klikpedalen

Niet dat we de beginners in een aparte categorie willen indelen, iedereen is immers welkom op het forum. Wel gaan we in dit onderdeel proberen om veel voorkomende vragen te bundelen.
spectral
Mountainbiker
Berichten: 111
Lid geworden op: di 06 sep 2011 23:13
Rijdt met: cube in bestelling

klikpedalen

Bericht door spectral »

Hey,

Ik heb momenteel de pd-m520 als klikpedalen in combinatie met de specialized expert mtb schoenen.

Ik zoek iets waar je makkelijker kan uitklikken, ik veronderstel dat hier wel verschil in is kwa klikpedalen?
Momenteel heb ik het gevoel dat ik wat te vast zit, heb ondertussen toch al een beetje gereden met de mtb en het wil maar niet echt volledig wennen. Ik vang af en toe eens op van mensen die zeggen dat hun klikpedalen zo los staan dat ze in sommige bochten al eens durven losschieten. Dit effect kan ik totaal niet bereiken met mijn klikpedalen al staan ze volledig 'open'. vooral mijn rechtervoet is een probleem.

Mensen met suggesties voor klikpedalen/schoeisel waar je heel makkelijk in en uit kan. Mag zelfs heel makkelijk zijn zodat ik er toch stilletjesaan aan kan wennen.
Gebruikersavatar
snellle edddy
Mountainbiker
Berichten: 109
Lid geworden op: ma 11 mar 2013 20:49
Rijdt met: ne kleine en ne grote

Re: klikpedalen

Bericht door snellle edddy »

eens je er meer vertrouwd bent kunt ge niet meer zonder . Wat ik u aanraad zet beide pedalen max los en ga ne keer rijden in een rustig straatje . Vervolgens ne keer links los/vast klikken rechts .... tot ge voldoende vertrouwen hebt om een stap verder te gaan . van de moment dat ge automatisch uwe voet naar buiten klikt om u los te maken zerre vertrokken .Nu gaat ge ervaren dat klimmen /afdalen veeeel vloter gaat .Mijn klikkers staan volledig dicht .
suc6 verder

P.s , heb geen bang om de zoekfuntie te gebruiken , staat boordevol info hier .
spectral
Mountainbiker
Berichten: 111
Lid geworden op: di 06 sep 2011 23:13
Rijdt met: cube in bestelling

Re: klikpedalen

Bericht door spectral »

Dag Eddy,

heb de zoekfunctie al eens doorspit maar wilde echt gedetailleerde info over losse klikpedalen in 1 topic.

Ik heb al vrij veel gereden met klikpedalen inmiddels (5-6 maanden) en het wil toch niet echt vlotten. Vooral de rechtse voet is een probleem, die moet ik vrij ver draaien om los te klikken en ik ben niet zo heel soepel dus het is echt op de limiet dat die pas losklikt.

Kan bij TE losse klikpedalen dit fenomeen voorkomen? Mijn neef is een doorwinterde mountainbiker en die heeft 1x met mijn fiets gereden en zei dat ze misschien iets te vast stonden omdat hij moeite had met uitklikken en toen stonden ze al op de meest losse stand.
Gebruikersavatar
TaurineR
Mountainbiker
Berichten: 1916
Lid geworden op: za 16 jul 2005 23:28
Rijdt met: C. FSi

Re: klikpedalen

Bericht door TaurineR »

Een beetje olie of vet doet soms wonderen.
Gebruikersavatar
snellle edddy
Mountainbiker
Berichten: 109
Lid geworden op: ma 11 mar 2013 20:49
Rijdt met: ne kleine en ne grote

Re: klikpedalen

Bericht door snellle edddy »

kan zijn omdat u klikpedalen te los staan , maar dit betwijfel ik .Probeer ne keer met vet/olie =>wat niet baat ok niet schaad he .Trouwens als links vlot gaat zou rechts ook geen probleem mogen geven he . anders moet u de vier kanten is één draai vastzetten =>stukje bike en evalueren of u verschil merkt . Peins ook dat u minder vertrouwen hebt rechts .
spectral
Mountainbiker
Berichten: 111
Lid geworden op: di 06 sep 2011 23:13
Rijdt met: cube in bestelling

Re: klikpedalen

Bericht door spectral »

smeren heb ik al geprobeerd.

Ik heb mijn schoenen laten corrigeren met plaatjes zodat mijn voet minder gekanteld staat. Sindsdien heb ik echter meer problemen met uitklikken, maar ook met inklikken.

Ik wil die correctie echter niet wegnemen omdat ze de pijn in mijn knieholte verholpen hebben.

Het kan een kwestie van vertrouwen zijn maar ik denk dat er toch iets moet te doen zijn dat het klikken versoepelt
Gebruikersavatar
snellle edddy
Mountainbiker
Berichten: 109
Lid geworden op: ma 11 mar 2013 20:49
Rijdt met: ne kleine en ne grote

Re: klikpedalen

Bericht door snellle edddy »

Dan weet ik voor u geen passende oplossing. Blijven trainen met de klikkers,normaal als ze een beetje afgesleten zijn zou het beter moeten gaan.
Gebruikersavatar
kazzz
Mountainbiker
Berichten: 793
Lid geworden op: di 25 jun 2013 11:20
Rijdt met: Trek SuperFly 9.8

Re: klikpedalen

Bericht door kazzz »

Ik ben VOOR klikpedalen, maar de reflex om uit te klikken met de SH51 plaatjes single release) kan ik niet gewoon worden.
Ik weet niet welke er onder je schoenen steken van plaatjes, maar met de SH56 (multi release) kan je ook een schuine beweging maken naar boven om uit te klikken. Blijkt dat dit mijn "natuurlijke" reflex is :)
Kan je makkelijk de pedalen iets vaster zetten, de reflex is dan toch uitklikken!
ThibautD
Mountainbiker
Berichten: 73
Lid geworden op: zo 03 nov 2013 11:16

Re: klikpedalen

Bericht door ThibautD »

Ik zou eens moeten kijken welke ik heb.

Volgens mij de SH56 want ik klik bliksemsnel uit als ik dreig te vallen (met een reflex raak ik eruit).

De pedalen staan wel maximaal los, deze kun je dan beetje bij beetje aanspannen als je wat meer vertrouwd raakt met het uitklikken.
spectral
Mountainbiker
Berichten: 111
Lid geworden op: di 06 sep 2011 23:13
Rijdt met: cube in bestelling

Re: klikpedalen

Bericht door spectral »

net gaan kijken en ik heb dus de sm-sh51
ik zal eens kijken om de sm-sh56 te bestellen. Zou wel eens goed mogelijk zijn dat schuin uitklikken voor mij ook beter is aangezien mijn voet van nature nogal wat graden gekanteld staat.
Plaats reactie