Enquete i.v.m. vrouwen specifieke mountainbikes

Alles wat met dames en mountainbiken te maken heeft hoort hier thuis, ook heren kunnen hier posten, zolang het maar dames én MTB gerelateerd is
Gebruikersavatar
Maaike
Mountainbiker
Berichten: 718
Lid geworden op: do 02 okt 2008 21:55
Rijdt met: Duncon Amstaff

Enquete i.v.m. vrouwen specifieke mountainbikes

Bericht door Maaike »

Hoi dames, en heren.

Ik ben Maaike, en zal volgend jaar, als eindwerk voor mijn opleiding Industrieel Ingenieur Ontwerpen, een (reeks) vrouwenmountainbike(s) ontwerpen.
Om dit zo goed mogelijk te doen, en niet enkel mijn eigen mening hierin te verwerken, zou ik graag jullie input hebben.
(Ook meningen van mannen zijn erg welkom! (daarom ook hier bij mtb algemeen gezet.) )

De enquete bevat 15 vragen, waarvan 8 open vragen waarin jij je mening kan geven over een bepaalde stelling.

http://www.enquetemaken.be/toonenquete.php?id=47194

Alvast bedankt! (Heel heel erg :-D !)

Heb je nog andere vragen of opmerkingen, dan zijn deze altijd welkom!
_Niels_
Mountainbiker
Berichten: 286
Lid geworden op: ma 12 mei 2008 14:07

Bericht door _Niels_ »

Done 8)
king_of_nothing
Mountainbiker
Berichten: 175
Lid geworden op: zo 08 aug 2004 20:25
Rijdt met: Onone Mudbike - Scapel 29
Contacteer:

Bericht door king_of_nothing »

Ingevuld
Gebruikersavatar
Mountainbiker
Berichten: 2031
Lid geworden op: ma 05 mei 2003 13:06
Rijdt met: Trek Elite 9.8 '04-'05-'07-'09/Trek 8500/Cannondale Flash carbon 29'er/KTM 27,5"/Specialized Epic

Bericht door »

Zal wel aan mij liggen,maar ik vind het rare vragen als een volledig ontwerp van een vrouwenmtb het doel is.Vooral de vraag of je een basispakket kleding en uitrusting zou willen aanschaffen.Misschien iets meer duiding geven zodat we dit niet als gewone spam moeten zien ?
Gebruikersavatar
Hubertje
Mountainbiker
Berichten: 10986
Lid geworden op: di 22 mar 2005 14:06
Rijdt met: in de maak..
Contacteer:

Bericht door Hubertje »

Maaike doet een eindwerk (ind ingenieur industrieel ontwerpen) over afmontage / geschikte componenten / geometrieën specifiek voor vrouwen en de zin/onzin van specifieke bikes.
+ het verbeteren van het 'totaalconcept' vrouwen mtb, dus het eventueel aantrekkelijker maken dmv een 'pakket'.
Uiteraard kan ze niet enkel op haar eigen ervaringen afgaan, en wil ze dus wat meer info. En een mtb forum kan daar allicht bij helpen.
Gebruikersavatar
Maaike
Mountainbiker
Berichten: 718
Lid geworden op: do 02 okt 2008 21:55
Rijdt met: Duncon Amstaff

Bericht door Maaike »

P° schreef:Zal wel aan mij liggen,maar ik vind het rare vragen als een volledig ontwerp van een vrouwenmtb het doel is.Vooral de vraag of je een basispakket kleding en uitrusting zou willen aanschaffen.Misschien iets meer duiding geven zodat we dit niet als gewone spam moeten zien ?
Wat Hubertje zei dus. :-)
Ik kan me voorstellen dat voor een startende vrouwelijke mountainbikester het handig kan zijn dat alles in een pakket zit.
Op die manier weten ze dat ze alles hebben wat ze nodig zullen hebben tijdens het mountainbiken.
Dit pakket zie ik niet voor vrouwen die reeds mountainbiken, maar dus voor de starters.
Dit zou dan gepromoot kunnen worden en misschien valt daar wel sponsering uit te krijgen, zoals dat het geval is bij 'start-to-run'.
De vragen zijn puntjes die ik momenteel in vraag stel, en waar ik andere meningen over wil horen.
Omdat ik uiteraard niet alle dingen kan bedenken die belangrijk zijn, vraag ik ook voor extra punten.
wanneer ik enkel zou vragen naar de extra punten, zou ik jullie mening over de stellingen die nu in mijn hoofd zitten nog niet weten.
Alleszins iedereen bedankt al voor de input!
Tom-s
Mountainbiker
Berichten: 382
Lid geworden op: wo 23 jan 2008 19:10
Rijdt met: is blij met mij erop
Contacteer:

Bericht door Tom-s »

Allereerst, veel succes met het bouwen van een goede damesbike!
Enquete ingevuld, maar heb er toch wat vragen aan overgehouden.
Waarom zou een vrouw graag een reversie achterderailleur hebben?
Waarom staat er geen enkele fatsoenlijke vraag in over het zadel?
Heb je jezelf wel eens goed ingelezen over wat crank-lengte is en op welke spiergroepen een verandering van deze lengte invloed heeft? Wat de toleranties zijn van die spieren en waarom een bepaalde lengte dan ideaal is voor een bepaald persoon.
Ga eens praten met een goed sport gericht orthopeed. Deze kan je exact vertellen welke lengten de gemiddelde vrouw erop na houd. Zoals je niet elke vrouw een zelfde frame-maat gaat geven, ga je ook niet elke vrouw een zelfde crank-lengte meegeven (zoals in je enquete, kortere cranks hebben wel de toekomst).
Ga ook eens kijken naar vrouw-specifieke wielerfietsen. Deze zijn er toch al wat langer en er zal wellicht meer informatie over te vinden zijn.
Old Skool
Mountainbiker
Berichten: 541
Lid geworden op: di 19 jun 2007 13:51
Rijdt met: Geconverteerde oude citybike (RIP) / Speci Rockhopper Disc / Salsa El Mariachi (29'er rigid mudbike)

Bericht door Old Skool »

Maaike schreef:
P° schreef:Zal wel aan mij liggen,maar ik vind het rare vragen als een volledig ontwerp van een vrouwenmtb het doel is.Vooral de vraag of je een basispakket kleding en uitrusting zou willen aanschaffen.Misschien iets meer duiding geven zodat we dit niet als gewone spam moeten zien ?
Wat Hubertje zei dus. :-)
Ik kan me voorstellen dat voor een startende vrouwelijke mountainbikester het handig kan zijn dat alles in een pakket zit.
Op die manier weten ze dat ze alles hebben wat ze nodig zullen hebben tijdens het mountainbiken.
Dit pakket zie ik niet voor vrouwen die reeds mountainbiken, maar dus voor de starters.
Dit zou dan gepromoot kunnen worden en misschien valt daar wel sponsering uit te krijgen, zoals dat het geval is bij 'start-to-run'.
De vragen zijn puntjes die ik momenteel in vraag stel, en waar ik andere meningen over wil horen.
Omdat ik uiteraard niet alle dingen kan bedenken die belangrijk zijn, vraag ik ook voor extra punten.
wanneer ik enkel zou vragen naar de extra punten, zou ik jullie mening over de stellingen die nu in mijn hoofd zitten nog niet weten.
Alleszins iedereen bedankt al voor de input!
niet alleen voor vrouwen

hoeveel venten kopen bij hunne nieuwe bike geen complete outfit assorti met de hardware
Gebruikersavatar
Maaike
Mountainbiker
Berichten: 718
Lid geworden op: do 02 okt 2008 21:55
Rijdt met: Duncon Amstaff

Bericht door Maaike »

Tom-s schreef:Allereerst, veel succes met het bouwen van een goede damesbike!
Enquete ingevuld, maar heb er toch wat vragen aan overgehouden.
Waarom zou een vrouw graag een reversie achterderailleur hebben?
Waarom staat er geen enkele fatsoenlijke vraag in over het zadel?
Heb je jezelf wel eens goed ingelezen over wat crank-lengte is en op welke spiergroepen een verandering van deze lengte invloed heeft? Wat de toleranties zijn van die spieren en waarom een bepaalde lengte dan ideaal is voor een bepaald persoon.
Ga eens praten met een goed sport gericht orthopeed. Deze kan je exact vertellen welke lengten de gemiddelde vrouw erop na houd. Zoals je niet elke vrouw een zelfde frame-maat gaat geven, ga je ook niet elke vrouw een zelfde crank-lengte meegeven (zoals in je enquete, kortere cranks hebben wel de toekomst).
Ga ook eens kijken naar vrouw-specifieke wielerfietsen. Deze zijn er toch al wat langer en er zal wellicht meer informatie over te vinden zijn.
Eerst en vooral bedankt voor de feedback.

De derrie-vraag heb ik blijkbaar niet goed verduidelijkt want daar komen weinig antwoorden op. Wanneer je een omgekeerde achterderrie hebt, schakel je aan beide handen op dezelfde wijze. Bij een normale achterderrailleur is dit omgedraait. Links duwen is afschakelen en rechts op dezelfde 'shifterhendel' duwen is opschakelen. Er wordt soms gezegd dat het voor vrouwen eenvoudiger is met deze wijziging te schakelen, dat zo op deze manier sneller de juiste reflex hebben om op of af te schakelen. Maar ik zou hiervan dus willen weten wat jullie denken.

Een vraag over het zadel zit er niet in, omdat dit voor mij evident is dat er een ander zadel opkomt. (Slechte aanname misschien, maar dit is gewoon een aspect dat ikzelf niet in vraag stelde.) Ik ben ook van plan (zoals enkele reeds aangehaald hebben in de enquete) een soort van test-opzet om verschillende zadels te kunnen testen op te zetten. Hoe dit zou gebeuren weet ik nog niet. (En ja ik weet dat sommige vrouwen het ook aangenaam vinden om toch op een mannenzadel te zitten, afhankelijk van hun bouw.)

Voor de crancklengte, ja ik weet wat de crancklengte is, neen ik heb nog geen uitgebreide studies gedaan over waar dit allemaal invloed op heeft. In deze enquete krijg ik hier ook verschillende antwoorden op, waarbij verschillende maten de referentie zouden zijn. Aan de hand van deze antwoorden kan ik een onderzoek starten, wat is er waar en wat niet? Deze volgorde lijkt voor sommigen misschien vreemd, maar ik vind dit geen onlogisch stappenplan.

Hopelijk maakt dit mijn keuzes wat duidelijker. :)
govaert
Mountainbiker
Berichten: 512
Lid geworden op: za 12 apr 2008 21:08
Rijdt met: canyon gc al 29 9.9

Bericht door govaert »

Old Skool schreef:
Maaike schreef:
P° schreef:Zal wel aan mij liggen,maar ik vind het rare vragen als een volledig ontwerp van een vrouwenmtb het doel is.Vooral de vraag of je een basispakket kleding en uitrusting zou willen aanschaffen.Misschien iets meer duiding geven zodat we dit niet als gewone spam moeten zien ?
Wat Hubertje zei dus. :-)
Ik kan me voorstellen dat voor een startende vrouwelijke mountainbikester het handig kan zijn dat alles in een pakket zit.
Op die manier weten ze dat ze alles hebben wat ze nodig zullen hebben tijdens het mountainbiken.
Dit pakket zie ik niet voor vrouwen die reeds mountainbiken, maar dus voor de starters.
Dit zou dan gepromoot kunnen worden en misschien valt daar wel sponsering uit te krijgen, zoals dat het geval is bij 'start-to-run'.
De vragen zijn puntjes die ik momenteel in vraag stel, en waar ik andere meningen over wil horen.
Omdat ik uiteraard niet alle dingen kan bedenken die belangrijk zijn, vraag ik ook voor extra punten.
wanneer ik enkel zou vragen naar de extra punten, zou ik jullie mening over de stellingen die nu in mijn hoofd zitten nog niet weten.
Alleszins iedereen bedankt al voor de input!
niet alleen voor vrouwen

hoeveel venten kopen bij hunne nieuwe bike geen complete outfit assorti met de hardware
Dit heb ik ook geantwoord in de enquete. Dit is puur commercieel gezien. Oke het koopgedrag verschilt wel van dat van een man. Ik denk dat een beginnende man eerder het gemak zoekt en alles in 1keer koopt en een vrouw bewuster koopt en vergelijkt en neemt wat er het beste uitkomt
Laatst gewijzigd door govaert op di 27 jul 2010 10:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie