Springen op je achterwiel..

Freeride & downhill.. en alle andere vormen van mountainbiken zoals 4x, street, dirt en trail, plaats het hier.
Gebruikersavatar
stefan00
Mountainbiker
Berichten: 55
Lid geworden op: wo 28 jul 2004 20:42
Rijdt met: Giant nrs4, lx afgemonteerd

Springen op je achterwiel..

Bericht door stefan00 »

Goedemiddag,

Na een aantal films te hebben gekeken over freestyle ed. Zie je dat de meeste op hun achterewiel kunnen springen (stilstaand). Ik heb een redelijk simpele hardtail en het is een aardig licht fietsie. Ik heb redelijk evenwichtsgevoel, want kan heel lang wheelien, wheelien zonder handen lang stilstaan ed. Maar het lukt me niet om op me achterwiel te blijven staan en dan ook nog springen, hebben jullie tips?

mvg,

Stefan 8)
Gebruikersavatar
MARTINI
Mountainbiker
Berichten: 995
Lid geworden op: zo 24 apr 2005 09:22
Rijdt met: Alan, Trek, Empella, Scatto, Giant
Contacteer:

Bericht door MARTINI »

beter eerst een freeride fietsje kopen want je wiel zou het wel eens snel kunnen begeven!

MARTINI...
Gebruikersavatar
stefan00
Mountainbiker
Berichten: 55
Lid geworden op: wo 28 jul 2004 20:42
Rijdt met: Giant nrs4, lx afgemonteerd

Bericht door stefan00 »

martini schreef:beter eerst een freeride fietsje kopen want je wiel zou het wel eens snel kunnen begeven!

MARTINI...
he, het zijn maar kleine sprongejtes van 20 cm... En ik spring altijd overal vanaf, ken helaas geen angst... en me wiel heeft het nog nooit begeven...
Gebruikersavatar
_Ivan_
Mountainbiker
Berichten: 165
Lid geworden op: di 22 mar 2005 20:42

Re: Springen op je achterwiel..

Bericht door _Ivan_ »

stefan00 schreef:Goedemiddag,

Na een aantal films te hebben gekeken over freestyle ed. Zie je dat de meeste op hun achterewiel kunnen springen (stilstaand). Ik heb een redelijk simpele hardtail en het is een aardig licht fietsie. Ik heb redelijk evenwichtsgevoel, want kan heel lang wheelien, wheelien zonder handen lang stilstaan ed. Maar het lukt me niet om op me achterwiel te blijven staan en dan ook nog springen, hebben jullie tips?

mvg,

Stefan 8)
hebde daar toevallig 'n filmpje van? :lol:
kenny!
Mountainbiker
Berichten: 536
Lid geworden op: do 14 apr 2005 22:05

Bericht door kenny! »

ik heb da ook nog gekunnen allé zonder handen !
zonder handen aan et stuur !!

ik hield mijn handen aan mijn zadel vanvoor !!
Gebruikersavatar
_Ivan_
Mountainbiker
Berichten: 165
Lid geworden op: di 22 mar 2005 20:42

Bericht door _Ivan_ »

ge moet et maar kunne :P
zou ik is graag filmpje van zien :P

greets,
Chmod
Mountainbiker
Berichten: 35
Lid geworden op: ma 06 feb 2006 09:52
Rijdt met: Zerode/Orange 5/BlkMrkt MOB 4x/On-one456evo

Bericht door Chmod »

dit is eenmaal mogelijk ja. Op je achterwiel hoppen is niet zo moeilijk.

om te oefenen, rij tegen 5 a 10 per uur en rem, waardoor je op je voorwiel gaat staan.
knijp je achterrem in en hou deze dicht.
je zal merken dat je, nadat je terug op je 2 wielen bent gevallen, je spontaan op je achterwiel gaat staan. (na wat oefening zal je dus ook niet meer op het voorwiel hoeven te gaan staan.)

eenmaal zover, tracht je kleine bunny hops te maken.

Oefen veel en over enkele maanden zal je ook oneindig lang op je achterwiel kunnen hoppen.

remember, het zwaartepunt van je lichaam zit ong aan de navel, dus gebruik je billen om je met zulke trics in evenwicht te houden. 8)
Gebruikersavatar
idtmp
Mountainbiker
Berichten: 182
Lid geworden op: wo 30 okt 2002 21:03
Rijdt met: KLEIN

achterwieltje

Bericht door idtmp »

Ja het is eigenlijk heel gemakkelijk met een BMX!
Ik oefen thuis regelmatig op mijn BMX. En ook ddat trukje het lukt mij al aardig. Het probleem bij een Hard-tail is dat de geometrie verkeerd is om op u achterwiel te springen. Bekijk Kenny Belaey met zijn Trial bike.
Als hij iets of wa optrekt is hij op zijn achterwiel aan het rijden.
Als je op u achterwiel rijdt met een hard-tail en je zit niet op je zadel het je teveel gewicht vanachter zitten dus val je om :(

Misschien als je een kleine kader hebt en je zadel omlaag doet dat het lukt! Maar met een free-ride bike of BMX is dit eigenlijk niet zo heel moeilijk. . .
Gebruikersavatar
fredo
Mountainbiker
Berichten: 414
Lid geworden op: vr 19 aug 2005 22:41
Rijdt met: Orbea Rallon, Schwarzrot Bass B

Re: achterwieltje

Bericht door fredo »

martini schreef:beter eerst een freeride fietsje kopen want je wiel zou het wel eens snel kunnen begeven!

MARTINI...
tjonge jonge, lijkt me toch wel bullshit. :roll: ok, ge moet t best niet doen mee het lichtste XC wiel, maar dan nog....

IDTMP schreef: .... Het probleem bij een Hard-tail is dat de geometrie verkeerd is om op u achterwiel te springen.....
Als hij iets of wa optrekt is hij op zijn achterwiel aan het rijden.
Als je op u achterwiel rijdt met een hard-tail en je zit niet op je zadel het je teveel gewicht vanachter zitten dus val je om :(
en dit lijkt me eigenlijk ook sterk :roll: Ik heb het zelf eens een kerel mee nen koersvelo zien doen, mij lukt het trouwens ook met de stadsfiets van mn vader. trouwens als je bij elke fiets te veel gewicht op je achterwiel zet, val je achterover.


hoe da doen?
het makkelijkste is achteruithoppen. als dat lukt, kunt ge aan de rest beginnen.
net zoals chmod t zei, gewicht op voorwiel ... terug gaan naar het achterwiel, waardoor je als het ware achterovervalt ... van het punt dat je achterover dreigt te vallen, hop je je achterwiel een beetje achteruit.

succes :wink:
Chmod
Mountainbiker
Berichten: 35
Lid geworden op: ma 06 feb 2006 09:52
Rijdt met: Zerode/Orange 5/BlkMrkt MOB 4x/On-one456evo

Bericht door Chmod »

als je het kunt, doe je het op elke fiets. Rest is bullshit.
Plaats reactie