Voeding beginner

Niet dat we de beginners in een aparte categorie willen indelen, iedereen is immers welkom op het forum. Wel gaan we in dit onderdeel proberen om veel voorkomende vragen te bundelen.
Mangupe
Mountainbiker
Berichten: 11
Lid geworden op: do 22 okt 2015 19:42

Voeding beginner

Bericht door Mangupe »

Even voorstellen. Ik ben Rebecca, 33 jaar, uit Oostkamp.
Ik ben net begonnen met MTB. Na 2 knieoperaties diende ik een nieuwe sport te vinden en de dokters raadden me 'fietsen' aan.
Ik heb net klikpedalen geïnstalleerd en een blosoroute gedaan. So far so good, paar keer tegen dek gegaan, maar we zetten door...
Ik heb een vraagje.
Waaruit bestaat jullie ontbijt vooraleer julle gaan MTB'en en wat en hoeveel drinken jullie?
Ik heb namelijk al een paar keer barstende koppijn gehad na een tour en ik rijd nochtans op hartslag.
Deze hoofdpijn houdt de hele dag aan en verpest het wel wat voor me.
Swannie
Mountainbiker
Berichten: 3683
Lid geworden op: ma 14 nov 2005 13:53

Re: Voeding beginner

Bericht door Swannie »

met drinken, bedoel je dan voor, tijdens of na de rit. Afhankelijk van wat ik na de rit drink, heb ik ook al wel eens hoofdpijn :-)
Gebruikersavatar
Reflex
Mountainbiker
Berichten: 3159
Lid geworden op: za 08 jul 2006 23:21
Rijdt met: Trek Superfly 9.6 2016

Re: Voeding beginner

Bericht door Reflex »

Ik neem kwark met havermout en een handje noten. Maar dit is meer onderdeel van mijn dagelijkse routine. Enkel voor een wedstrijd neem ik dit niet en zal ik eerder overgaan op een (witte)boterham of een wit broodje met confituur en een ei met ham en kaas. Dit omdat ik bij zware inspanningen merk dat ik toch wat last krijg van de lactose.

Maar uiteindelijk moet iedereen dit voor zijn eigen uitzoeken, het enige waar je rekening mee kunt houden is dat je licht verteerbare zaken eet.

Mbt drinken is het weer afhankelijk van het inspanningsniveau. Doe je een rustige rit dan zal je minder zweten, maar je zou wel moeten proberen om je bidon standaard leeg te drinken op je rit. In de komende maanden is het niet vanzelfsprekend om veel te drinken, maar juist in de wintermaanden is het hard nodig. Leer jezelf dus aan om op regelmatige basis een slok te nemen. Je zal zien dat het dan automatisme wordt.
Gebruikersavatar
TaurineR
Mountainbiker
Berichten: 1916
Lid geworden op: za 16 jul 2005 23:28
Rijdt met: C. FSi

Re: Voeding beginner

Bericht door TaurineR »

Als ik een doffe hoofdpijn voel, linker hersenhelft, dan betekent dit dat ik vochttekort heb.
Dus, zoals Reflex zegt drinkbus mee en regelmatig drinken.
Ik neem 1/2 icethe en 1/2 water. Enkel water wordt ik snel beu..
Laatst gewijzigd door TaurineR op di 27 okt 2015 22:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Mangupe
Mountainbiker
Berichten: 11
Lid geworden op: do 22 okt 2015 19:42

Re: Voeding beginner

Bericht door Mangupe »

Ik eet elke dag havermout met sojamelk als ontbijt.
Ik drink mijn bidon leeg tijdens de ritten en het zijn rustige. Max 2 uurtjes en op het gemak, gezien ik op mijn hartslag let om conditie op te bouwen.
Ik vraag me dus af hoeveel ik zou moeten drinken als dit de reden van mijn hoofdpijn zou zijn.
Voor vertrek drink ik een koffie en 1 glas water. Ik neem een bidon van 0,5 liter mee met isostar en deze is leeg tijdens de rit. Tijdens de bevoorrading drink ik een beker (vermoedelijk) isostar en eet ik een banaan.
In mijn auto tijdens de rit naar huis drink ik nog een half literke water.
Eenmaal thuis blijf ik nog wat drinken....

Misschien geen koffie en nog meer tijdens de rit drinken?
Wel niet zo handig om zoveel in de bosjes te gaan als vrouw :lol:
Gebruikersavatar
Reflex
Mountainbiker
Berichten: 3159
Lid geworden op: za 08 jul 2006 23:21
Rijdt met: Trek Superfly 9.6 2016

Re: Voeding beginner

Bericht door Reflex »

Als ik dit zo lees, kan ik niet echt zien waar je de hoofdpijn van zou krijgen. Tenzij je al met een te lage hydratatie begint aan je trainingen (is je plas niet te donker?). De hoeveelheid vocht die je binnen krijgt is ruim voldoende om 2 uurtjes op relatief lage hartslag te fietsen. Hoewel Koffie inderdaad een boosdoener kan zijn, drinkt bijna iedere fietser koffie voor het fietsen. Ik zou zonder een bak koffie niet vooruit komen :lol:

Isostar is niet de beste isotone drank voor in de bidon, maar ook hier zou je dan ook weer geen hoofdpijn van moeten krijgen.

