging, maar met een job waarbij je iedere dag langer dan 3h onderweg bent met de wagen, en de kids van school halen, en boodschappen en en en… Dan heb je geen zin meer. Uiteindelijk komen de kg's eraan, onvermijdelijk, in de spiegel kijken, wtf did go wrong, maar nog steeds geen tijd.
Begin juni kwam de ratrace dan toch tot abrupt tot stilstand, Corona, enorm ziek geweest, alle symptomen, full package, ik had letterlijk tranen in de ogen van blijdschap toen ik mijn smaak en reuk terug had.
Snel genezen maar toch pijn op de longen, ik heb zuurstof nodig! Naar de schuur, 10-jaar oude Scott 26" MTB letterlijk vanonder het stof en de spinnenwebben halen. OK, bike is clean, banden oppompen, ketting nakijken, toch eens smeren, alle bouten en schroeven bekijken, hier en daar wat roest, maar niks ernstig, en route !
Naar het bos fietsen, 5km verderop, man! Tegenwind, lastig, longen vullen zich met lucht, doorzetten! Doet me denken aan mijn jeugd toen ik in weer en wind standaard minstens 30km/dag fietste in de city met een cheap MTB, van trappen rijden, op de stoep, wagens ontwijken. Maar wat een verademing dit in het bos, wel onmiddellijk gemerkt dat ik te veel druk op mijn banden stak, niet onmiddellijk afgelaten, thuis wat over gelezen, toch op 2.0 bar gezet nu. We zijn nu bijna een maand verder, al iedere dag naar het bos gefietst, de tochtjes van 30min worden 1 à 2h, de 8km worden er 25, rugzakje met binnenband, regenjas, pomp en proteïnereep gaan ook standaard mee, het is plezant - zoals we hier zeggen - en de gezondheid gaat er zienderogen op vooruit, we are here to stay.

Rustig bos waar ik fiets, wel zie ik af en toe een enkeling op een 29er voorbij rijden - al dan niet elektrisch, wtf dude 🤨 - , zonder moeite over obstakels, wortels van bomen etc terwijl ik iedere trilling en obstakel voel of moet in het oog houden. Zo'n 29 wil ik ook wel later, of misschien een 27.5, want met mijn 1m74 is zo'n grotere bike misschien niet zo interessant. Maar dit is voor later, we zijn een nieuw huis aan het bouwen, dus geen budget voor de hobby, eerst een hele zomer met de 26", daarna zien we wel wat er komt.

TL;DR:

Wat momenteel wel niet zo leuk is, de voorste derailleur krijg ik niet goed, het gaat over deze fiets: https://www.culturevelo.com/2010-Aspect-30.
Eigenlijk gebruik ik nu enkel de buitenste, grootste chainring vooraan. Ik ben wat gaan rondkijken op internet, kan ik mijn fiets ombouwen van 3x9 naar 1x9?
Aangezien ik nu altijd op 44T rijd - ik rijd nooit op de middelste of kleinste chainring -, een Narrow Wide 38T op de plaats van de middelste chainring is een goede optie? Of wat ik hier voorstel is onbegonnen werk?

Thanks !
Laatst gewijzigd door semir op di 12 jul 2022 10:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Boebbel
Forum beheerder
Berichten: 533
Lid geworden op: ma 10 nov 2014 10:36
Rijdt met: groene fully en grijze HT

Re: Narrow Wide

Bericht door Boebbel »

Serieuze inleiding, maar plezant te lezen dat je er plezier in hebt. Welkom op het forum :-D

Qua bandenspanning zijn er al heelder boeken geschreven: het hangt er van af hoeveel je weegt en wat voor banden je hebt, maar ik vermoed dat je nog wel lager kan gaan - 1,5 of 1,6 bar kan al genoeg zijn. Je kan eens proberen hoe het voelt en of je niet te makkelijk de velg aantikt als je over een steen of wortel rijdt.

Ik ben zelf nog wat korter dan jij, maar toch overtuigd 29er rijder. Ja, je staat hoger van de grond, maar dat heeft zeker zijn voordelen om beter over alles te bollen.

