Bike updaten of beter nieuwe??

Niet dat we de beginners in een aparte categorie willen indelen, iedereen is immers welkom op het forum. Wel gaan we in dit onderdeel proberen om veel voorkomende vragen te bundelen.
chrisper
Moderator
Berichten: 887
Lid geworden op: di 25 sep 2012 20:01

Bike updaten of beter nieuwe??

Bericht door chrisper »

Ik had graag wat meningen van mensen met toch wat meer ervaring.
Ik zou eventueel mijn bike wat gaan updaten of als dit niet echt zinvol is eventueel een nieuwe

Dit is mijn fietsje:
Cube LTD alu (2008)
voorvork: rockshox dart3
achterderrie: shimano rd-m772 XT
voorderrie: shimano fd-m580 DEORE
crank: fc-m442 DEORE
voorwiel: hb-m580 DEORE LX
achterwiel: fh-m580 DEORE LX
remmen: magura hydraulische velgrem evo2
shifters: shimano sl-m530 DEORE
stuurpen + stuur + zadelpen: easton ea30
banden: schwalbe nobby nic 26x2.10
zadel: selle italia slr max

Zat bvb te denken aan nieuwe vork (als dit nog te krijgen is voor velgremmen) of niewe wielen (eventueel mavic crossrides) of beter laten aanpassen naar schijfremmen, volledige xt groep misschien???

Graag wat hints voor deze beginner (ik rij +/- 7 maand, 3 a 4 keer per week, toertochten)
Gebruikersavatar
Reflex
Mountainbiker
Berichten: 3159
Lid geworden op: za 08 jul 2006 23:21
Rijdt met: Trek Superfly 9.6 2016

Re: Bike updaten of beter nieuwe??

Bericht door Reflex »

Wat wil je bereiken? Het is een oud beestje maar zal het vermoedelijk nog goed doen. Enkel waarom zou je er nog geld aan uitgeven? Ik zou rustig kijken naar een nieuwe fiets en hier niet al te veel meer in investeren. Met enkel een Vork of nieuwe wielen schiet je niks op naar mijn mening.
chrisper
Moderator
Berichten: 887
Lid geworden op: di 25 sep 2012 20:01

Re: Bike updaten of beter nieuwe??

Bericht door chrisper »

Reflex schreef:Wat wil je bereiken? Het is een oud beestje maar zal het vermoedelijk nog goed doen. Enkel waarom zou je er nog geld aan uitgeven? Ik zou rustig kijken naar een nieuwe fiets en hier niet al te veel meer in investeren. Met enkel een Vork of nieuwe wielen schiet je niks op naar mijn mening.
Mijn doel was om mij fiets toch wat te verbeteren. Onder andere het gewicht (niet dat dit een hoofddoel is) en iets soepelder rijden. En ook de voorvork lijkt me niet meer soepel te werken in vergelijking met andere nieuwere modellen.
Gezien de fiets wel oud is, maar nog maar 5000 km op de teller heeft, dacht ik aan onderdelen vervangen.
Maar gezien de kostprijs van dit alles begon ik te twijfelen of ik niet beter helemaal nieuwe koop.
Had mijn oog al laten vallen op de Cube Reaction SL 29. En dan begon ik weer te twijfelen tussen 26 of 29.
Een beginnende rijder twijfelt nogal makkelijk aan alles precies (toch in mijn geval)
Binnen 4-tal weken ga ik naar Energy-Lab om me volledig op te meten enz, misschien kunnen ze daar ook meer vertellen of ik beter op 26 of 29 inch zou passen (ik ben 1m87)

Al van harte bedankt voor uw mening
Gebruikersavatar
isnosche
Mountainbiker
Berichten: 15
Lid geworden op: wo 03 aug 2011 15:14
Rijdt met: Trek 4500 disc 2013 Xl "nen witte" 785 xt

Re: Bike updaten of beter nieuwe??

Bericht door isnosche »

ik zat ongeveer in hetzelfde bootje als jij, met een rider van 2006 met v brakes
eens alles uit staan rekenen en de mijne dan maar verkocht en voor 350 euro een
tweedehands trek 4500 disc van dit jaar gekocht :-)
dit weekend 2013 xt trapas achter en voor derrie gevonden voor 120 euro via het forum
en beetje bij beetje updaten. nu goei wielkes volgende maand fzo.
met de oude (800 km) stukken van de trek bouw ik wel een fiets voor de misses met een frame fzo :bounce:
denk persoonlijk dat dit eem betere route is :-) dan geld in een oude fiets steken. ..
Gebruikersavatar
Reflex
Mountainbiker
Berichten: 3159
Lid geworden op: za 08 jul 2006 23:21
Rijdt met: Trek Superfly 9.6 2016

Re: Bike updaten of beter nieuwe??

Bericht door Reflex »

Ik denk dat hetgeen hierboven juist geen goede route is. Met een trek 4500 ga je er enkel maar op achteruit. Je zal dus snel weer nieuw spul moeten kopen. Zeker als je 3 of 4 keer per week denkt te gaan fietsen moet je toch een beetje kwaliteit hebben. Minimaal X7/X9 en SLX/XT naar mijn mening.

Alles van de Trek 4500 gaan upgraden zal duurder uitvallen en je hebt dan nog steeds een Trek 4500 frame. Als je toch alles zelf wilt samenstellen koop je het beste een goed los frame.
Gebruikersavatar
isnosche
Mountainbiker
Berichten: 15
Lid geworden op: wo 03 aug 2011 15:14
Rijdt met: Trek 4500 disc 2013 Xl "nen witte" 785 xt

Re: Bike updaten of beter nieuwe??

Bericht door isnosche »

ik had het geld niet om meteen een dure investering te doen zoals denk ik de originele
poster :-) maar op deze manier heb ik wel een leuke fiets die steeds beter word en betaalbaar blijft en matriaal van 2013. ik kan met de gekke prijzen dat mensen vragen dankzij 29'' soms mooie dingen op de kop tikken. en als ik dan bvb een flash frame of beter vind dan heb ik een heel mooie fiets voor,de prijs van een 4 jaar oude trek 8500.

hangt er maar aan wat je kan uitgeven natuurlijk, als je de centjes hebt dan zou ik hier al de stukkem appart kopen inc frame of een van de nieuwere 26'' die ze hier aan dumpprijzen wegdoen kopen :-)
(o)
Gebruikersavatar
Reflex
Mountainbiker
Berichten: 3159
Lid geworden op: za 08 jul 2006 23:21
Rijdt met: Trek Superfly 9.6 2016

Re: Bike updaten of beter nieuwe??

Bericht door Reflex »

Zoveel moet een goede fiets echt niet te kosten hoor. Zeker als je 26 inch gaat inderdaad. Als je het geld niet hebt om 1000 euro in 1 keer uit te geven dan kan je beter blijven fietsen met wat je hebt en iedere maand iets sparen. Goedkoop is in dit geval echt duurkoop want ik weet zeker dat je straks duurder uit bent.
chrisper
Moderator
Berichten: 887
Lid geworden op: di 25 sep 2012 20:01

Re: Bike updaten of beter nieuwe??

Bericht door chrisper »

Ja, dit heb ik ook een tijd gedaan.
Korte schets, had mijn cube gekocht met de bedoeling te starten met mtb. Maar door ongeval heb ik tijd niet kunnen fietsen, dan terug stilletjes aan opbouwen. En nu rij ik +/- 7 maanden terug gemakkelijk 50 a 60 km 3 tot 4 keer per week. Ondertussen kon ik wat sparen, elke maand klein stukje opzij. En nu door de jaren heb ik wel een mooi bedrag voor leuke fiets. En nu ik de kriebels van mtb'en terug te pakken heb wou ik fiets updaten/vervangen, want in die jaren is weer veel veranderd.
Dus al geld uitgegeven aan gps, geld uitgeven om goede fiets positie binnenkort (energy-lab). en nu misschien es uitkijken naar nieuw leuk fietsje. Als ik eruit ben of ik de stap naar 29 inch durf wagen of niet.

PS: als iemand wel of niet zou aanraden voor 29'er, of leuk idee heeft van mtb liefst volledig xt (budget 2000 euro) hoor ik het graag. maar dat zal wel ander topic zijn zeker.
Gebruikersavatar
RigolleM
Mountainbiker
Berichten: 6550
Lid geworden op: di 27 dec 2005 20:14

Re: Bike updaten of beter nieuwe??

Bericht door RigolleM »

1m87 = 29'er
budget € 2000 = Canyon alu

Waren alle keuzes maar zo gemakkelijk ;-)

Alleen ga je moeten wachten tot de 2014 bij Canyon online staan, want de alloys are 'sold out'!
chrisper
Moderator
Berichten: 887
Lid geworden op: di 25 sep 2012 20:01

Re: Bike updaten of beter nieuwe??

Bericht door chrisper »

RigolleM schreef:1m87 = 29'er
budget € 2000 = Canyon alu

Waren alle keuzes maar zo gemakkelijk ;-)

Alleen ga je moeten wachten tot de 2014 bij Canyon online staan, want de alloys are 'sold out'!

k Heb niet echt dringend een nieuw fietske nodig ze. Dus da's geen probleem. En die 2000 was ook max he, mag altijd minder.
En geloof me, voor ne redelijke beginner zeg maar zijn nie alle keuzes zo makkelijk (ikzelf twijfel nogal aan alles op bike-vlak)
Maar ik zou heel graag terug een cube kopen omdat ik daar zo tevreden van was. Kdenk wel dat ik bij cube ook wel leuke keuze vind.
Merci voor de tip om zeker voor 29er te gaan. (zonder schrik te moeten hebben van slechte commentaren dat ik al heb gelezen van slechte wendbaarheid en tractie enz)

Allemaal al bedankt voor de reacties, kan er zeker een eind met verder.
Plaats reactie