nieuwe MTB voor beginner

Niet dat we de beginners in een aparte categorie willen indelen, iedereen is immers welkom op het forum. Wel gaan we in dit onderdeel proberen om veel voorkomende vragen te bundelen.
Plaats reactie
MikeAE81
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: di 18 jan 2022 09:12

nieuwe MTB voor beginner

Bericht door MikeAE81 »

Hey,

Ik ben op zoek naar een MTB. vooral eerst ben ik beginner.
Mijn huidige MTB (Minerva Starlite) is +20 jaar dus denk wel eens tijd voor vernieuwing :lol:

Ik wil kijken of ik weer de microben kan vinden en hier en dan eens wat leuke ritjes te kunnen doen.
Wil meegeven ook dat ik meerendeels verharde stukken ermee zal doen. Af en toe eens naar het werk ermee rijden (+/- 20 km enkel)
Maar als ik dan eens een leuk onverhard stukje tegenkom wil ik deze ook misschien wel eens kunnen verkennen.

Mijn budget ligt rond de 1000 euro.
Ik wil eerst zien of ik wel degelijk die microben kan terugvinden en dan zien we wel weer.

Ik ben op 3 modellen uitgekomen

Scott Scale 980 2022 1049€ https://www.scott-sports.com/be/en/prod ... 0-bike-red
Trek Marlin 8 2022 1024€ https://www.trekbikes.com/nl/nl_NL/fiet ... 8/p/34649/
Canyon Grand Canyon 6 1049€ https://www.canyon.com/nl-be/mountain-b ... be=BK%2FGY

momenteel enkel de mogelijkheid om een Trek Marlin 8 in het rood te vinden hier (maar zal voor een snelle beslissing worden dan)
de trek heeft ook voorziening voor rack dus misschien handig voor als ik deze naar het werk gebruik om daar mijn rugzak op te bevestigen dan ipv op de rug.

rest is op bestelling en is ergens meestal maart-april-mei dan voorzien.
is ook niet dringend voor mij, maar zou graag proberen dan april-mei te starten.


graag jullie mening of ervaringen
of andere pistes waar ik niet heb over gekeken.
Gebruikersavatar
Boebbel
Forum beheerder
Berichten: 532
Lid geworden op: ma 10 nov 2014 10:36
Rijdt met: groene fully en grijze HT

Re: nieuwe MTB voor beginner

Bericht door Boebbel »

De Scott heeft geen luchtgeveerde vork. Dat gaat prima werken, maar geeft iets minder flexibiliteit - bij de andere kan je lucht bij- of afdoen om aan te passen aan je lichaamsgewicht en voorkeur.

De Canyon en Trek gebruiken kleinere wielen in de kleinere maten. Ook weer geen probleem op zich, plezant zal het sowieso zijn, maar zelf zou ik enkel 29" willen - ook al rij ik met een S.

De Trek heeft wat voorzieningen voor spatborden/bagagedrager/pikkel.

Qua versnellingen is het wat gelijkaardig, misschien een lichte voorkeur voor Shimano van de Canyon en Scott.

Er springt er niet echt eentje uit, dus veel hangt af van welke je de knapste vindt. :-D
MikeAE81
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: di 18 jan 2022 09:12

Re: nieuwe MTB voor beginner

Bericht door MikeAE81 »

Idd de looks doen het ook wat.

De TREK stond hier in een winkel in het rood en was daar wel fan ook van.
De andere nog niet IRL gezien. Maar denk dat de scott in rood wel in dezelfde buurt zal komen dan.
Ik ben 1m81 en zit normaal op L model. Dus 29' zit ik ook wel goed mee overal.

De canyon is ook misschien lastiger met enkel online bestellingen en dat je hiermee moeilijker ergens terecht kan voor onderhoud of herstellingen?
Bij navraag zeiden ze dat ze idd pre-corona deze zouden weigeren maar nu deze tijden het wel snappen waarom mensen ze dan bij canyon hun fiets bestellen en dit toch weer mogelijk zouden zijn. Weet niet of er nog ervaringen hier over zijn.
Bvb ook bij decathlon binnendoen voor onderhoud? Denk dat ze hier geen onderscheid maken welke merken van fiets.

Alvast bedankt

Met de mogelijke extraatjes (rack) en idd de mooie look stond de TrEk wel op een 1ste plaats in my gedachten. Maar wou uiteraard eens luisteren naar andere meningen ook
Gebruikersavatar
funkstar
Mountainbiker
Berichten: 723
Lid geworden op: vr 27 apr 2007 13:58
Contacteer:

Re: nieuwe MTB voor beginner

Bericht door funkstar »

Tussen de €900 en €1200 heeft decathlon zelf ook wel enkele leuke fietsen.
Zeker de Rockrider XC 120 oogt goed voor €1150. Wel geen interne kabel geleiding maar ze liggen netjes onderaan de schuine buis.
Voor en achter boost.

Van je beschreven fietsen lijkt mij de scott scale de modernste geo te hebben.
MikeAE81
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: di 18 jan 2022 09:12

Re: nieuwe MTB voor beginner

Bericht door MikeAE81 »

Trek Marlin 8 is besteld. Was eentje in mijn maat binnengekomen in rood en moet juist nog van een andere winkel overkomen. Normaal binnen klein 2 weken staat ie klaar
Plaats reactie