Over je voorderailleur: zolang die niet echt scheef staat, zijn de problemen allicht simpel op te lossen door een nieuwe binnenkabel eventueel ook een buitenkabel. Voor enkele euros en even wat prutsen adhv een Youtube filmke ben je weer op tocht.

Er een 1x van maken met een narrowwide is ook een mogelijkheid, maar je zit wat beperkt met je cassette achteraan. Volgens je link is het 11-32, met een 38T van voor moet je al over serieuze hepsen beschikken als je eens een heuveltje op moet. Het kan hoor, maar het zal een compromis zijn tussen vooruit gaan op het vlakke of vooruit gaan bergop of op moeilijk terrein. Misschien is een dubbele vooraan een goeie tussenstap? Of proberen tweedehands een 11-speed cassette/derailleur/shifter op te kop proberen tikken als je toch narrow wide gaat?

Je kan zelf wat puzzelen met de verhoudingen via: Ritzelrechner waar je via de Compare knop een andere setup kan vergelijken.
semir
Mountainbiker
Berichten: 6
Lid geworden op: di 12 jul 2022 09:27
Rijdt met: oldschool 26" with some street cred 🤨

Re: Narrow Wide

Bericht door semir »

Thanks voor de tips !

Niettegenstaande ik al wat kg's kwijt ben voel ik idd dat ik vaak op de velg zit wanneer ik wat wilder door het bos rijd.

Nu rijd ik toch ook over heuveltjes met mijn grootste chainring vooraan, kleinste versnelling achteraan, of ga ik hier iets te simpel over? :-k

Wat die voorderailleur betreft, tijdens corona vorig jaar heb ik zelf zitten prutsen om die goed te krijgen, ketting sleept ertegen (nog steeds maar miniem), niet goed gekregen, bij een fietsenmaker gebracht, die keek wat smalend naar mijn 26", heeft er wat aan gesleuteld en idd nieuwe kabel gestoken, maar 2 dagen later begon die ketting weer te slepen; heb die derailleur dan zo ver mogelijk naar buiten gezet en ik raak die niet meer aan, 1x op middelste ring, krijg ik die amper nog op de buitenste, en ik rijd enkel op buitenste, dus die middelste en kleinste mogen er wat mij betreft af, én de derailleur én shifter en...

Goed te lezen dat een 29" geen obstakel is voor wat minder grote mensen, is voor next year !
Gebruikersavatar
Boebbel
Forum beheerder
Berichten: 533
Lid geworden op: ma 10 nov 2014 10:36
Rijdt met: groene fully en grijze HT

Re: Narrow Wide

Bericht door Boebbel »

semir schreef: di 12 jul 2022 10:38 Niettegenstaande ik al wat kg's kwijt ben voel ik idd dat ik vaak op de velg zit wanneer ik wat wilder door het bos rijd.
Ja, dan zal de bandenspanning niet meer omlaag kunnen. Als je het veel hebt, moet er misschien toch nog wat lucht bij - als je tijdens het rijden al wat oplet op stenen of wortels natuurlijk.
Nu rijd ik toch ook over heuveltjes met mijn grootste chainring vooraan, kleinste versnelling achteraan, of ga ik hier iets te simpel over? :-k
Heuveltjes is misschien een beetje oneerbiedig van mij omdat we in Vlaanderen eigenlijk niet over bergen kunnen spreken. :lol: Zie je jezelf de Muur of iets gelijkaardig naar boven rijden met die versnelling? Dat soort heuvels komen we wel tegen in de wat meer glooiende stukken van de regio.
semir
Mountainbiker
Berichten: 6
Lid geworden op: di 12 jul 2022 09:27
Rijdt met: oldschool 26" with some street cred 🤨

Re: Narrow Wide

Bericht door semir »

