last van slapende onderarmen

Alles wat met dames en mountainbiken te maken heeft hoort hier thuis, ook heren kunnen hier posten, zolang het maar dames én MTB gerelateerd is
Plaats reactie
Gebruikersavatar
raketwomanFIE
Mountainbiker
Berichten: 483
Lid geworden op: wo 28 dec 2005 19:11
Rijdt met: SPECIALIZED fsr xc pro disc woman
Contacteer:

last van slapende onderarmen

Bericht door raketwomanFIE »

vandaag voor de eerste keer terug op de mountainbike heb slechts 15km kunnen bollen ten eerste geen macht na mijn operatie(lig stil van 20 december) en had enorm veel last aan mijn handen en onderarmen die sliepen héél vervelend enkele keren wa los schudden hielp niet echt probleem bleef.

wat kunt ge er veel aandoen??
Gebruikersavatar
enrico
Mountainbiker
Berichten: 185
Lid geworden op: di 25 mei 2004 21:54
Rijdt met: Giant Anthem Advanced Pro 1

Bericht door enrico »

Van www.bikesport.be:
Het tegengaan van slapende (dove) vingers en de pijn in de handpalm: De verhoogde druk op de handpalm en de vingers ontstaat door uw lichaamsgewicht. De hand kan deze druk hebben, maar dan moet het wel over een groter oppervlakte worden verdeeld. Wanneer er op een fiets met ronde handvatten gereden wordt, zijn er extreme drukpunten geconcentreerd op gedeeltes van de hand waar men op den duur last van gaat krijgen. De hoogste druk die op de binnen- kant van de hand wordt uitgeoefend zit aan het eind van de grepen, waar de ellepijpzenuw onderdoor loopt. Deze zenuw ligt zeer dicht onder de huid en is daarom zeer gevoelig.

Er van uitgaande dat de fietshouding in orde is : andere handvatten.
en / of handschoenen met gelpads op de juiste plaats.

Ergon:
Afbeelding

Specialized Body Geometry:
Afbeelding

SQ-lab
Afbeelding

Handschoenen van o.a.: Specialized, Roeckl, Chiba.
Gebruikersavatar
ooSoo
Mountainbiker
Berichten: 1055
Lid geworden op: di 22 aug 2006 21:24
Rijdt met: XC Ti, XC alu, DH, Dirt, BMX, Xcross
Contacteer:

Bericht door ooSoo »

Ik zou eerst eens proberen met andere handschoenen van vb specialized , zijn zeer goede handschoenen met gelstroken op de goede plaats .
Normaal gezien zou dat al veel beter moeten zijn !

Wat ook kan helpen zijn van die foam handvatten ( ritchey WCS , BBB ) , als je last hebt van zere en / of slapende handen kan dat ook mss helpen , dat moeten niet altijd van die speciale handvatten zijn zoals hoerboven vermeld staat . Niet bij iedereen helpen die handvatten
Airrider
Mountainbiker
Berichten: 22
Lid geworden op: do 29 jul 2004 23:09
Rijdt met: Cannondale F2000SL- Chase

Bericht door Airrider »

Ja idd, nieuwe handschoenen indien:
-de jouwe in mousse zijn vanbinnen > moet echt wel dikke gel zijn (niet te dikke grips kiezen dus, anders komen handjes er niet meer rond!)
-vanbinnen in stof zijn > leder of daim is beter
-plooien maken bij het vastnemen van het stuur
Als je handschoenen goed zijn, dan kan je ergonomische grips monteren, maar zou ik zeker ook naar bar-ends gaan, deze laten je toe om je handen en polsen, maar ook dus schouders, ellebogen en bloedvaten te bewegen en verzetten. (ik verrander ongeveer om de 10 minuten van rijhouding zonder erbij na te denken, wielrenners ook op hun stuur)
Misschien lig je ook te fel op je fiets, is je frame te lang of gewoon eens een 2cm korter stuurpen uittesten, als je te ver naar voor ligt, dan komt er veel meer gewicht op je handen.
Ik hoop dat je met deze woordjes hulp hebt gevonden, anders zou ik toch advies aan de dokter vragen.
Succes*
Bulkie
Mountainbiker
Berichten: 528
Lid geworden op: wo 14 sep 2005 11:09
Rijdt met: Open - NoTubes - FOX Terralogic Fit

Re: last van slapende onderarmen

Bericht door Bulkie »

raketwomanFIE schreef:vandaag voor de eerste keer terug op de mountainbike heb slechts 15km kunnen bollen ten eerste geen macht na mijn operatie(lig stil van 20 december) en had enorm veel last aan mijn handen en onderarmen die sliepen héél vervelend enkele keren wa los schudden hielp niet echt probleem bleef.

wat kunt ge er veel aandoen??
Handvaten ea zijn zeker belanrgijk, maar kijk eerst of je zitpositie wel goed is. Als je stuur bv te laag staat, is de druk op de armen groter.

K
mattes76
Mountainbiker
Berichten: 11
Lid geworden op: zo 01 apr 2007 12:54
Rijdt met: scott g-zero

Re: last van slapende onderarmen

Bericht door mattes76 »

Bulkie schreef:
raketwomanFIE schreef:vandaag voor de eerste keer terug op de mountainbike heb slechts 15km kunnen bollen ten eerste geen macht na mijn operatie(lig stil van 20 december) en had enorm veel last aan mijn handen en onderarmen die sliepen héél vervelend enkele keren wa los schudden hielp niet echt probleem bleef.

wat kunt ge er veel aandoen??
Handvaten ea zijn zeker belanrgijk, maar kijk eerst of je zitpositie wel goed is. Als je stuur bv te laag staat, is de druk op de armen groter.

K
ja inderdaad een vriendin van mij had hetzelfde prob.we hebben een verstelbare stuurpen op hare fiets gemonteerd en het prob. was van de baan!greetz mattes!bike ze!
The OM
Mountainbiker
Berichten: 901
Lid geworden op: di 13 jun 2006 13:49
Rijdt met: Trek 4300

Bericht door The OM »

Hogere stuurpen lijkt mij inderdaad een goeie oplossing, tenzij je erg gesteld bent op een race-zithouding natuurlijk :wink:
mattes76
Mountainbiker
Berichten: 11
Lid geworden op: zo 01 apr 2007 12:54
Rijdt met: scott g-zero

Bericht door mattes76 »

The OM schreef:Hogere stuurpen lijkt mij inderdaad een goeie oplossing, tenzij je erg gesteld bent op een race-zithouding natuurlijk :wink:
ja daar heb je gelijk in!! :wink:
Plaats reactie