fiets samenstellen

Niet dat we de beginners in een aparte categorie willen indelen, iedereen is immers welkom op het forum. Wel gaan we in dit onderdeel proberen om veel voorkomende vragen te bundelen.
chrisper
Moderator
Berichten: 887
Lid geworden op: di 25 sep 2012 20:01

fiets samenstellen

Bericht door chrisper »

Ik zou dus graag zelf mijn bike opbouwen.
ik ben wel handig en zo kan ik fiets samenstellen met onderdelen die ik verkies.
mijn huidige bike is al 9 jaar, die heb ik tijd geleden ook volledig gestript en dan met bestaande en nieuwe onderdelen opgebouwd.
ok, ik weet dat dit waarschijnlijk iets duurder uitkomt, maar dat maakt mij niet uit.
veel standaard fietsen hebben hier of daar dingen die ik liever anders zou zien, en ik schep er ook mijn plezier in om zelf fiets samen te stellen.
nu heb ik wel nog een vraag hierover.

ten eerste, waar vind ik cube frames? ik heb al fiets gezien, van cube, waar ik graag de kader zou van kopen, maar waar begin ik daarnaar te zoeken?

ten tweede, zie hier soort document of iets bij met de soort onderdelen die ik moet gebruiken (bvb balhoofd integraded of semi-integraded, tapered of niet...)


graag wat advies voor beginnende fietsbouwer hehehe
Mister No Chaïn
Mountainbiker
Berichten: 2002
Lid geworden op: di 30 mei 2006 21:33
Rijdt met: heeft grote wielen

Re: fiets samenstellen

Bericht door Mister No Chaïn »

1) Bij een Cube-dealer? Het aanbod in frames is vaak erg beperkt dus het zal meer dan wrs bestellen worden zodra de 2016-modellen uit zijn.

2) Op hun site vind je de gehele speclist van een bepaalde fiets.
chrisper
Moderator
Berichten: 887
Lid geworden op: di 25 sep 2012 20:01

Re: fiets samenstellen

Bericht door chrisper »

ah ok, het zijn dus dezelfde kaders die men kan kopen als de fietsmodellen die bestaan.
ik dacht dat er misschien andere keuze is dan het aanbod fabrieksfietsen.
alvast bedankt
Gebruikersavatar
Boebbel
Forum beheerder
Berichten: 534
Lid geworden op: ma 10 nov 2014 10:36
Rijdt met: groene fully en grijze HT

Re: fiets samenstellen

Bericht door Boebbel »

Ik heb zelf een Cube, maar hun frame zou toch niet op de eerste plaats staan bij een zelfbouw. Vanwaar de keuze ?
Gebruikersavatar
kawa
Mountainbiker
Berichten: 9962
Lid geworden op: vr 06 aug 2004 10:58

Re: fiets samenstellen

Bericht door kawa »

Boebbel schreef:Ik heb zelf een Cube, maar hun frame zou toch niet op de eerste plaats staan bij een zelfbouw. Vanwaar de keuze ?
Mijn gedacht...

Zonder Cube af te breken trouwens, maar is Cube nu niet net een merk dat je beter kant en klaar koopt?


Bij zelfbouw denk ik ook aan andere merken...



Als het Cube moet zijn, misschien vind je er iets tussen: http://www.bike-discount.de/de/mtb-rahmen" onclick="window.open(this.href);return false;
chrisper
Moderator
Berichten: 887
Lid geworden op: di 25 sep 2012 20:01

Re: fiets samenstellen

Bericht door chrisper »

Moet niet echt cube zijn hoor. Heb toevalling bij hun een frame gezien die ik mooi vond. Enkel uiterlijk dus. Suggesties van andere merken zijn ook welkom. Liefst geen carbon, vertrouw ik niet. Alle ideeen zijn welkom.
kan ook ant en klare fiets kopen en verbouwen, maar da s ook zonde he
Gebruikersavatar
kawa
Mountainbiker
Berichten: 9962
Lid geworden op: vr 06 aug 2004 10:58

Re: fiets samenstellen

Bericht door kawa »

Als je een Cube gezien hebt die je mooi vind koop je die gewoon kant-en-klaar, lijkt mij de beste keuze.
Cube is nu eenmaal prijs/afmontage sterk...


Als je toch van een kaal frame wil beginnen denk ik eerder aan; Niner, Cotic, Genisis, Salsa, Santa Cruz, ...., ...
Gebruikersavatar
joske77
Mountainbiker
Berichten: 1139
Lid geworden op: za 28 jun 2008 17:44
Rijdt met: Nicolai Argon RoCC '11

Re: fiets samenstellen

Bericht door joske77 »

sluit me aan bij Kawa, cube is sterk in prijs bij volledig afgemonteerde fietsen, net zoals bijvoorbeeld Canyon oid.

Wil je echt a la carte opbouwen kan je veel kanten uit, staal, titanium, carbon, alu,...
aanbod genoeg.

je kan ook naar overjaarse frames zoeken, scheelt ook weer wat -> meer budget voor onderdelen
chrisper
Moderator
Berichten: 887
Lid geworden op: di 25 sep 2012 20:01

Re: fiets samenstellen

Bericht door chrisper »

ok bedankt voor het advies mensen.
De reden dat ik zelf wou opbouwen is vooral omdat bvb op die cube een andere vork zit dan dat ik graag zou hebben, andere wielen, misschien andere schakelgroep..

Misschien toch bike kopen, een als onderdelen verslijten, dan upgraden of zo.
Of misschien ook andere merken frames es bekijken.

maar het is blijkbaar niet zo makkelijk om frames te vinden (op internet of bij LBS)
makkelijk zou zijn als ergens een kataloog zou zijn, of een site waar veel frames te vinden zijn.
Dit weekend ga ik eens bij verschillende lbs gaan kijken, als ook de volledige fietsen gaan bekijken.
ideeen opdoen he.

zo zal ik er wel uitkomen

alvast bedankt iedereen
Gebruikersavatar
vedet
Mountainbiker
Berichten: 787
Lid geworden op: zo 07 okt 2007 10:57
Rijdt met: Epic Comp 29!, Drössiger XMA 27,5+

Re: fiets samenstellen

Bericht door vedet »

chrisper schreef:ok bedankt voor het advies mensen.

Misschien toch bike kopen, een als onderdelen verslijten, dan upgraden of zo.
Of misschien ook andere merken frames es bekijken.
bwa, van zodra je voor een beetje off-roadwaardige onderdelen kiest (bv SLX) is het frame ook wel toe aan vervanging wanneer die onderdelen versleten zijn.
Plaats reactie