Boebbel schreef: di 12 jul 2022 11:24
Ja, dan zal de bandenspanning niet meer omlaag kunnen. Als het het veel hebt, moet er misschien toch nog wat lucht bij - als je tijdens het rijden al wat oplet op stenen of wortels natuurlijk.
Ik let inderdaad wel op takken, wortels, stenen, nog wat vermageren dus :lol:
Heuveltjes is misschien een beetje oneerbiedig van mij omdat we in Vlaanderen eigenlijk niet over bergen kunnen spreken. :lol: Zie je jezelf de Muur of iets gelijkaardig naar boven rijden met die versnelling? Dat soort heuvels komen we wel tegen in de wat meer glooiende stukken van de regio.
Molshopen dan :lol: Ben (nog) niet van plan om in de Ardennen te gaan rijden, toch niet met deze bike, enkel bij mij in het bos om de hoek, voorlopig eens testen met een 38T, ik neem de krampen er met plezier bij 8)

Thanks, je input wordt enorm geapprecieerd !
Gebruikersavatar
_Knarf_
Moderator
Berichten: 568
Lid geworden op: vr 24 dec 2010 16:01
Rijdt met: Ne zwarte

Re: Narrow Wide

Bericht door _Knarf_ »

Leuk om te lezen.


En als ge enkel de buitenste chainring gebruikt... Dan zit er behoorlijk wat kracht in uw benen.
Kzou gewoon de derailleur even gaan laten afstellen bij de velomaker.


Met die 3x9 kan je met die fiets eigenlijk alles rijden wat je maar wilt. Heb ook jaren met een 26" gereden in de Ardennen en de zwaarste tochten in Luxemburg. Als je er een 1x9 van maakt ga je toch vaak niet meer boven raken als je wat verder bent gegroeid en uw horizon wat wil verruimen.
1x rijdt een pak aangenamer. Maar toch minstens een 11x nodig dan. Op de mijne had ik wel schijfremmen laten zetten. Denk dat die van dezelfde leeftijd is als de uwe. Kwam met V-brakes, maar met mount points om schijven op te zetten, net zoals uwe zie ik.

1m74 = 29" trouwens. Niet kijken naar 27,5".

Op een 26" rammelt ge wel wat meer door elkaar.
Banden platter zetten, maar als ge al tegen de wortels slaat... Vering kunt ge misschien wat aan regelen?
semir
Mountainbiker
Berichten: 6
Lid geworden op: di 12 jul 2022 09:27
Rijdt met: oldschool 26" with some street cred 🤨

Re: Narrow Wide

Bericht door semir »

_Knarf_ schreef: di 12 jul 2022 15:36 Leuk om te lezen.


En als ge enkel de buitenste chainring gebruikt... Dan zit er behoorlijk wat kracht in uw benen.
Kzou gewoon de derailleur even gaan laten afstellen bij de velomaker.


Met die 3x9 kan je met die fiets eigenlijk alles rijden wat je maar wilt. Heb ook jaren met een 26" gereden in de Ardennen en de zwaarste tochten in Luxemburg. Als je er een 1x9 van maakt ga je toch vaak niet meer boven raken als je wat verder bent gegroeid en uw horizon wat wil verruimen.
1x rijdt een pak aangenamer. Maar toch minstens een 11x nodig dan. Op de mijne had ik wel schijfremmen laten zetten. Denk dat die van dezelfde leeftijd is als de uwe. Kwam met V-brakes, maar met mount points om schijven op te zetten, net zoals uwe zie ik.

1m74 = 29" trouwens. Niet kijken naar 27,5".

Op een 26" rammelt ge wel wat meer door elkaar.
Banden platter zetten, maar als ge al tegen de wortels slaat... Vering kunt ge misschien wat aan regelen?
Bedankt voor je input, top!

Derailleur was afgesteld bij dé fietsenmaker op het dorp, die gaf daar niet veel commentaar op, enkel "als jij gelukkig bent met die fiets, dan moet je daar zeker op blijven rijden :-)" Als ik die fietsen zie in zijn werkplaats en etalage dan snap ik ergens wel dat hij niet veel tijd wil steken in een fiets van 10y oud die een paar €100 kostte destijds.
Een halve dag later kreeg ik de ketting niet meer op de grootste, buitenste chainring, enkel manueel erop leggen en derailleur naar buiten 'duwen', de ketting blijft dan wel miniem slepen, dus eigenlijk wil ik die derailleur etc weg.

