Enduro fiets huren

Freeride & downhill.. en alle andere vormen van mountainbiken zoals 4x, street, dirt en trail, plaats het hier.
Plaats reactie
Melvin
Mountainbiker
Berichten: 43
Lid geworden op: za 11 jul 2009 14:27

Enduro fiets huren

Bericht door Melvin »

Heeft er iemand een idee of ervaring met een degelijke enduro fiets te huren.
Er staat een behoorlijk avontuur in de Alpen op het programma deze zomer maar daarvoor heb ik wat meer veerweg als nu nodig (scott spark), ik zou daarvoor dus graag een enduro fiets huren met meer veerweg.

Iemand ideeen?


Thanks!
Gebruikersavatar
nothing 's impossible
Mountainbiker
Berichten: 3368
Lid geworden op: ma 19 jan 2004 22:02
Rijdt met: Sandman Hoggar

Re: Enduro fiets huren

Bericht door nothing 's impossible »

In veel stations kan je deftige fietsen huren, dan moet je hem niet mee zeulen en huur je voor kortere duur.

Misschien kan je een sandman testfiets gebruiken??
Melvin
Mountainbiker
Berichten: 43
Lid geworden op: za 11 jul 2009 14:27

Re: Enduro fiets huren

Bericht door Melvin »

met stations bedoel je bikeparken bv ferme libert of winterberg oid?

Het zou een zelf ineengestoken tocht van een +-6a7 dagen worden doorheen de franse/italiaanse alpen, redelijk extreem technisch, vandaar op zoek naar een iets of wat degelijke endurofiets (niet te zwaar bergop, maar toch met wat meer veerweg dan de gemiddelde fully bergaf)
Gebruikersavatar
nothing 's impossible
Mountainbiker
Berichten: 3368
Lid geworden op: ma 19 jan 2004 22:02
Rijdt met: Sandman Hoggar

Re: Enduro fiets huren

Bericht door nothing 's impossible »

Ik denk dat je eerder op zoek bent naar een all mountain dan naar een endurofiets? maar ik kan het mis hebben!

In de stations in de alpen kan je ook fietsen huren, maar meestal is dat voor een paar uur of een dag, en vooral zwaardere gravitygerichte fietsen ofwel basis toerfietsen, maar alles is te vinden mits wat zoeken, het zal wel een ferme noot kosten vrees ik.

Ik zou zo'n fiets kopen, eventueel tweedehands, dan kan je al wat wennen aan de fiets, zelf de afmontage aanpassen naar jouw eisen, en als het bij een éénmalig avontuur blijft kan je een tweedehands fiets veelal met beperkt verlies doorverkopen!
Melvin
Mountainbiker
Berichten: 43
Lid geworden op: za 11 jul 2009 14:27

Re: Enduro fiets huren

Bericht door Melvin »

all mountain, enduro,...

ik bedoel gewoon iets tussen een fullymtb en een downhill. Dus iets waar ge ook nog iets of wat deftig mee bergop kunt rijden (gewicht) en comfortabel bergaf op technische parcours (veerweg) :)
Gebruikersavatar
_alain_
Mountainbiker
Berichten: 5929
Lid geworden op: di 13 mar 2007 20:49
Rijdt met: ¿que?

Re: Enduro fiets huren

Bericht door _alain_ »

En toch kan je beter klimmen met een zware "all mountain" dan met een lichte "enduro".
Gebruikersavatar
_alain_
Mountainbiker
Berichten: 5929
Lid geworden op: di 13 mar 2007 20:49
Rijdt met: ¿que?

Re: Enduro fiets huren

Bericht door _alain_ »

De duitse boekskes zetten wel prachtige definities neer van mtbgebruik,
tot 120mm = xc
120-140= all mountain sportief
140-150= all mountain relax
+160= enduro

Maar ze vergeten volgens mij (en ik ben daar echt niet alleen in) dat juiste hoeken en veergedrag veel meer zeggen dan veerweg.
De huidige fietsen die in mijn ogen deugen hebben een slacke balhoofdhoek, en een steile zitbuishoek.
Liteville 301 is een hele goede fiets voor wat jij in je hoofd hebt, wel de 140mm versie nemen (de 160mm pompt wat te fel bergop). en daar een 150/160mm vork in zetten.

Moest je zin hebben in een half afgeragd 301 frame met een super demper, contacteer me dan maar voor de specs.
Gebruikersavatar
nothing 's impossible
Mountainbiker
Berichten: 3368
Lid geworden op: ma 19 jan 2004 22:02
Rijdt met: Sandman Hoggar

Re: Enduro fiets huren

Bericht door nothing 's impossible »

De wereld staat wat op zijn kop tegenwoordig, het is nog moeilijk om definities te geven!

Ik heb liever een 29'er met 120 mm travel dan een 26'er met 160 mm travel om naar beneden te denderen, maar anderen liever het omgekeerde, er zijn 650 b fietsen,...

De sandman is een hardtail met vooraan 90 mm maar met dikke banden, en toch is het voor velen een heel goeie enduro fiets waar ze goeie resultaten mee halen, en met wat meer druk in de banden en lichtere banden met wat minder extreem profiel is het een goeie trail of all mountain fiets!

Maar, aan de andere kant, van mijn oude endorfin vp4 sl of een andere 26" marathonfully met 100 mm veerweg maak ik ook wel een leuke, lichte, maar minder robuuste all mountain fiets! een lange vork met instelbare veerweg erin, een kortere stuurpen, breder stuur, instelbare zadelpen, deftige banden,..
en als je minder dan pakweg 80 kg weegt kan je daar al heel ferme dingen mee doen! Die 100 mm is genoeg als je zadel uit de weg staat, maar als je achterbrug breekt ben je natuurlijk ferm gejost!
Met een liteville ga je dat probleem minder snel hebben!

Een instelbare geometrie is een plus voor een all mountainfiets!
Gebruikersavatar
Liwoen
Mountainbiker
Berichten: 130
Lid geworden op: di 16 mar 2010 13:20
Rijdt met: Niner AIR 9

Re: Enduro fiets huren

Bericht door Liwoen »

Ik heb vorige week 2dagen een Cannondale Jekyll gehuurd bij RH racing in Rasen Italië

RH racing is de shop die uitgebaat wordt door onze goede vriend Roel Paulissen

Ik betaalde 50eur plus de prijs van de liftpas op de Kronplatz voor die 2dagen fun!! =D>
Plaats reactie