hoe nieuwe bike kuisen en goed onderhouden?

Niet dat we de beginners in een aparte categorie willen indelen, iedereen is immers welkom op het forum. Wel gaan we in dit onderdeel proberen om veel voorkomende vragen te bundelen.
Bossi13
Mountainbiker
Berichten: 159
Lid geworden op: di 18 sep 2018 10:41

Re: hoe nieuwe bike kuisen en goed onderhouden?

Bericht door Bossi13 »

Mijn excuses dat ik zulk een oud topic bovenhaal maar vond het onnodig een nieuw te starten.
Ja jullie zullen het al beu gelezen en antwoord hebben, toch zijn er nieuwelingen zoals ik die hoogstwaarschijnlijk fout bezig zijn. :-?

Ik had al eens gelezen over die Squirt dry lube en dat ging 2 maanden goed, tot gisteren.
De eerste keer in de modder en in het natte zand van Kasterlee/Herentals, 4u lang. Gevolg, na 2u trapte ik door mijn kleiste tandwiel van de cassette. Kraken en schuren als gevolg en eigenlijk niet meer deftig kunnen doorfietsen.

Daarstraks dan fiets gereinigd. Douchekop op Gardena gekocht, alles netjes ingeweekt. Lichte ontvetter opgespoten, ook op de ketting en cassette. Alles goed gepoestst en terug afgedroogd. De ketting en cassette echter willen niet goedkomen. Zelfs niet na smeren met dry lube.

Ketting al iets beter, maar cassette maakt vreemd geluid. Waarschijnlijk zit er nog wat zand in alhoewel ik serieus heb afgespoeld terwijl ik draaide met de cassette.
Het is zelfs zo dat mijn achterwiel achteruit begint mee te draaien als ik achteruit trap terwijl de fiets in de montagestandaard staat. Te veel dan zou mogen vermoed ik toch.

Over kettingen reinigen en smeren lees je veel. Maar hoe de cassette tussentijds onderhouden. Of halen jullie die na elke "vettige" rit van de achteras af?

Groetjes,

Bossi
chrisper
Moderator
Berichten: 887
Lid geworden op: di 25 sep 2012 20:01

Re: hoe nieuwe bike kuisen en goed onderhouden?

Bericht door chrisper »

na elke vuile/modderige rit kuis ik de fiets grondig
(als het een droge stoffige rit is, sla ik soms eens 1 beurt over)
ja, ik ben op dat vlak misschien een beetje een 'maniak'


ik ga als volgt te werk bij iedere reinigings beurt:
- ik hang de fiets op de staander, wielen er uit
- ook remblokken eruit
- ik spuit de vettige plaatsen in met ontvetter (derrie, ketting, cassette, chainstay....)
- dit laat ik even inwerken
- dan spuit ik de fiets een eerste keer met water (met de tuinslang, geen hoge druk), en zo gaat het eerste grof vuil eraf
- vervolgens neem ik opnieuw de ontvetter, en gebruik zo een kettingtool waar ik de ontvetter indoe en draai de ketting door dat apparaat 30x rond met de pedalen
- dan check ik de ketting of deze nog kraakt (van het vuil) door deze wat te draaien enz
- als deze nog kraakt/vuil is, doe ik het opnieuw met het ketting apparaat en ontvetter
- dan begin ik de fiets met een sopje te reinigen, ook ketting en derrie enz poets ik hiermee
- daarna afspuiten
- na het grondig schoonspuiten, fiets afdrogen met microvezel doekje
- nu zijn de wielen aan de beurt
- ook banden poets ik met borstel, en cassette poets ik met zo een cassette borstel (en haal er eventueel grassprieten enz vantussen
- hierna afspuiten en ook droog wrijven
- als fiets goed droog is (soms wacht ik hiermee tot volgende dag)
- opnieuw insmeren van ketting en klein beetje op de bovenpoten van de voorvork en paar keer laten inveren (en resten terug verwijderen met droge doek, ook bij de ketting)
- remblokken met droge vod afkuisen (tot vuil eraf is), en opnieuw op de oorspronkelijke plaats terugsteken

ik steek er inderdaad wat werk in, maar fiets lijkt er toch blij mee

na enkele beurten (afhankelijk van hoe vuil de ritten waren), soms na 2 maand, soms na 6 maand:
haal ik bijna hele fiets uit elkaar, om te reinigen en opnieuw in te smeren
cassette gaat eraf, vork eruit, balhoofd uit elkaar, trapas eruit, derrie wieltjes, klikpedalen......
dit alles word grondig gereinigd, en geinspecteerd, indien nodig vervangen, terug ingevet en gemonteerd


dit is mijn manier van werken, ik weet niet of dit alles echt nodig is of de correcte manier is
maar ik heb toch weinig of geen problemen met de fiets
enkel de normale slijtagen (ketting, cassette, remblokken.....)
Gebruikersavatar
KrisMaes76
Mountainbiker
Berichten: 776
Lid geworden op: ma 06 okt 2014 12:38
Rijdt met: Canyon Nerve AL 9.0 Stealth 2014 / Canyon Spectral AL 8.0 2016 / Canyon Spectral AL 2022 custom

Re: hoe nieuwe bike kuisen en goed onderhouden?

Bericht door KrisMaes76 »

Bossi13 schreef:Mijn excuses dat ik zulk een oud topic bovenhaal maar vond het onnodig een nieuw te starten.
Ja jullie zullen het al beu gelezen en antwoord hebben, toch zijn er nieuwelingen zoals ik die hoogstwaarschijnlijk fout bezig zijn. :-?

