MTB formaat

Niet dat we de beginners in een aparte categorie willen indelen, iedereen is immers welkom op het forum. Wel gaan we in dit onderdeel proberen om veel voorkomende vragen te bundelen.
Plaats reactie
Brython
Mountainbiker
Berichten: 1
Lid geworden op: za 15 mei 2021 20:34

MTB formaat

Bericht door Brython »

Dag iedereen

Sinds 2015 ben ik actief op een koersfiets. Na jaren wikken en wegen eindelijk een MTB aangekocht.

Bij de aankoop van mijn MTB (Scott scale) had ik een Large gevraagd. Ik had deze even uitgetest en reed goed. De dealer vond evenwel dat het frame wat te klein leek waarop hij een XL aanraadde. Inmiddels heb ik mijn fiets ontvangen en een eerste testritje gedaan van 35km. Alles liep goed alleen is het wennen om met een MTB stuur te rijden :-D.
Ik heb de volgende dag geen last gehad van rugpijn of schouderpijn maar kan me niet van de indruk ontdoen dat de fiets zeer groot is. Mijn armen zijn quasi gestrekt. Als ik mijn maten ingeef op de Scott website, kom ik ook op een L uit.
Moet ik mij hierover zorgen maken of kan dit niet zoveel kwaad? Ik leun heel erg dicht aan met mijn lichaamslengte, armlengte en binnenbeenlengte naar XL maar het ligt officieel nog in L...
Ik heb geen last gehad na het fietsen maar het knaagt toch wel wat...

Iemand enig idee?
Gebruikersavatar
G-m@n.
Mountainbiker
Berichten: 3870
Lid geworden op: zo 04 feb 2007 21:03
Rijdt met: specialized epic expert 2021
Contacteer:

Re: MTB formaat

Bericht door G-m@n. »

met een mtb neem je beter als je zo tussen 2 maten invalt de kleinste maat. een te grote fiets stuurt niet zo fijn.
Mister No Chaïn
Mountainbiker
Berichten: 2001
Lid geworden op: di 30 mei 2006 21:33
Rijdt met: heeft grote wielen

Re: MTB formaat

Bericht door Mister No Chaïn »

Tegenwoordig zijn er ook mensen die net voor een iets groter frame kiezen omdat die fiets dan weer wat stabieler is in afdalingen, het is maar hoe je het wil bekijken.

De fietsen van vandaag zijn bij de meeste merken aan de korte kant, als je dan 1m85 bent en je gaat je bij Scott op een large zetten zal je meestal voor een langere stuurpen moeten kiezen. Dan spreek je over een stuurpen van 100 a 110m, wat dan naar moderne standaarden weer aan de lange kant is.
Als ik mijn maten ingeef op de website van Trek zit ik ook op de verkeerde maat koersfiets ...
Gebruikersavatar
TaurineR
Mountainbiker
Berichten: 1916
Lid geworden op: za 16 jul 2005 23:28
Rijdt met: C. FSi

Re: MTB formaat

Bericht door TaurineR »

Ik ben onlangs overgestapt van jarenlang M naar L.
Wel met een kortere stuurpen, zodat maatvoering identiek blijft.
Deze fiets geeft me nu veel meer vertrouwen in afdalingen tov. vroeger.
Wendbaarheid blijft identiek voor mij.
Plaats reactie