"Bikepark" in Erembodegem-Aalst

Freeride & downhill.. en alle andere vormen van mountainbiken zoals 4x, street, dirt en trail, plaats het hier.

Bikepark in Erembodegem-Aalst

Hell Yeah
120
97%
No way
4
3%
 
Totaal aantal stemmen: 124

Gebruikersavatar
MC Tim
Mountainbiker
Berichten: 2525
Lid geworden op: za 23 mei 2009 17:31
Rijdt met: Speci-lover :-D
Contacteer:

Bericht door MC Tim »

Woensdagavond eens gepasseerd en het is idd een klein rampje daar.

Het eerste stuk aan de poort ligt er 'sompig' bij. Op sommige plaatsen zakte ik tot 10cm weg in de modder. Rijden is er onmogelijk want de modder hangt met kilo's aan je fiets.
Het technische stuk is doenbaar maar ook veel oneffenheden en modder. Vlot het parcourke rijden is echt lastig en dus niet plezant.
De aanloop naar de 3 jumps is een ramp, je kan geen snelheid halen door de modder. Ook de grond voor de vertikale wand is te drassig om door te rijden.
De bruggen en ramps liggen dan wel goed. De steile stukken van de ramps zijn heel hard dus geen probleem.
De kleine afdaling met kombocht en jump is herschapen in een zwembad. Aan de kombocht is het water een kleine 40cm diep :-?

Ik vrees dat het dit jaar pas berijdbaar gaat worden als het een weekje droog wordt of als het gaat vriezen. Maar het zal wel goed komen.
Ik had wel verwacht dat het bikepark wat meer aangekleed ging worden. De stukken grond tussen de hindernissen liggen er echt slecht bij. Hopelijk gaat het stad er toch nog wat dagen werk in steken om alles wat toonbaarder te maken...
En ze mogen beginnen met een nieuwe toegangspoort :wink:
Gebruikersavatar
Sahih
Mountainbiker
Berichten: 43
Lid geworden op: do 09 sep 2010 12:58
Rijdt met: Trek 6300
Contacteer:

re

Bericht door Sahih »

MC Tim schreef:Woensdagavond eens gepasseerd en het is idd een klein rampje daar.

Het eerste stuk aan de poort ligt er 'sompig' bij. Op sommige plaatsen zakte ik tot 10cm weg in de modder. Rijden is er onmogelijk want de modder hangt met kilo's aan je fiets.
Het technische stuk is doenbaar maar ook veel oneffenheden en modder. Vlot het parcourke rijden is echt lastig en dus niet plezant.
De aanloop naar de 3 jumps is een ramp, je kan geen snelheid halen door de modder. Ook de grond voor de vertikale wand is te drassig om door te rijden.
De bruggen en ramps liggen dan wel goed. De steile stukken van de ramps zijn heel hard dus geen probleem.
De kleine afdaling met kombocht en jump is herschapen in een zwembad. Aan de kombocht is het water een kleine 40cm diep :-?

Ik vrees dat het dit jaar pas berijdbaar gaat worden als het een weekje droog wordt of als het gaat vriezen. Maar het zal wel goed komen.
Ik had wel verwacht dat het bikepark wat meer aangekleed ging worden. De stukken grond tussen de hindernissen liggen er echt slecht bij. Hopelijk gaat het stad er toch nog wat dagen werk in steken om alles wat toonbaarder te maken...
En ze mogen beginnen met een nieuwe toegangspoort :wink:
Vandaag met het mooie weer gaan crossen en kben even in erembodegem gepaseerd en heb wat foto's getrokken met mijn Gsm.
Het parcour is momenteel wel niet te berijden.Heb even een poging gedaan maar het is niet te doen zoals hierboven al gezegd is.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
MC Tim
Mountainbiker
Berichten: 2525
Lid geworden op: za 23 mei 2009 17:31
Rijdt met: Speci-lover :-D
Contacteer:

Bericht door MC Tim »

Ik hoop gewoon dat er nu niet te veel volk al op gaat rijden (allè, rijden... eerder kapotrijden).
Nu moet de grond kunnen zakken en eenmaal de winter begint en het gaat vriezen, dan zal het wel beteren om op te rijden.

