probleem met lekrijden aan ventiel

Niet dat we de beginners in een aparte categorie willen indelen, iedereen is immers welkom op het forum. Wel gaan we in dit onderdeel proberen om veel voorkomende vragen te bundelen.
Gebruikersavatar
Dacuba
Mountainbiker
Berichten: 2504
Lid geworden op: wo 03 mar 2010 20:25
Rijdt met: Trek ProCaliber 9.7 2017, Trek Emonda ALR5 2018

Re: probleem met lekrijden aan ventiel

Bericht door Dacuba »

Is het al opgelost ondertussen? Ik heb geen zin om heel het topic te lezen maar;
Wat voor velglint heb je? Zo'n inleg of plaklint? Ik zweer bij plaklint daar zo'n inlegvelglint met de tijd uitrekt en gaat verschuiven zoals je zelf al zei. Probeer het eens, kost misschien een halve euro of iets meer per wiel. Fietsenmakers hebben dit meestal op grote rol.
Ik gebruik altijd plaklint, ook op het werk, zowel op stadsfiets als op mtb als op koers en geen enkel probleem. 2 lagen, goed aantrekken en klaar.
fujin
Mountainbiker
Berichten: 39
Lid geworden op: zo 24 okt 2010 22:04
Rijdt met: bulls

Re: probleem met lekrijden aan ventiel

Bericht door fujin »

Dacuba schreef:Is het al opgelost ondertussen? Ik heb geen zin om heel het topic te lezen maar;
Wat voor velglint heb je? Zo'n inleg of plaklint? Ik zweer bij plaklint daar zo'n inlegvelglint met de tijd uitrekt en gaat verschuiven zoals je zelf al zei. Probeer het eens, kost misschien een halve euro of iets meer per wiel. Fietsenmakers hebben dit meestal op grote rol.
Ik gebruik altijd plaklint, ook op het werk, zowel op stadsfiets als op mtb als op koers en geen enkel probleem. 2 lagen, goed aantrekken en klaar.
bedankt voor de reactie.

ik heb plaklint :-). dus dat is het niet.

heb sindsdien 1 keer 10 km (niet offroad) gereden (omdat ik ginder mijn michelin sportcontacts op mijn andere fiets heb kapot gereden door het vele kapotte glas op de brusselse wegen.. 't zit me niet mee :-)), en de ventielen zijn niet verschoven, maar de druk staat wel vrij hoog nu 2 a 3 bar.

heb wat schrik om er weer stevige offroad rit mee te maken, stom dat je niet kan zien wat er 'in de band' gebeurd. je weet pas als je lang niet lek rijd of net direct weer, dat het wel of niet is opgelost.

zaterdag een lapierre raid 329 als 2de beginnersfiets ophalen.
Gebruikersavatar
Dacuba
Mountainbiker
Berichten: 2504
Lid geworden op: wo 03 mar 2010 20:25
Rijdt met: Trek ProCaliber 9.7 2017, Trek Emonda ALR5 2018

Re: probleem met lekrijden aan ventiel

Bericht door Dacuba »

En op hoeveel druk zet je je banden als je gaat mtb'en en dus ook die problemen hebt? Mij is altijd geleerd en heb altijd opgevangen dat je zeker niet te laag mag gaan met je bandendruk met biba's... Als ik nog met biba's reed reed ik minimum 1.9/2 bar...
fujin
Mountainbiker
Berichten: 39
Lid geworden op: zo 24 okt 2010 22:04
Rijdt met: bulls

Re: probleem met lekrijden aan ventiel

Bericht door fujin »

Dacuba schreef:En op hoeveel druk zet je je banden als je gaat mtb'en en dus ook die problemen hebt? Mij is altijd geleerd en heb altijd opgevangen dat je zeker niet te laag mag gaan met je bandendruk met biba's... Als ik nog met biba's reed reed ik minimum 1.9/2 bar...

yep ik weet het, maar dat is al besproken in de thread hier, en dat was zeker de oorzaak niet in mijn geval.
als beginnende mountainbiker experimenteerde ik nog niet met bandendruk.
min is 2 max 4, reed dus altijd op 2,5 a 3.

haha biba's. had hem na 2 seconden. weer mtb terminologie geleerd!

