flatpedals ook voor cross country?

Freeride & downhill.. en alle andere vormen van mountainbiken zoals 4x, street, dirt en trail, plaats het hier.
Gebruikersavatar
Boebbel
Forum beheerder
Berichten: 532
Lid geworden op: ma 10 nov 2014 10:36
Rijdt met: groene fully en grijze HT

Re: flatpedals ook voor cross country?

Bericht door Boebbel »

Toch? Vans gebruik ik inderdaad ook op mijn binnenfiets met flats, maar het verschil in stijfheid ivm m'n zomerschoenen vind ik toch spectaculair. Ik heb ook wat last van een zeurderige rechterknie, maar een uitmeting moet er nog eens van komen.

Ik vind het ook nogal een raar zicht met voor de rest lycra, maar dat is bijzaak natuurlijk.
Jochen74
Mountainbiker
Berichten: 170
Lid geworden op: za 07 sep 2013 08:18
Rijdt met: Flanders Peak/Scott Addict

Re: flatpedals ook voor cross country?

Bericht door Jochen74 »

Boebbel schreef: za 23 apr 2022 17:02 Toch? Vans gebruik ik inderdaad ook op mijn binnenfiets met flats, maar het verschil in stijfheid ivm m'n zomerschoenen vind ik toch spectaculair. Ik heb ook wat last van een zeurderige rechterknie, maar een uitmeting moet er nog eens van komen.

Ik vind het ook nogal een raar zicht met voor de rest lycra, maar dat is bijzaak natuurlijk.
Vans met wafelzool. Nog nooit problemen mee gehad. Ik zou wel de Five10 eens willen proberen om het verschil te kennen, maar enkel uit nieuwsgierigheid. Ik heb met de Vans altijd genoeg grip gehad, en ook nooit ervaren als te zacht. Wel de Vans met veters aangezien je die toch kan aanspannen naar eigen goesting.
Combi lycra en flats went wel in het hoofd. Je moet je eigen gemak laten primeren.
En met uitmeten zeker niet wachten. Wat ik daar allemaal uit geleerd heb. Daar kom je als leek nooit zelf op...
dirkdierickx
Mountainbiker
Berichten: 266
Lid geworden op: do 27 sep 2018 10:46
Rijdt met: Cube Reaction Race / YT Jeffsy 27 AL Comp

Re: flatpedals ook voor cross country?

Bericht door dirkdierickx »

ik kan 5tens enkel aanraden, geweldig goeie mtb flat pedal schoenen.
Flippo80
Mountainbiker
Berichten: 21
Lid geworden op: di 16 nov 2021 21:41

Re: flatpedals ook voor cross country?

Bericht door Flippo80 »

Gewoon doen waar je zin in hebt...

Het idee dat strakke fietskleding en flatpedals niet samen zouden gaan is in mijn ogen een ideefix. Soms zijn er specifieke redenen om op die manier te fietsen.

Na een ongeval -op de weg notabene- een aantal jaar geleden waarbij ik permanente schade opliep aan mijn elleboog en de dokter me eerst zei dat ik nooit meer deftig een recht of krom stuur vast zou kunnen houden (maar het dus uiteindelijk wel enigszins goed kwam) ben ik een "schijtluis" geworden, ik wil op ieder moment van mijn mtb kunnen springen als ik iets te riskant vind, zonder daarbij te moeten uitklikken.


Voor mij maakt het niet uit dat ik met flat pedalen minder efficiënt trap, mtb'en doe ik niet voor de prestatie. Als ik snel wil rijden, neem ik wel de koersfiets (met uiteraard de extra efficiëntie van klikpedalen).
dirkdierickx
Mountainbiker
Berichten: 266
Lid geworden op: do 27 sep 2018 10:46
Rijdt met: Cube Reaction Race / YT Jeffsy 27 AL Comp

Re: flatpedals ook voor cross country?

Bericht door dirkdierickx »

ik rij met losse mtb kleding, ook op de xc ht, wat maakt het allemaal uit?
Flippo80
Mountainbiker
Berichten: 21
Lid geworden op: di 16 nov 2021 21:41

Re: flatpedals ook voor cross country?

Bericht door Flippo80 »

A propos, YouTube stelde me (toevallig... thank you Google) vanmorgen dit filmpje voor over het verschil in efficiëntie tussen flatpedals en klikpedalen.



Afgezien dat Google dus weet dat ik dit topic gelezen heb: het verschil zou dan toch eerder beperkt zijn al wordt er ook aangegeven dat de studies hierover hun tekortkomingen hebben.

