full suspension na hernia

Niet dat we de beginners in een aparte categorie willen indelen, iedereen is immers welkom op het forum. Wel gaan we in dit onderdeel proberen om veel voorkomende vragen te bundelen.
Plaats reactie
Bobdw
Mountainbiker
Berichten: 37
Lid geworden op: di 05 jan 2016 18:12
Rijdt met: scott spark 740

full suspension na hernia

Bericht door Bobdw »

Hallo

Ik ben pas in september 2014 (op 40j leeftijd) beginnen mtb op een oude 26" maar het beviel zo goed dat ik vrij snel een scott scale 27,5" heb aangeschaft. Nu heb ik sinds vorig voorjaar steeds meer last van de onderrug, dus toch maar eens een NMR laten nemen, met de verwachte uitslag: (lichte) hernia onderrug. Ik wil graag mijn wekelijkse toertocht blijven rijden, maar uiteraard wil ook mijn rug niet kapot rijden, dus denk ik eraan een full suspension te kopen. Vraag is natuurlijk welke, ik ken er zelf te weinig van om een goede keuze te maken. Ben wel heel tevreden van mijn scott, en heb een goede scott fietsenmaker/verdeler in de buurt die steeds mijn onderhoud doet, dus zou liefst bij scott blijven, tenzij andere merken met full suspension veel beter zijn? Fiets wordt wekelijks gebruikt voor een toertocht meestal regio oost vlaanderen (vaak ronde van het waasland), dus ritten van 50-60km, af toe ook een rit in de vlaamse ardennen (vb herdersmarathon).
Prijs is natuurlijk ook belangrijk, maar ik ga niet op een paar 100€ kijken als ik daardoor kan blijven mtb, laat ons zeggen budget van 2500-3000€.
Alvast bedankt voor jullie input.
Filemon1
Mountainbiker
Berichten: 18
Lid geworden op: vr 23 nov 2012 19:09
Rijdt met: Trek Superflu Elite SL

Re: full suspension na hernia

Bericht door Filemon1 »

Als je tevreden bent van je fietsenmaker dan kan je best eens bij hem informeren.
Wat voor de ene een superbike is is voor de andere rommel.
Doe zeker een proefrit en bij sommige fietswinkels (Debobike) kan je deze zelf huren voor +-50€ voor een weekend .
Als je hem nadien koopt gaat deze 50€ er uiteraard af. Indien je hem niet wil krijg je een waardebon van de winkel in de plaats (denk ik).
Probeer wel in dezelfde kwaliteit van bike te gaan (wielen , groep enz...)
Gebruikersavatar
Dickie
Mountainbiker
Berichten: 3823
Lid geworden op: di 01 feb 2005 14:44
Rijdt met: 29'er Hardtail, singlespeed en fully

Re: full suspension na hernia

Bericht door Dickie »

Ik heb 2 discusuitstulpingen en de laatste jaren al een paar weken buiten strijd geweest na wat dingen op een foute manier op te tillen.
Ik heb ook jouw vraag gesteld aan de osteopaat en aan een manuele therapeut, beiden met een goede reputatie.
Volgens hen lag het meer aan een verkeerde houding dagdagelijks, en dat een fully niets verandert.
Mijn probleem is ook onomkeerbaar, maar zou me niet mogen beletten om pijnloos te fietsen.
Ik heb me niettemin toch weer een fully ineengestoken :wink: , maar ben meestal met de spartaanse rigid bikes onderweg.
Slotsom: zien dat de fiets perfect afgesteld is, tijdens het werk verkeerde houdingen vermijden, niet urenlang aan een bureau blijven zitten,...
Gebruikersavatar
Christ D.
Mountainbiker
Berichten: 1621
Lid geworden op: zo 15 mei 2005 11:18
Rijdt met: Stalen rossen.
Contacteer:

Re: full suspension na hernia

Bericht door Christ D. »

