flatpedals ook voor cross country?

Freeride & downhill.. en alle andere vormen van mountainbiken zoals 4x, street, dirt en trail, plaats het hier.
mountainbike1111
Mountainbiker
Berichten: 12
Lid geworden op: ma 17 feb 2020 21:39

flatpedals ook voor cross country?

Bericht door mountainbike1111 »

Wordt er ook wel eens gebruik gemaakt van flatpedals voor cross country of is dit alleen geschikt voor freeride? Ik gebruik namelijk flatpedals (niet uit het voorbeeld) voor cross country. Vertel jullie ervaring eens!

Voorbeeld:

Afbeelding
Gebruikersavatar
Jumping Jack
Mountainbiker
Berichten: 542
Lid geworden op: vr 04 mei 2018 13:52
Rijdt met: Kona Hei Hei / BMC URS / Scott Speedster Gravel

Re: flatpedals ook voor cross country?

Bericht door Jumping Jack »

Waarom zouden die niet geschikt zijn?

Ik heb ook een tijd met flats gereden na wat mindere ervaringen met spd. Op toertochten kom je ze zelden tegen, en je valt vooral op met die bredere schoenen, maar daar moet je je niet veel van aantrekken.
Nu volledig om met spd.

In de Walen zie je ze trouwens veel vaker, op toertochten rijden er daar veel gewoon op sneakers :-D .
mountainbike1111
Mountainbiker
Berichten: 12
Lid geworden op: ma 17 feb 2020 21:39

Re: flatpedals ook voor cross country?

Bericht door mountainbike1111 »

Jumping Jack schreef: ma 18 apr 2022 08:33 Waarom zouden die niet geschikt zijn?

Ik heb ook een tijd met flats gereden na wat mindere ervaringen met spd. Op toertochten kom je ze zelden tegen, en je valt vooral op met die bredere schoenen, maar daar moet je je niet veel van aantrekken.
Nu volledig om met spd.

In de Walen zie je ze trouwens veel vaker, op toertochten rijden er daar veel gewoon op sneakers :-D .
Gewoon, bij u is het nu toevallig het omgekeerde. Ik begon met spd, nu flatpedals. :roll:
Gebruikersavatar
Jumping Jack
Mountainbiker
Berichten: 542
Lid geworden op: vr 04 mei 2018 13:52
Rijdt met: Kona Hei Hei / BMC URS / Scott Speedster Gravel

Re: flatpedals ook voor cross country?

Bericht door Jumping Jack »

Doen waar jij u goed bij voelt, dat is het belangrijkste.
dirkdierickx
Mountainbiker
Berichten: 266
Lid geworden op: do 27 sep 2018 10:46
Rijdt met: Cube Reaction Race / YT Jeffsy 27 AL Comp

Re: flatpedals ook voor cross country?

Bericht door dirkdierickx »

tuurlijk, zou niet weten waarom dat niet kan. ik heb ook flats op mijn ht.
Gebruikersavatar
Joverowa
Mountainbiker
Berichten: 143
Lid geworden op: wo 24 jun 2020 09:23
Rijdt met: een Canyon!!!

Re: flatpedals ook voor cross country?

Bericht door Joverowa »

Ik ben begonnen op de racefiets met SPD. Dus toen ik naar de MTB overstapte werd dat ook SPD. Na een tijdje wat ik wat "zottere" dingen gaan doen dus kocht ik flats samen met 5Ten schoenen. Die combinatie is zalig. Maar het viel me toch op dat je dan alles moet "duwen". Je kan me dikwijls vinden in het Meerdaalwoud en die hellingen werd een ander paar mouwen als je SPD gewoon bent. En na een weekendje Spa was het zeker. Die flats gingen er weer af.
Zou ik ergens gaan fietsen waar een lift is of waar je minder zelf bergop moet fietsen dan zie ik het zeker zitten om weer even mijn flats te steken. Maar ik verloor veel te veel kracht om er gewoon XC/toertochten mee te rijden
Gebruikersavatar
Boebbel
Forum beheerder
Berichten: 532
Lid geworden op: ma 10 nov 2014 10:36
Rijdt met: groene fully en grijze HT

Re: flatpedals ook voor cross country?

Bericht door Boebbel »

Bij mij was het ook dubbel: om te klimmen en efficiënt trappen gaat er niets boven SPDs met stijvere schoenen, heerlijk om terug mijn zomerschoenen weer aan te kunnen doen. Langs de andere kant ga ik soms wel eens een uurtje "spelen" op technischere rondjes in de buurt, oefen wat bunnyhops en zo en dan merk je wel dat platte pedalen beter zouden zijn.

Ideaal zou je snel moeten kunnen wisselen of zo. Bestaan er geen klikkers die je ook als deftige platformpedalen kan gebruiken?

Zijn zo 5T wel stijf genoeg?
mountainbike1111
Mountainbiker
Berichten: 12
Lid geworden op: ma 17 feb 2020 21:39

Re: flatpedals ook voor cross country?

Bericht door mountainbike1111 »

Boebbel schreef: wo 20 apr 2022 09:06 Bij mij was het ook dubbel: om te klimmen en efficiënt trappen gaat er niets boven SPDs met stijvere schoenen, heerlijk om terug mijn zomerschoenen weer aan te kunnen doen. Langs de andere kant ga ik soms wel eens een uurtje "spelen" op technischere rondjes in de buurt, oefen wat bunnyhops en zo en dan merk je wel dat platte pedalen beter zouden zijn.

Ideaal zou je snel moeten kunnen wisselen of zo. Bestaan er geen klikkers die je ook als deftige platformpedalen kan gebruiken?

Zijn zo 5T wel stijf genoeg?
Ja, die ben ik al tegengekomen oftewel dit:

Afbeelding
Gebruikersavatar
Boebbel
Forum beheerder
Berichten: 532
Lid geworden op: ma 10 nov 2014 10:36
Rijdt met: groene fully en grijze HT

Re: flatpedals ook voor cross country?

Bericht door Boebbel »

:lol: Dat lijkt me bijna de slechts mogelijke oplossing.
Jochen74
Mountainbiker
Berichten: 170
Lid geworden op: za 07 sep 2013 08:18
Rijdt met: Flanders Peak/Scott Addict

Re: flatpedals ook voor cross country?

Bericht door Jochen74 »

Zelf ook op flats, zowel voor mtb xc als racefiets. Ben ooit begonnen op spd, maar vreselijke kniepijn rechts.
Volledig uitgemeten, meerdere keren en voor beide fietsen. Maar voor de knie hielp het niet. Overgestapt op flats en weg pijn. De pijn is afkomstig van kraakbeenletsel, dat gaat zeker niet weg.
Zoals al gezegd moet je rekening houden met verlies in kracht. Trekken gaat niet meer. Op hobbelige ondergrond, bvb bij veel uitstekende wortels of harde ongelijke aarde, verlies je terrein tov de clicks. Maar gezien ik nu pijnloos rij, heb ik dat er wel voor over. Het plezier en algemeen comfort van het rijden is voor mij veel beter.
Alles hangt af van de reden waarom je zou switchen. Een maat van mij ging van clicks naar flats omdat hij zich, na jaren met clicks, onzeker begon te voelen over het vast zitten. Nu op flats rijdt hij opnieuw zekerder.
Ik zou zeggen, probeer het. Heb je wat sneakers liggen, dan zijn het enkel de pedalen waarin je zou moeten investeren. Ik rij zelf al jaren met Vans.
Plaats reactie