Dus hoop ik dat de (jonge) gasten hun verstand wat gebruiken [-o<
Lieze
Mountainbiker
Berichten: 51
Lid geworden op: ma 20 sep 2010 07:39
Rijdt met: Mutt 7800

Bericht door Lieze »

Niks van Tim. Er moet nieuwe grond komen. Al is het er bovenop.

Ik vraag me af van waar die grond komt, waarschijnlijk een dump van bouwwerken in de buurt ?
Gebruikersavatar
MC Tim
Mountainbiker
Berichten: 2525
Lid geworden op: za 23 mei 2009 17:31
Rijdt met: Speci-lover :-D
Contacteer:

Bericht door MC Tim »

Lieze schreef:Niks van Tim. Er moet nieuwe grond komen. Al is het er bovenop.

Ik vraag me af van waar die grond komt, waarschijnlijk een dump van bouwwerken in de buurt ?
De grond was altijd al het grote probleem.
Begin dit jaar orgniseerden wij aan de sporthal onze Haïti-tocht. De uitbaters zeiden toen dat er grond was aangevoerd en er was een kind half ingezakt of zoiets. Er was dus dikke miserie met die grond en de aanleg kon toen niet doorgaan.

Nu hebben ze de grond laten zakken en de graafwerken konden toch doorgaan. Maar volgens mij blijft de grond niet geschikt voor een bikepark...
Waar de grond vandaan komt, weet ik niet... 9 kansen op 10 komt deze na het uitgraven van een grote bouwput ergens in de buurt...
Lieze
Mountainbiker
Berichten: 51
Lid geworden op: ma 20 sep 2010 07:39
Rijdt met: Mutt 7800

Bericht door Lieze »

Totaal ongeschikt dus. Is het modder, krijg je spoorvorming, wordt het droog, heb je ook die spoorvorming....

Die gasten die het bikepark aanleggen hebben wel ervaring met de constructies, maar voor de ondergrond moeten ze eigenlijk gasten contacteren die afdalingspistes en dergelijke maken...

Is grond die veel vocht vasthoudt, wat het inzakken verklaart. Nu een component toevoegen die dat kan compenseren.

Wit zand ? Rijnzand ?
Gebruikersavatar
MC Tim
Mountainbiker
Berichten: 2525
Lid geworden op: za 23 mei 2009 17:31
Rijdt met: Speci-lover :-D
Contacteer:

Bericht door MC Tim »

Lieze schreef:Totaal ongeschikt dus. Is het modder, krijg je spoorvorming, wordt het droog, heb je ook die spoorvorming....

Die gasten die het bikepark aanleggen hebben wel ervaring met de constructies, maar voor de ondergrond moeten ze eigenlijk gasten contacteren die afdalingspistes en dergelijke maken...

Is grond die veel vocht vasthoudt, wat het inzakken verklaart. Nu een component toevoegen die dat kan compenseren.

Wit zand ? Rijnzand ?
Ik zal straks de verantwoordelijke eens contacteren om het probleem uit te leggen. Misschien hebben ze al plannen om het probleem op te lossen.

Ik ben gisteren nog eens naar daar gaan rijden met Kimba (ook hier van het forum) en sommige stukken liggen goed, op andere stukken zak je 10 cm in de modder of staan er diepe plassen waar je niet kan doorrijden.
Ook liggen veel tussenstukken oneffen of gewoon slecht waardoor je voor vele jumps geen aanloop kan nemen.
De stukken waar je inzakt zou je eigenlijk eens moeten rollen of aanstampen, waar er plassen zijn moet er bijgevuld worden met grond dat idd compenseert...

I'll keep you updated !
Gebruikersavatar
Streets
Mountainbiker
Berichten: 3275
Lid geworden op: ma 20 sep 2004 16:25
Rijdt met: rohloff-Streets-bike;Ronin 110 voorvork; Magura firm tech remmen; Rohloff naaf
Contacteer:

Bericht door Streets »

als het van een bouwwerf komt is dit ondergrond
de 15 bovenste cm is meetal de teelaarde, deze is meestal vochtdoorlatend en daardoor geod bereidbaar.
De andere grond moet zich eerst "zetten" en terug goed op elkaar liggen, nu zijn er ondergrondse ruimtes die nog inzakken.
eens dit, door de tand des tijds, of met een pletwals in orde is, dan gaat die grond al beter bereidbaar.
Spoorvomring ga je altijd hebben, als je altijd over hetzelfde traject rijd krijg je spoovroming, ongeacht de ondergrond.