De presentator is (op nationaal niveau in de VS) een behoorlijk goeie mtb'er/gravelracer en zijn posts zijn meestal gebaseerd op wetenschappelijke studies. Lijkt me dus geen onzin te verkopen.
Jochen74
Mountainbiker
Berichten: 170
Lid geworden op: za 07 sep 2013 08:18
Rijdt met: Flanders Peak/Scott Addict

Re: flatpedals ook voor cross country?

Bericht door Jochen74 »

Jochen74 schreef: ma 25 apr 2022 18:38
Vans met wafelzool. Nog nooit problemen mee gehad. Ik zou wel de Five10 eens willen proberen om het verschil te kennen, maar enkel uit nieuwsgierigheid.
Hier kom ik graag nog even op terug.
Ik was dus te nieuwsgierig en kocht me een paar weken geleden de 5-10 Freerider Pro.
Ondertussen een 1500 km mee gereden.
Zit comfortabel, stevige schoen, voldoende grip.
Oogt iets lomper dan de Vans.
Grootste voordeel tov de Vans is de stijve zool.
Ik heb nu geen last meer in de voetzool bij langere ritten omdat de voet minder naast het pedaal kan "plooien".
De investering meer dan waard.
Gebruikersavatar
Joverowa
Mountainbiker
Berichten: 143
Lid geworden op: wo 24 jun 2020 09:23
Rijdt met: een Canyon!!!

Re: flatpedals ook voor cross country?

Bericht door Joverowa »

Ik heb zowel Vans als 5Ten's. Dat verschil vind ik toch wel groot. De Van is meer een sneaker en de 5Ten toont wat "lomper" Maar de grip en de stijve zool zijn toch wel merkbaar.
Al moet ik wel toegeven dat ik terug naar de clipless ben gegaan. Het verschil in kracht (en dan vooral dat ik niet kan "trekken" was voor mij te groot. Al ben ik ondertussen weer 2 keer op mijn bek gegaan omdat ik toch weer net te traag was om uit te klikken. 8)

Jochen74 schreef: ma 25 apr 2022 18:38
Boebbel schreef: za 23 apr 2022 17:02 Toch? Vans gebruik ik inderdaad ook op mijn binnenfiets met flats, maar het verschil in stijfheid ivm m'n zomerschoenen vind ik toch spectaculair. Ik heb ook wat last van een zeurderige rechterknie, maar een uitmeting moet er nog eens van komen.

Ik vind het ook nogal een raar zicht met voor de rest lycra, maar dat is bijzaak natuurlijk.
Vans met wafelzool. Nog nooit problemen mee gehad. Ik zou wel de Five10 eens willen proberen om het verschil te kennen, maar enkel uit nieuwsgierigheid. Ik heb met de Vans altijd genoeg grip gehad, en ook nooit ervaren als te zacht. Wel de Vans met veters aangezien je die toch kan aanspannen naar eigen goesting.
Combi lycra en flats went wel in het hoofd. Je moet je eigen gemak laten primeren.
En met uitmeten zeker niet wachten. Wat ik daar allemaal uit geleerd heb. Daar kom je als leek nooit zelf op...
Gebruikersavatar
Boebbel
Forum beheerder
Berichten: 532
Lid geworden op: ma 10 nov 2014 10:36
Rijdt met: groene fully en grijze HT

Re: flatpedals ook voor cross country?

Bericht door Boebbel »

Jochen74 schreef: za 25 jun 2022 07:43 Hier kom ik graag nog even op terug.
Ik was dus te nieuwsgierig en kocht me een paar weken geleden de 5-10 Freerider Pro.
Ondertussen een 1500 km mee gereden.
Zit comfortabel, stevige schoen, voldoende grip.
Oogt iets lomper dan de Vans.
Grootste voordeel tov de Vans is de stijve zool.
Ik heb nu geen last meer in de voetzool bij langere ritten omdat de voet minder naast het pedaal kan "plooien".
De investering meer dan waard.
Dus toch een goed merkbaar verschil...goed om weten en iets om te onthouden.

Ondertussen heb ik mijn rechter schoenplaatje toch wat beter kunnen zetten en zijn de knie troubles zijn zo goed als weg.
Jochen74
Mountainbiker
Berichten: 170
Lid geworden op: za 07 sep 2013 08:18
Rijdt met: Flanders Peak/Scott Addict

Re: flatpedals ook voor cross country?

Bericht door Jochen74 »

Dat is fijn om te lezen, maar zonder negatief te willen zijn en niet alles te veralgemenen moet ik zeggen dat dat bij mij ooit ook zo was.
Ik kan uit eigen ervaring daarin maar 1 tip geven, wanneer je opnieuw lichte pijn zou voelen onmiddellijk ingrijpen. Ik wachtte een paar weken en enkele ritten te lang en diende opnieuw lang te herstellen.
Maar iedereen is anders, dus hoop ik voor jou het beste!
Plaats reactie