Is je algehele gevoel na het fietsen slecht? Of is het enkel de hoofdpijn? Het zou namelijk kunnen dat 2 uur aan een stuk fietsen (hoewel dit op lage hartslag is) toch te veel is voor je lichaam. Je zou dan kunnen opteren om nog rustiger op te bouwen en eens te beginnen met een uurtje te fietsen ipv 2 uur. Maar dit enkel als je jezelf echt algemeen slecht/moe voelt na de rit. Je zou in feite na je 2 uur durende rit op lage hartslag, jezelf nog fitter moeten voelen als voor je vertrek.
Gebruikersavatar
Prospeer
Mountainbiker
Berichten: 433
Lid geworden op: do 07 jun 2012 23:04

Re: Voeding beginner

Bericht door Prospeer »

:-k Zo slecht lijkt je eet- en drinkpatroon toch eigenlijk niet.
Maar t lijkt me verstandig om nog een extra (of grotere) bidon mee te nemen als je last hebt. Ik drink meestal beide drinkbussen leeg (2x 500 ml water met poeder) en eventueel nog een drankbekertje met water op een bevoorrading. Want de soms gek gekleurde inhoud vertrouw ik niet altijd :wink:
Ontbijt voor standaard tocht is voor mij 1 grote kom muesli en een banaan.
Maar bij langere tochten (of pittige ritten op de weg) kan dit ook pasta met bruine suiker of toch gewoon die grote kom muesli met als 'dessert' spek+eieren :-D En dan nog elk uur een reep/banaan/gelletje/rijsttaart.

Ivm t drinken: Eventueel denken aan pre-hydrateren. De dag voor je gaat rijden een grote fles water in je directe nabijheid zetten. Gegarandeerd is die leeg tegen t einde van de dag en start je de volgende dag met voldoende vocht in je lichaam. (beter om 2 dagen op voorhand te starten, nog beter om dit elke dag te doen)

Ohja, nog even een 'all round' check ivm de hoofdpijn:
- je helm zit toch niet te strak?
- gebruik je een zonnebril en/of last van gevoelige ogen? Ik heb deze ochtend nog in de opkomende (laag staande) zon gereden... vandaar de vraag. 8)

Nog veel fietsplezier gewenst!
Mangupe
Mountainbiker
Berichten: 11
Lid geworden op: do 22 okt 2015 19:42

Re: Voeding beginner

Bericht door Mangupe »

Bedankt voor de reacties.
Ik heb een zonnebril, ik zou niet zonder kunnen en ik denk niet dat mijn helm te strak zit.
Ik heb ook al 2 toertochten gedaan zonder hoofdpijn achteraf nl Egem en Oostkamp en ik heb niets gewijzigd aan mijn helm.
Ik denk wel dat mijn lichaam het aankan, gezien ik al meer dan 10 jaar tussen de 5 à 10 u sport, vandaar mijn knieoperaties :-? Ik ben niet kapot na de ritten, integendeel dan ben ik gelukkig :-D De hoofdpijn komt een uur erna en vorige week 3 u erna.
Ik zal eens starten met vanaf vandaag veel water te drinken en met mijn één glaasje wijn de avond ervoor te schrappen :(
Ik heb ook ergens gelezen dat een schepje zout in de bidon zou helpen.
Wordt vervolgd...
Jochen74
Mountainbiker
Berichten: 170
Lid geworden op: za 07 sep 2013 08:18
Rijdt met: Flanders Peak/Scott Addict

Re: Voeding beginner

Bericht door Jochen74 »

Het schepje zout zorgt ervoor dat je vocht langer in je lichaam wordt opgehouden. Ben dit een paar maanden geleden ook beginnen doen en werkt goed.
Tip, maak van dat schepje zeker geen schep want dan gaat het drinken snel tegensteken :-D
Gebruikersavatar
Reflex
Mountainbiker
Berichten: 3159
Lid geworden op: za 08 jul 2006 23:21
Rijdt met: Trek Superfly 9.6 2016

Re: Voeding beginner

Bericht door Reflex »

Met een goede isotone drank is dat schepje zout overbodig. Enkel in omstandigheden waarbij je enorm transpireert zou je het kunnen toevoegen, maar dan zou ik een zakje ORS nemen ipv gewoon zout. Je kunt het weglaten van het glaasje wijn uiteraard wel testen, maar het mag niet zo zijn dat je al je pleziertjes moet laten voor het fietsen toch?
Plaats reactie