Ik fiets al +/- 10 jaar met een hernia , fully of HT maakt zelfs geen verschil uit bij mij. Positie en kleiner trappen doet al héél veel aan de wel of niet pijnlijke rug tijdens of na het fietsen.
Maar dat een fully de schokken wegneemt is zeker een pluspunt als je een pijnlijke rug hebt.
Speedy G.
Mountainbiker
Berichten: 945
Lid geworden op: zo 18 jul 2010 21:12
Rijdt met: Santa Cruz Tallboy XXL & Scott Scale 40 XXL

Re: full suspension na hernia

Bericht door Speedy G. »

Ik ben eind 2009 al geopereerd en heb er nu nog altijd 2 zitten waar ze voorlopig niets aan willen doen.

Mijn chirurg heeft mij destijds aangeraden om diep te gaan zitten, ie stuur een stuk lager als zadel, omdat je op die manier je rug "open trekt" en ruimte geeft.
De fout, volgens mijn chirurg dan toch, wat velen doen, is zo recht mogelijk op de fiets gaan zitten maar zo komen alle schokken automatisch in je rug terecht. Niet goed dus.

Fully of hardtail maken weinig uit maar ik heb ondertussen ook wel een fully.
vani
Mountainbiker
Berichten: 778
Lid geworden op: zo 08 aug 2010 13:29
Rijdt met: Specialized & BMC

Re: full suspension na hernia

Bericht door vani »

Speedy G. schreef:Ik ben eind 2009 al geopereerd en heb er nu nog altijd 2 zitten waar ze voorlopig niets aan willen doen.

Mijn chirurg heeft mij destijds aangeraden om diep te gaan zitten, ie stuur een stuk lager als zadel, omdat je op die manier je rug "open trekt" en ruimte geeft.
De fout, volgens mijn chirurg dan toch, wat velen doen, is zo recht mogelijk op de fiets gaan zitten maar zo komen alle schokken automatisch in je rug terecht. Niet goed dus.

Fully of hardtail maken weinig uit maar ik heb ondertussen ook wel een fully.

Idem ik heb me korter maar dieper gezet dan in verleden. lang en hoog zat ik constant te werken in de rug.
Bobdw
Mountainbiker
Berichten: 37
Lid geworden op: di 05 jan 2016 18:12
Rijdt met: scott spark 740

Re: full suspension na hernia

Bericht door Bobdw »

Ben nu in behandeling bij kinesist, fietsen mag maar daar verstaan ze niet echt mtb onder :-? , schokken vermijden... K merk wel dat de pijn serieus toeneemt bij langere ritten (>50km), dus nu 2 weekends mooi 50km gereden en de pijn valt mee. Gisteren gaan informeren voor een scott fs, de spark 740 is dezelfde uitvoering als mijn huidige scale, kostprijs 3199€. K ga voorlopig nog even afwachten en zien hoe het evolueert, en ondertussen eens een fs proberen testen om zo het verschil te zien.
Speedy G.
Mountainbiker
Berichten: 945
Lid geworden op: zo 18 jul 2010 21:12
Rijdt met: Santa Cruz Tallboy XXL & Scott Scale 40 XXL

Re: full suspension na hernia

Bericht door Speedy G. »

Bobdw schreef:Ben nu in behandeling bij kinesist, fietsen mag maar daar verstaan ze niet echt mtb onder :-? , schokken vermijden... K merk wel dat de pijn serieus toeneemt bij langere ritten (>50km), dus nu 2 weekends mooi 50km gereden en de pijn valt mee. Gisteren gaan informeren voor een scott fs, de spark 740 is dezelfde uitvoering als mijn huidige scale, kostprijs 3199€. K ga voorlopig nog even afwachten en zien hoe het evolueert, en ondertussen eens een fs proberen testen om zo het verschil te zien.
Maak eens een foto van je jezelf als je op de mountainbike zit.
Ik ben eens benieuwd hoe je nu op je fiets zit.
Plaats reactie