In de benen genoeg kracht inderdaad, dagelijks 30km in weer en wind gedurende jaren heeft zijn vruchten afgeworpen denk ik, bovenlichaam is een ander verhaal, work in progress :lol:

Leuk te lezen dat er nog wat upgrade ruimte is voor deze fiets, al is het een 26", misschien op termijn een 11x cassette steken zoals je zegt, de 1x is al besteld. Of ineens deze fiets doorschuiven naar de zoon die nu op een veel te zware Decathlon fiets rijdt, krijgt hij misschien ook de smaak te pakken i.p.v. uren te gamen :(

Dat door elkaar geschud worden en het zitvlees en door het zand rijden, heb ik de eerste 2 dagen last van ondervonden, nu zie ik het als een workout, wel constant de takken en hobbels en stenen ontwijken of ik zit op de velg 🙈

Vanavond toch wat druk bijsteken denk ik 😁
Gebruikersavatar
Dickie
Mountainbiker
Berichten: 3823
Lid geworden op: di 01 feb 2005 14:44
Rijdt met: 29'er Hardtail, singlespeed en fully

Re: Narrow Wide

Bericht door Dickie »

Enige nadeel aan uw 26" is dat je moeilijker aan 9sp-spul en wielen/banden, laat staan voor velgrem, geraakt, voor de rest is het voor grootste part marketing blabla. Als de markt verzadigd raakt vinden ze een nieuwe 'magische' wielmaat of biketype uit.
Voor dat frame is er best nog 'toekomst':
wil je toch wat grotere diameter, dan kunnen er 27.5" wielen in met een 2.0 of 2.1 band.
Schijfremmen kan ook, net als 1x9, 10, 11...

Qua schakelen vooraan vermoedelijk kabelspanning wat bijregelen.
Is bij vervanging shifterkabel ook buitenkabel vervangen?
Best voor én achter.

Met mijn 29er rij ik ook mijn 9sp spul nu verder op met 1x9, 34 NW x 11/32 met een XT achterdera en ben er content mee. Ketting is er nog nooit afgevlogen. Dus met 36 of 38 heb je imo een goeie allround combinatie.
semir
Mountainbiker
Berichten: 6
Lid geworden op: di 12 jul 2022 09:27
Rijdt met: oldschool 26" with some street cred 🤨

Re: Narrow Wide

Bericht door semir »

ondertussen 38T NW geplaatst tot volle tevredenheid, zonder chainguide, enkel ketting wat ingekort
Ook nieuwe achterband, want de Schwalbe van 10y oud was op, ben sterk verbaasd hoeveel meer grip ik heb enkel en alleen door een band te vervangen
Voorlopig 300km zonder problemen met ketting of wahtsoever, all good, bedankt iedereen voor de tips! :-q
semir
Mountainbiker
Berichten: 6
Lid geworden op: di 12 jul 2022 09:27
Rijdt met: oldschool 26" with some street cred 🤨

Re: Narrow Wide

Bericht door semir »

Dickie schreef: vr 15 jul 2022 13:28 Enige nadeel aan uw 26" is dat je moeilijker aan 9sp-spul en wielen/banden, laat staan voor velgrem, geraakt, voor de rest is het voor grootste part marketing blabla. Als de markt verzadigd raakt vinden ze een nieuwe 'magische' wielmaat of biketype uit.
Voor dat frame is er best nog 'toekomst':
wil je toch wat grotere diameter, dan kunnen er 27.5" wielen in met een 2.0 of 2.1 band.
Schijfremmen kan ook, net als 1x9, 10, 11...
Begrijp ik goed dat er een 27.5" wiel op mijn MTB past? https://www.culturevelo.com/2010-Aspect-30

Is dit de investering waard? Als ik ergens een goeie 2dehands deal zie dan zou ik wel eens durven 'upgraden'
Plaats reactie