MTB velgen te licht

Niet dat we de beginners in een aparte categorie willen indelen, iedereen is immers welkom op het forum. Wel gaan we in dit onderdeel proberen om veel voorkomende vragen te bundelen.
Plaats reactie
Meetjesland
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: do 06 mei 2021 08:21

MTB velgen te licht

Bericht door Meetjesland »

Momenteel fiets ik met een Trek MTB X-caliber 9. Eerder een beginnersmodel veronderstel ik, maar ik zit wel goed op de fiets. Nu .. wanneer ik heel technische stukken doe krijg ik problemen met slag op de wielen. Zowel voor als achter en vrij veel. De Bontrager velg is te licht voor mijn 80 kg.

Kan ik bij een Trek MTB X-caliber 9 overschakelen naar DT Swiss velgen of is dat niet mogelijk? Welk type of model zou passen. Bontrager heeft ook de Line Comp 30 TLR Boost 29 mountainbikewielen maar die vragen achteraan de Sram XD11/12 speed en die heb ik momenteel niet.

Hebben jullie nog ander advies? Ik weet ook wel dat er fietsen bestaan van 2000 a 3000 euro die veel sterker zijn, maar ik ben niet direct gepland om die te kopen. Bedankt
dirkdierickx
Mountainbiker
Berichten: 266
Lid geworden op: do 27 sep 2018 10:46
Rijdt met: Cube Reaction Race / YT Jeffsy 27 AL Comp

Re: MTB velgen te licht

Bericht door dirkdierickx »

kan mij moeilijk voorstellen dat 80kg te zwaar zou zijn, misschien is het gewoon een kwestie van niet genoeg spanning op de spaken?
ben je met dit probleem als eens bij je fietswinkel geweest?
Gebruikersavatar
Dickie
Mountainbiker
Berichten: 3821
Lid geworden op: di 01 feb 2005 14:44
Rijdt met: 29'er Hardtail, singlespeed en fully

Re: MTB velgen te licht

Bericht door Dickie »

+1 ivm spaakspannung. Kan je zelf eens testen.
Spaken plukken zoals een vioolsnaar, aan eenzelfde zijde moet het geluid zoveel mogelijk identiek klinken.
Meetjesland
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: do 06 mei 2021 08:21

Re: MTB velgen te licht

Bericht door Meetjesland »

Bedankt voor de reacties! De fiets gisteren nog naar de fietsenwinkel gebracht.
Hij zal zowel de opwaartse als zijdelingse speling proberen wegwerken. Het was echt wel hevig ... mede door valpartij op een technisch moeilijk stuk.
Volgens de fietsenwinkel zijn Bontrager wielen kwalitatief een stuk minder. Vallen met een dure fiets of met een beginners model .. het zal nooit deugd doen aan een fiets. Beetje zelf afwegen zeker ..
dirkdierickx
Mountainbiker
Berichten: 266
Lid geworden op: do 27 sep 2018 10:46
Rijdt met: Cube Reaction Race / YT Jeffsy 27 AL Comp

Re: MTB velgen te licht

Bericht door dirkdierickx »

welja, de 'goedkope' bontrager wielen daar lees ik wel al eens wat van problemen over, maar je hebt ook de duurdere modellen en die zouden toch wel OK zijn.
Plaats reactie