Ik had al eens gelezen over die Squirt dry lube en dat ging 2 maanden goed, tot gisteren.
De eerste keer in de modder en in het natte zand van Kasterlee/Herentals, 4u lang. Gevolg, na 2u trapte ik door mijn kleiste tandwiel van de cassette. Kraken en schuren als gevolg en eigenlijk niet meer deftig kunnen doorfietsen.

Daarstraks dan fiets gereinigd. Douchekop op Gardena gekocht, alles netjes ingeweekt. Lichte ontvetter opgespoten, ook op de ketting en cassette. Alles goed gepoestst en terug afgedroogd. De ketting en cassette echter willen niet goedkomen. Zelfs niet na smeren met dry lube.

Ketting al iets beter, maar cassette maakt vreemd geluid. Waarschijnlijk zit er nog wat zand in alhoewel ik serieus heb afgespoeld terwijl ik draaide met de cassette.
Het is zelfs zo dat mijn achterwiel achteruit begint mee te draaien als ik achteruit trap terwijl de fiets in de montagestandaard staat. Te veel dan zou mogen vermoed ik toch.

Over kettingen reinigen en smeren lees je veel. Maar hoe de cassette tussentijds onderhouden. Of halen jullie die na elke "vettige" rit van de achteras af?

Groetjes,

Bossi
ivm die cassette, er zit eerder vuil in de vrijloop. Haal de body van het achterwiel (bij sommige wielen moet je daarvoor zelfs de cassette niet demonteren) en kuis de palletjes eens goed uit. Nieuw vet / olie erop en dan zou het probleem moeten weg zijn
Bossi13
Mountainbiker
Berichten: 159
Lid geworden op: di 18 sep 2018 10:41

Re: hoe nieuwe bike kuisen en goed onderhouden?

Bericht door Bossi13 »

Merci Chrisper,

Je bent al een even grote "maniak" als ik. Voor de fiets is het nog wat zoeken maar aan de auto wordt bvb elke zaterdag 3u gepoetst :oops:

Ook jij bedankt Kris.

Ik ga het eens van naderbij bekijken. Als ik nu een achterwaartse draai geef aan mijn trappers staan ze binnen de omwenteling stil. Dat was ervoor niet het geval.

Ben ooit wel automechanieker geweest maar de aandrijving en afstelling van een fiets is nog even aanleren.

Groetjes,

Bossi

Edit:

De ketting verwijderd en direct gezien dat trapas en cassette nog netjes ronddraaiden. Dan maar ketting deftig gereinigd en daar is nog heel veel vuil uit gekomen. Probleem opgelost dus.
Gebruikersavatar
KrisMaes76
Mountainbiker
Berichten: 776
Lid geworden op: ma 06 okt 2014 12:38
Rijdt met: Canyon Nerve AL 9.0 Stealth 2014 / Canyon Spectral AL 8.0 2016 / Canyon Spectral AL 2022 custom

Re: hoe nieuwe bike kuisen en goed onderhouden?

Bericht door KrisMaes76 »

En nog een tip: nie overdrijven met dat gekuis. in de zomer bvb wordt mijne velo nauwelijks gekuist. juist es de ketting wat proper wrijven met een droge doek en dan terug olie / wax / whatever erop.

Er zijn leukere dingen in het leven dan kuisen 8) (gaan fietsen bvb)
Bossi13
Mountainbiker
Berichten: 159
Lid geworden op: di 18 sep 2018 10:41

Re: hoe nieuwe bike kuisen en goed onderhouden?

Bericht door Bossi13 »

Klopt, maar als je zoals ik zondag heb gedaan, in het slijk hebt liggen ploeteren dat alles volhangt en uw ketting zelfs niet meer tegoed werkt van dat zavelzand of wat dat ook mag zijn daar in Herentals....

Als het droger is om te rijden zal dat allemaal wel meevallen.

Langs de andere kant, fiets wat onderhouden kan geen kwaad want kost geen 5 frank he.

Groetjes,

Bossi
Tyze
Mountainbiker
Berichten: 5
Lid geworden op: wo 06 mar 2019 14:31

Re: hoe nieuwe bike kuisen en goed onderhouden?

Bericht door Tyze »

Ga deze oude post eens heropenen.
Ik heb in de kast deze https://www.rust-oleum.eu/nl/producten/ ... tingspray/" onclick="window.open(this.href);return false; teruggevonden.
Heb net een nieuwe fiets en nog geen onderhoud producten.
Kan ik deze gebruiken op men ketting of koop ik toch beter zoals al aangegeven op dit forum en ander speermiddel van dry / wet lube ofso?
Luhmann
Mountainbiker
Berichten: 149
Lid geworden op: vr 15 sep 2017 09:17
Rijdt met: Cube LTD Race

Re: hoe nieuwe bike kuisen en goed onderhouden?

Bericht door Luhmann »

Ik ga geen advies geven over merk of type, daar kan uren over gediscussieerd worden maar je kies best geen spuitbus. Dit lijkt handig maar je kan hier niet precies genoeg mee werken en je mag absoluut geen olie/vet op je remschijven krijgen. Met zo'n bus heb volgens mij ook te snel, te veel smeersel. Teveel is ook hier niet goed. Dat wordt alleen maar een kliederboel die zand en smurrie vast gaat houden. Ik smeer met ketting olie, een drupje per schakel om de +/- 40 km.
Plaats reactie