Enduro hardtail

Freeride & downhill.. en alle andere vormen van mountainbiken zoals 4x, street, dirt en trail, plaats het hier.
Gebruikersavatar
El Perro Diablo
Mountainbiker
Berichten: 7193
Lid geworden op: zo 18 mar 2007 19:53
Rijdt met: Sharia for Niner
Contacteer:

Enduro hardtail

Bericht door El Perro Diablo »

'k Zou volgend jaar wat enduro willen gaan rijden, al dan niet in wedstrijdverband.....het meest voor de hand liggend is vaneigens ne goede fully, maar, 'k heb een perverse voorkeur voor ne hardtail met een deftige vork in.....of is dat gewoon niet te doen???? (voor alle duidelijkheid, heb nog nooit aan zo'n wedstrijd deelgenomen of ne track gereden....)


Niner Ros heb ik in gedachten:

Afbeelding
Gebruikersavatar
_alain_
Mountainbiker
Berichten: 5929
Lid geworden op: di 13 mar 2007 20:49
Rijdt met: ¿que?

Re: Enduro hardtail

Bericht door _alain_ »

Op de Belgische wedstrijden zou ik een vaste vork steken :lol:

Ik heb de ronde van Treuchtlingen (specialized/sram series)met de Jones meegereden in de verkenningen,
Dat was doenbaar maar niet aangeraden om er de wedstrijd zelf mee te rijden.
Maar een hardtail met deftige vork gaat zeker, kjjk maar naar de Engelsen. Die hebben zelfs een DH klasse voor hardtails.
Gebruikersavatar
El Perro Diablo
Mountainbiker
Berichten: 7193
Lid geworden op: zo 18 mar 2007 19:53
Rijdt met: Sharia for Niner
Contacteer:

Re: Enduro hardtail

Bericht door El Perro Diablo »

Dus ne 29'r met een deftige 140mm vork is doenbaar hier in den Belgiek???

Is daar ergens ne calender van die dinges, heb die van Patrick Maes al gevonden, maar, ik vermoed dat er nog wel zijn???
pieterp
Mountainbiker
Berichten: 1277
Lid geworden op: di 15 mar 2005 09:25
Rijdt met: Niner One9,Transition Smuggler,Transition Rapture,Magneet Cafe Racer ,Achielle Craighton Pick Up
Contacteer:

Re: Enduro hardtail

Bericht door pieterp »

De Belgische endurowedstrijden die ik al gereden heb (Esneux en Remouchamps) zijn best te doen met een aggressieve 29er hardtail (type Niner Ros9-Kona Honzo) met een 120-140mm vork en dikke/stevige banden.
Esneux zou ik zelfs met een XC hardtail durven doen (met kortere stuurpen aangepaste banden) en dropper post.
Remouchamps was al meer hardcore.

Een algemene kalender is er niet echt voor België gewoon goed uitkijken op de fora en zoeken op google.
Japie carbon
Mountainbiker
Berichten: 884
Lid geworden op: di 04 okt 2011 08:52
Rijdt met: Scott scale 29

Re: Enduro hardtail

Bericht door Japie carbon »

Ik heb ook een 26er hardtail met 160mm veerweg voor, die is geschikt voor enduro en zelfs lichte downhill en dirt.
Heb m nog maar net dus nog niet heel veel ervairng mee. Maar ik weet zeker dat ik de meeste fully rijders met gemak bij kan houden.
Gebruikersavatar
El Perro Diablo
Mountainbiker
Berichten: 7193
Lid geworden op: zo 18 mar 2007 19:53
Rijdt met: Sharia for Niner
Contacteer:

Re: Enduro hardtail

Bericht door El Perro Diablo »

Okay, thanks gasten, dan ga ik voorlopig maar ne ROS ineensteken met ne ZEE of Saint-groep, die kan ik hier locaal ook nog gebruiken....
Gebruikersavatar
K2-er
Test team
Berichten: 3630
Lid geworden op: vr 04 jul 2003 11:35
Rijdt met: Orbea Rallon/Commencal Meta/ Nicolai Helius/Kona Jake the snake
Contacteer:

Re: Enduro hardtail

Bericht door K2-er »

Alles in belgie is prima te doen met een hardtail, afdalingen zijn kort dus van u armen en polsen gaat ge niet snel last hebben. Production Prive zou ik zeker ook eens bekijken, knappe frames!
jvdbrck
Mountainbiker
Berichten: 73
Lid geworden op: zo 24 nov 2013 18:09

Re: Enduro hardtail

Bericht door jvdbrck »

Goede tip. Die kaders van production privee zien er inderdaad heel goed uit!
Gebruikersavatar
Ronaldo_Moon
Mountainbiker
Berichten: 6
Lid geworden op: vr 03 sep 2010 11:23
Rijdt met: UMF Hardy2

Re: Enduro hardtail

Bericht door Ronaldo_Moon »

Ik rijd met een dirtbike (UMF Hardy) maar met 2x10speed, een Reverb zadelpen en een Bomber 55 voorvering erin.
Ik heb hier vorig jaar mijn eerste Endurokes mee gereden (ES1 In Maboge en de Enduro de la semoie in Frankrijk).
Ik rijd ook regelmatig in Remouchamps rond, en een paar keer in Malmedy geweest deze zomer..

Stijl bergop moet ik wel redelijk voorover leunen om mijn voorwiel op de grond te houden, maar bergaf geen enkel probleem.
Voor het gewicht moet je het niet doen (15kg+), maar het kan wel iets verdragen, en dirtbikes zijn ook niet duur. :-)
Gebruikersavatar
dmx
Mountainbiker
Berichten: 533
Lid geworden op: ma 13 mar 2006 19:13
Rijdt met: GT Xizang 9r, Slot Inbred 29 SS,

Re: Enduro hardtail

Bericht door dmx »

Heb vroeger heel wat rondgereden op zo'n ding (Santacruz Chameleon met RS Pike of Fox 36 Talas en Fat Albert banden). 2,5 cm achtervering is meer dan voldoende. Veel belangrijker is een goede geometrie. Als je een dikke vork hebt, kan je bijna je hele gewicht op het stuur zetten. Op die manier werkt de vork als vering voor de hele fiets. De achterkant loopt dan gewoon mee
Plaats reactie