Zand erop gooien kan helpen om het water effe weg te krijgen, zand laar het water heel makkelijk door, en kan helpen om de grond vochtdoorlatend te worden, ...


Streets
Sven Sportdienst
Mountainbiker
Berichten: 4
Lid geworden op: wo 06 okt 2010 17:27
Rijdt met: Trek Fuel

Bikepark

Bericht door Sven Sportdienst »

Bericht van Lanas Dad
Was mijn gebruikersnaam en e-mail adres kwijt, heb dus maar een nieuw aangemaakt.
Voortaan Sven Sportdienst.
Ik heb een tijdje als sportfunctionaris in Denderleeuw gewerkt maar nu sinds mei 2010 opnieuw in Aalsterse loondienst als sportfunctionaris;
Vandaar ook de weinige reacties...

Heb de berichten hier een beetje gevolgd en snap de kritiek wel, hopleijk is het opbouwend bedoeld :wink:
Om alle misverstanden uit de wereld te helpen:

Het bikepark is nog niet opengesteld en dus nog niet af.
De aangevoerde grond is een jarenlange opbouw van slib uit de Dender en grond van rioleringswerken in het Aalsterse.
Niet ideaal qua ondergrond dus maar dat wisten we!
Wat niet wegneemt dat we geen poging mogen doen om in het Aalsterse een uniek project op poten te zetten.
De grond moet eerst nog wat rust krijgen, eerstdaags wordt er kalk en zand in de slechte stukken ingefreesd en nadien gebold.

Elke track krijgt nog een eigen benaming en bordje.
Naast het grote hek (dat op slot zal gaan) komt een groot toegangsbord met de benaming van het park, gedragsregels en een plan van het park.
Erkomen ook beugels om gemotoriseerde voertuigen te weren en de onthaalzone wordt ook nog verfraaid (we denken aan banken,...)
We gaan het dus pas officieel openstellen als het echt af is.
In tussentijd de mensen er af houden is zeer moeilijk dus hopelijk wordt er niet teveel schade aangebracht… :evil:

Wie wil meehelpen, onderhouden, feedback wil geven kan me steeds mailen, het forum raadpleeg ik iets minder.
Gebruikersavatar
MC Tim
Mountainbiker
Berichten: 2525
Lid geworden op: za 23 mei 2009 17:31
Rijdt met: Speci-lover :-D
Contacteer:

Re: Bikepark

Bericht door MC Tim »

Sven,

Zoals reeds gezegd in mijn e-mail zijn we allen blij en trots dat er zo'n bikepark in Aalst gekomen is. En dat een MTB'er zelf de drijvende kracht is achter het project, is gewoon subliem, want jij weet dat biken voor ons veel betekent. Onze kritiek is altijd opbouwend als het over zo'n uniek project gaat 8)

Daarom ook dat ik meer dan bereid ben om mee te helpen, feedback te geven en het park te onderhouden. Het bikepark is voor ons een groot uithangbord waar we enorm veel tijd gaan doorbrengen.

Qua kapotrijden, denk ik niet dat er een probleem zal zijn. Door er nu te rijden, zal de aarde alleen maar vaster worden. Hopelijk wordt er gewoon al niet te veel samengeschoold en afgeweken van de paden, want anders zal het bikepark idd geschonden kunnen worden.

Gisteren waren er veel jonge bikers metr hun mtb en bmx die eigenlijk meer stil stonden dan rijden, dus waren ze meer aan het bewonderen dan rijden. Gasten die er veel zijn om te basketten en met hun fiets daar zijn, gaan wel geprikkeld worden om eens te gaan kijken. Dat kan je ze niet kwalijk nemen...

Nogmaals, bedankt al voor alles en we houden het van dichtbij in de gaten. Hopelijk wordt alles de komende weken al opgeknapt en hersteld en kunnen we zo ons snel mogelijk amuseren ! :lol: :lol:
Sven Sportdienst schreef:Bericht van Lanas Dad
Was mijn gebruikersnaam en e-mail adres kwijt, heb dus maar een nieuw aangemaakt.
Voortaan Sven Sportdienst.
Ik heb een tijdje als sportfunctionaris in Denderleeuw gewerkt maar nu sinds mei 2010 opnieuw in Aalsterse loondienst als sportfunctionaris;
Vandaar ook de weinige reacties...
Plaats reactie