we zien wat er gebeurd.
valt me wel op dat die banden mega snel zijn op tarmac, net echt constant 30 + liggen gaan door Brussel, zelfs licht bergop, amper trager dan de sportcontacts die ik op 5-6 bar zet en veel smaller zijn. gek!
Gebruikersavatar
snellle edddy
Mountainbiker
Berichten: 109
Lid geworden op: ma 11 mar 2013 20:49
Rijdt met: ne kleine en ne grote

Re: probleem met lekrijden aan ventiel

Bericht door snellle edddy »

hey ,

ik heb alles nu niet meer gelezen , maar als ge nu is een streepje op uwe buitenband en velg zet . t'his maar een idee he !!kunt ge eens kijken naar een paar kilometers wat de band doet .
fujin
Mountainbiker
Berichten: 39
Lid geworden op: zo 24 okt 2010 22:04
Rijdt met: bulls

Re: probleem met lekrijden aan ventiel

Bericht door fujin »

snellle edddy schreef:hey ,

ik heb alles nu niet meer gelezen , maar als ge nu is een streepje op uwe buitenband en velg zet . t'his maar een idee he !!kunt ge eens kijken naar een paar kilometers wat de band doet .

goed idee
GuntherW
Mountainbiker
Berichten: 78
Lid geworden op: di 30 jan 2007 11:42
Rijdt met: Trek

Re: probleem met lekrijden aan ventiel

Bericht door GuntherW »

Hallo,

Ik heb dit ook ooit aan de hand gehad! Een aantal jaren geleden. Ondertussen heb ik andere wielen en sindsdien ook geen last meer van gehad.

Ik loste dit toen op door 2 van die ringskes te gebruiken, 1 aan de binnekant van de velg (die van de kapotte biba) en 1 aan de buitenkant. Ventiel kan zo geen kant meer op...
Ik dacht eerst dat dit slecht zou zijn voor de biba maar naar mijn herinnering had ik sindsdien geen last meer van lekke banden rond het ventiel.

Lekrijden is idd nooit fijn, maar ik kan ondertussen sneller binnenbanden vervangen dan mountainbiken...

G.
fujin
Mountainbiker
Berichten: 39
Lid geworden op: zo 24 okt 2010 22:04
Rijdt met: bulls

Re: probleem met lekrijden aan ventiel

Bericht door fujin »

GuntherW schreef:Hallo,

Ik heb dit ook ooit aan de hand gehad! Een aantal jaren geleden. Ondertussen heb ik andere wielen en sindsdien ook geen last meer van gehad.

Ik loste dit toen op door 2 van die ringskes te gebruiken, 1 aan de binnekant van de velg (die van de kapotte biba) en 1 aan de buitenkant. Ventiel kan zo geen kant meer op...
Ik dacht eerst dat dit slecht zou zijn voor de biba maar naar mijn herinnering had ik sindsdien geen last meer van lekke banden rond het ventiel.

Lekrijden is idd nooit fijn, maar ik kan ondertussen sneller binnenbanden vervangen dan mountainbiken...

G.

bedankt!
wielen oplossen is geen optie,, fiets is niet veel meer waard (maar dient me wel voldoende als beginner voorlopig) dus dat zou een zottei nvestering zijn

dat systeem met ringskes klinkt goed.
zelf heb ik nu een plakker voor lekker band over ventiel heen aan binnenband vastgeplakt als extra bescherming.
bij andere fiets die ik lek reed in brussel in het glad enkele dagen geleden heb ik een stuk van een andere kapotte binnenband over het ventiel heengetrokken zodat hij daar eigenlijk 2 laags wordt.

let's see..
Gebruikersavatar
snellle edddy
Mountainbiker
Berichten: 109
Lid geworden op: ma 11 mar 2013 20:49
Rijdt met: ne kleine en ne grote

Re: probleem met lekrijden aan ventiel

Bericht door snellle edddy »

denk dat zijn probleem opgelost is , topic is al 10 dagen ongemoeid gelaten .

gr
Gebruikersavatar
PhilippeBiker
Mountainbiker
Berichten: 922
Lid geworden op: ma 19 apr 2010 09:03
Rijdt met: Scott Spark 900

Re: probleem met lekrijden aan ventiel

Bericht door PhilippeBiker »

snellle edddy schreef:denk dat zijn probleem opgelost is , topic is al 10 dagen ongemoeid gelaten .

gr
Of nog niet veel het veloke gezeten :-?
Laatst gewijzigd door PhilippeBiker op vr 30 aug 2013 12:52, 2 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie