Te Hoge hartslag ?

Alles wat met dames en mountainbiken te maken heeft hoort hier thuis, ook heren kunnen hier posten, zolang het maar dames én MTB gerelateerd is
fargo
Mountainbiker
Berichten: 63
Lid geworden op: wo 11 aug 2004 12:22
Rijdt met: cannondale

Te Hoge hartslag ?

Bericht door fargo »

Hoi,
mijn vrouw heeft een redelijke hoge hartslag,
ze is 39, loopt 2 tot 3 keer per week 10 km
fietste sedert eind maart samen met mij 1800 km MTB (deels weg deels parcour)
klimt rustig maar heeft een hoge hartslag (vind ik)
bv , rustig tempo de kluisberg omhoog, 170 - 175
mijn hartslag is 150 - 155 (43 j)
ze kan wel nog rustig spreken en zegt dat ze dit een tijdje kan volhouden.
Nu is mijn vraag,
is haar hartslag niet te hoog ?
Gebruikersavatar
davidS
Mountainbiker
Berichten: 978
Lid geworden op: ma 07 mei 2007 20:22
Rijdt met: beter dan de gast die erop zit

Bericht door davidS »

170-175 is idd hoog, dat is mijn maximum (ben er 45)

hoeveel heeft ze in rust?
Laatst gewijzigd door davidS op ma 23 jul 2007 20:42, 1 keer totaal gewijzigd.
fargo
Mountainbiker
Berichten: 63
Lid geworden op: wo 11 aug 2004 12:22
Rijdt met: cannondale

Bericht door fargo »

smorgens ongeveer 54
Gebruikersavatar
davidS
Mountainbiker
Berichten: 978
Lid geworden op: ma 07 mei 2007 20:22
Rijdt met: beter dan de gast die erop zit

Bericht door davidS »

dan is zij misschien een van die uitzonderingen die een hoge hartslag aankunnen?

aan 175 moet je van mij geen antwoorden meer verwachten :-D

volgens http://home.scarlet.be/lemmens/training.htm

zou zij 226 - 39= 187 als maximum pols mogen hebben

en als je 187 x 0.85= 158 en 187 x 0.95= 177

zij zit dus in de zone waar melkzuur gevormd wordt (anaerobe zone)

kan ze die hartslag lang aanhouden?
Gebruikersavatar
Tweetytje007
Mountainbiker
Berichten: 42
Lid geworden op: vr 27 apr 2007 12:14
Rijdt met: Cannondale 900sl siemens replica (bouwjaar 2004)
Contacteer:

Bericht door Tweetytje007 »

hallo,

ben er 25. ebn 1m78 en weeg 62kg. ik ga ook 2 a 3 keer in de week lopen. heb in rust een hartslag van 60-70. als ik rustig loop, loop ik tussen de 162-169. wanneer ik intensief loop, gaat mijn hartslag naar 169-175. en wanneer ik eens niet op mijn hartslagmeter let, en loop naar mijn gevoel (dus zonder echt te lopen dat ik na 5km pompaf maar toch nog een stevig tempo) loop ik tussen 185-195. als ik mijn max hartslag bereken met mijn hartslagmeter, geeft ie 197 aan. als ik op dat laatste tempo loop, kan ik met gemak 5-6 km lopen. maar eenmaal ik een sprintje zet, krijg ik moeilijker lucht. mijn hartslag gaat dan rond 200-205.


ik moet wel zeggen, dat toen ik begon te lopen, ik constant rond 190-198 liep en enorm snel last had van mijn ademhaling. maar na een paar jaartjes lopen is ie dus wel al gedaald en heb ik quasi geen last meer van mijn ademhaling.

als ik ga fietsen, ligt die een stuk lager: deftig tempo: 160-170.
fargo
Mountainbiker
Berichten: 63
Lid geworden op: wo 11 aug 2004 12:22
Rijdt met: cannondale

Bericht door fargo »

Ze kan zeker nog deftig spreken als ze aan het klimwerk bezig is, als ik soms doorgeef op hellingetjes gaat die toch goed mee zonder buiten adem te zijn, ik vind dat raar, met die hartslag moet ik toch ff lucht happen.
Aan 184 heeft ze het dan wel lastig maar aan 170 lijkt het allemaal niet te snel, ze weegt wel niet zo heel veel , 53 kg.
Gebruikersavatar
.:bert:.
Mountainbiker
Berichten: 619
Lid geworden op: wo 31 aug 2005 22:24
Rijdt met: ne witte, ne zwarte en ne grijze

Bericht door .:bert:. »

Ik rij nog zonder hartslagmeter omdat ik denk dat da ding bij mij gewoon tilt slaagt, hartslag in rust is al tssn 60 en 70.
Volgens mij zit die als een inspanning ook zo rond de 180 of meer. Ik zal het binnenkort wel zeker weten want ik ga mij toch eens zoiets aanschaffen.

Anyhow, wat ik al meer dan ééns gehoord heb van dokters in reportages is: zolang ge nog kunt spreken tijdens een inspanning, zit ge nog goed. Da zou zowa ne begginregel zijn.
Gebruikersavatar
Tweetytje007
Mountainbiker
Berichten: 42
Lid geworden op: vr 27 apr 2007 12:14
Rijdt met: Cannondale 900sl siemens replica (bouwjaar 2004)
Contacteer:

Bericht door Tweetytje007 »

Tweetytje007 schreef:hallo,

ben er 25. ebn 1m78 en weeg 62kg. ik ga ook 2 a 3 keer in de week lopen. heb in rust een hartslag van 60-70. als ik rustig loop, loop ik tussen de 162-169. wanneer ik intensief loop, gaat mijn hartslag naar 169-175. en wanneer ik eens niet op mijn hartslagmeter let, en loop naar mijn gevoel (dus zonder echt te lopen dat ik na 5km pompaf maar toch nog een stevig tempo) loop ik tussen 185-195. als ik mijn max hartslag bereken met mijn hartslagmeter, geeft ie 197 aan. als ik op dat laatste tempo loop, kan ik met gemak 5-6 km lopen. maar eenmaal ik een sprintje zet, krijg ik moeilijker lucht. mijn hartslag gaat dan rond 200-205.


ik moet wel zeggen, dat toen ik begon te lopen, ik constant rond 190-198 liep en enorm snel last had van mijn ademhaling. maar na een paar jaartjes lopen is ie dus wel al gedaald en heb ik quasi geen last meer van mijn ademhaling.

als ik ga fietsen, ligt die een stuk lager: deftig tempo: 160-170.
btw ben een vrouw :p
Gebruikersavatar
.:bert:.
Mountainbiker
Berichten: 619
Lid geworden op: wo 31 aug 2005 22:24
Rijdt met: ne witte, ne zwarte en ne grijze

Bericht door .:bert:. »

Tweetytje007 schreef:btw ben een vrouw :p
Ik had al zo'n gedacht :-k De nick misschien? :wink:
edi
Mountainbiker
Berichten: 201
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 13:52
Rijdt met: Orbea Oiz

Bericht door edi »

Bij het klimmen kan ik ook rap aan 170 zitten maar bij langere klim daalt mijn hartslag en daarna stabiliseert mijn hartslag...((ben zelf 25 en weeg ongeveer 57 km, train redelijk veel)

Ik let vooral op mijn gemiddelde hartslag...bij een gewone training mag die gemiddeld rond de 135 zitten, bij een intensievere traing rond de 145 gemiddeld...Zelfs met pieken van 170 heb ik in een ardennenrit een gemiddelde van 135...dus ik denk dat gemiddelde een betere richtmeter is dan max hartslag, zolang je recupereert in de afdalingen en vlakke stukken geen zorgen maken. Bovendien stond in het laatste nummer boekje van de VWB uitleg over vrouwen en fietsen... vrouwen bezitten maar 2/3 van de spierkracht van een man...dus wij moeten veel meer omwentelingen maken om te klimmen vandaar ook onze hogere hartslag bij het klimmen.
Plaats reactie