Vrouwen en mountainbike

Alles wat met dames en mountainbiken te maken heeft hoort hier thuis, ook heren kunnen hier posten, zolang het maar dames én MTB gerelateerd is
Gebruikersavatar
Johnny de Wit
Mountainbiker
Berichten: 265
Lid geworden op: di 09 sep 2003 08:41
Rijdt met: Specialized Epic Comp Disc '04
Contacteer:

Re: Vrouwen en mountainbike

Bericht door Johnny de Wit »

Treg schreef:[
"Aandacht zero" zou ik toch niet durven stellen! Bij de meeste op dit forum zullen namen als Dorland, Pezzo, Gudex (die kan mij trouwens krijgen!), Deroo enz. wel een belletje doen rinkelen.
:D
Hey , vergeet Ingrid Webers niet he!! Met haar gouden oorbellekes op hare Tompson!!!! Vrouwelijker kan niet!!! En het is nog een lief vrouwke ook nog (vind ik)!
Ik heb er eens ooit achter gereden op een verkenning van een Belgian Cup... Niet te volgen!!!!! Maar ik ben ook maar een veel te vet varken op een te goedkope bike, zonder competitie training!!!!
Laatst gewijzigd door Johnny de Wit op vr 19 mar 2004 19:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Johnny de Wit
Mountainbiker
Berichten: 265
Lid geworden op: di 09 sep 2003 08:41
Rijdt met: Specialized Epic Comp Disc '04
Contacteer:

Bericht door Johnny de Wit »

Maar toch heb ik een klein beetje goede raad voor Gazellineke.

Rustig opbouwen... Op een maand kunt ge nergens de top halen!!! Biken is een kwestie van opbouwen! Conditie opbouwen, kracht opbouwen, snelheid opbouwen, leren hoe te fietsen enzoverder! Soeplesse is iets heeeeel belangrijk!!! Het is naar mijn beperkt inzicht een kwestie van het totaalpakket conditie snelheid doorzettingsvermogen en nog zoveel puzzelstukskes!

Conditie (het belangrijkste mi.)bouwt ge op door veel en lang te fietsen, maar tegen een tempo dat ge de hele 'training' kunt volhouden!! Een hartslagmeter is hierbij een zeer goed hulpmiddel, blijf steeds in een fitnesszone!
Recupereren is ook zeer belangrijk!! Zware training... volgende dag rust of een zeer lichte training. maar forceren schaadt alleen maar!!!! Gaat ge biken en voelt ge het gaat echt niet... Rij naar huis of heel rustig verder, maar forceer u niet!!

Ook zeer belangrijk bij mountainbiken... Interval !!!!! Wat is dat??? Inspanning gevolgt door rust (recuperatie) en weer inspanning, rust inspanning... maar begin vooral eerst aan de conditie te werken.
Ik zet me in de winter regelmatig op mijne koersfiets op de rollen en programmeer mijn klok op 2 minuten inspanning en 3 minuten rust. ik warm mij 10 minuten op en dan begin ik 50 minuten... 2 minuten rammen, 3 minuten rustig fietsen, 2 rammen, 3 uittrappen.... ik weet niet of het goed is, maar het helpt!!!!! Is mijn uur vol, nog 10 minuten rustig uittrappen om de hartslag te laten dalen en basta!!

Souplesse??? In plaats van altijd in de hoogst trapbare versnelling te rijden, schakel eens wat tanden terug!!! En trap er eens lustig op los!!!! Ik geef toe, in het begin rijdt dat niet lekker!!!!! Maar na een tijdje went ge er aan en dan zijt ge goed vertrokken! Bij ons in de wielerclub zit er eentje, (een ex coureurke denk ik) de hele rit tegen de 100 omwentellingen per minuut ... En die wordt niet moe he!!!!
Nu dat eroplostrappen moet ge niet te letterlijk nemen he, maar probeer toch boven de 80/minuut te komen!! Ge kunt dat inlassen in uw conditie/duurtraining. De eerste dag een 2 tal minuutjes en elke dag een minuutje meer he!!!!

Oh, ja een tip! Ipv steeds u lief proberen te volgen en u zo dood te rijden.... Trek er ook eens op uw eigen opnuit!!! Eigen tempo!!!! Zeer belangrijk om op te bouwen!!!!!

En zeer belangrijk tijdens ELKE rit!!! Opwarmen!!!! Rij de eerste 10 minuten op uw gemak!!! Ook Cool down!!!!! Probeer de laatste kilometer uit te bollen indien mogelijk. Of rij na aankomst van uw rit nog een kilometer uit op uw gemakske om uw hartslag te laten zakken zonder uw spieren totaal te laten verzuren!!! Stap nooit af na volle inspanning!!!!
Ge zult het de dag daarna wel voelen, het nut ervan!!!

Ik hoop dat ik wat heb kunnen helpen. Ik ben zelf ook niet zo'ne rappe, maar zo heb ik het 5 jaar geleden aangepakt en ik rij nu elke MTB van 45 Km probleemloos tegen een aanvaardbaar tempo uit!! En grote ritten op de weg van boven de 200 Km zijn ook geen probleem!! Allemaal zelf ondekt door veel te kijken , te lezen en te praten met anderen!

VEEL SUCCES!!!!!
Plaats reactie