allround banden keuze...

Niet dat we de beginners in een aparte categorie willen indelen, iedereen is immers welkom op het forum. Wel gaan we in dit onderdeel proberen om veel voorkomende vragen te bundelen.
Gebruikersavatar
aresius
Mountainbiker
Berichten: 2921
Lid geworden op: ma 05 dec 2005 20:39
Rijdt met: Cannondale Habit & Ragley BigWig

Bericht door aresius »

MC Jo schreef:
RigolleM schreef:
MC Jo schreef: Ik heb die vroeger ook eens gehad en ik vond dat deze vrij veel rolweerstand had tov NN en zeker tov RaRa. Juist gevoel?
En ik vond ook dat deze in bochten nogal eens weg schoof. Achteraan heb ik daar geen probleem mee, maar vooraan!!
Ik vond de race king wel een hele goede band voor achteraan, maar ook deze schoof vooraan nogal eens onderuit.
MK is een offroad band, rij je hiermee op de asfalt dan zuigt deze enorm... Mijn voorkeursvoorband voor de zwaardere marathons, maar bij licht lopende parcours verkies ik eerder voor XK of RK.
Heeft de XK meer of minder rolweerstand tov de MK?
De rolweerstand tussen beide zal van de ondergrond afhangen.
op een rustig parcours of asfalt zal de XK zal minder rolweerstand hebben door de minder agressieve noppen.
maar tussen de rotsen en losse stenen zal je meer plezier aan de MK beleven.
Gebruikersavatar
brix
Mountainbiker
Berichten: 169
Lid geworden op: wo 27 aug 2008 21:48
Rijdt met: merida big nine lite , merida o nine team

Bericht door brix »

hoi.
ik rij met RITCHEY - band Z-Max evolution WCS 2.1 en ben daar eigenlijk wel content van !! goede grip + goede rolweerstand .
Gebruikersavatar
nothing 's impossible
Mountainbiker
Berichten: 3368
Lid geworden op: ma 19 jan 2004 22:02
Rijdt met: Sandman Hoggar

Bericht door nothing 's impossible »

Als je niet teveel op natte rots en wortelpaadjes zit zou ik eerder een smart sam of zo nemen, een band met een centrale noppenrij en daarnaast nog wat flinke noppen, op lage druk is dat een band die weg kan in de modder, op hogere druk is dat een snelle band, zeker op verhard.

In de ardennen is een centrale nopperij soms een beetje een verradelijk!
Gebruikersavatar
Brecht G
Mountainbiker
Berichten: 406
Lid geworden op: wo 10 nov 2010 18:37
Rijdt met: cube reaction
Contacteer:

Bericht door Brecht G »

heb bij gelegenheid eens al mijn favoriete banden bij elkaar gehangen.
van links naar rechts:
hutchinson scorpion 2.0, vredestein black panther Xtreme 2.0, vredestein black panther Xtrac 2.0, vredestein tiger claw 2.4, schwalbe rocket ron 2.25 en dan nog een ritchey vader 1.9 denkk.
Afbeelding


voor modder: scorpions en Xtreme
waarvan rolweerstand van de Xtreme veeeel beter is naar mijn mening.

voor droog: Xtrac, tiger claw, en RR
rolweerstand van de Xtrac vind ik geweldig :drunk: en over de grip ben ik zeker te overtuigd een echt goede all round naar mijn mening!
de RR heeft een soortgelijk profiel, loopt ook soepel en ze zijn ongeveel even dik. met die RR ben ik wel veel lekgereden en had ik af en toe tog eens dat hij ging schuiven in de bocht waardoor het vertrouwen afnam. nu dienen ze nog voor als ik mijn remmen ga inremmen aangezien ze er bijna door zitten :lol: :lol:
de tiger claw is een stukje dikker en heeft een ander profiel,
heb er nog niet veel mee gereden, maar vind wel dat hij het goed doet op plaatsen waar het zéér droog is. zand dus :P en op de weg bolt hij ook nog deftig.


velen rijden in het drooge met soort van slics, gelijk furious fred enzo, maar ik heb graag nog iets van tjoepen, laat je nooit in de steek naar mijn mening :lol:
als het echt vlammend moet gaan heb ik nog michelin jet-s'en maar die pasten heelaas niet meer op de stok #-o



dan die ritchey's dienen enkel voor als je de grond door een rietje kunt zuiger, voor baggerwerken dus :lol:


en om even het verschil te tonen tussen de dikte van een Xtrac 2.0 eb RR 2.25: kdenk dat het niet veel scheelt :wink:
Afbeelding
Afbeelding


hopelijk zijn jullie er iets mee.
Gebruikersavatar
bartike
Mountainbiker
Berichten: 381
Lid geworden op: za 23 okt 2010 12:35
Rijdt met: karton/aluminium/ijzer

Bericht door bartike »

ik rij momenteel met schwalbe smart sam 2.1 voor en achter

doen voor mij de job goed.
SequelDave
Mountainbiker
Berichten: 46
Lid geworden op: zo 25 mar 2012 12:44
Rijdt met: Giant XtC-0 (2012)

Bericht door SequelDave »

Ik rij met "michelin dry 2"

Heel tevreden van. Zowel droog als slijk.
sh0s
Mountainbiker
Berichten: 75
Lid geworden op: za 31 mar 2012 17:59
Rijdt met: Cube stereo 120 / Cube ltd race /

Bericht door sh0s »

ik heb gekozen voor de conti MK 2.4, een beetje prijsbewust en beschikbaarheid van de shop :-)

Tot nu toe zeer tevreden! Zelfs op asfalt valt het mee, ik hoef geen 40km/uur te rijden (30 is genoeg).

Zaterdag zal ik m'n eerste TT rijden, dus tegen dan zal ik wel meer weten! Maar al een aantal maal korte ritten gemaakt in modder en offroad hier in de buurt en heb toch meer grip (en vertrouwen) dan met de vorige banden.

Deze zomer, als alles hier droog is zal ik de killerbee's eens testen.

Bedankt voor jullie hulp!
Gebruikersavatar
kennytuning
Mountainbiker
Berichten: 586
Lid geworden op: wo 14 sep 2011 21:02
Rijdt met: Zoekend.

Bericht door kennytuning »

SequelDave schreef:Ik rij met "michelin dry 2"

Heel tevreden van. Zowel droog als slijk.
+1
Beter dan de Maxxi's Ranchero's die ik ervoor er op had ...
Gebruikersavatar
XCharlie
Mountainbiker
Berichten: 60
Lid geworden op: wo 27 sep 2006 23:04
Rijdt met: Cannondale F1000

Bericht door XCharlie »

Vooraan Michelin AT 2,1 en achteraan Hutchison Spider 1,9. Voor mij een goed combinatie met veel grip bij weer als dit.
Gebruikersavatar
Dickie
Mountainbiker
Berichten: 3823
Lid geworden op: di 01 feb 2005 14:44
Rijdt met: 29'er Hardtail, singlespeed en fully

Bericht door Dickie »

Met druk kan je veel doen.
3 bar is goed voor op de baan maar off-road véééél.
De Racing Ralphs zet ik op 1,5 bar voor en een 1,7 bar achteraan (weeg 80kg)
Rij wel tubeless (Met biba reed ik zelfs meer plat op de baan als off-road).
Voor baan en af en toe een stukje off-road: Smart Sam!
Of een band kiezen met een centraal wat doorlopend profiel om de weerstand op de baan laag te houden, noppen opzij helpen dan weer bij bochtenwerk off-road.
Plaats reactie