Uitrusting dames mtb

Alles wat met dames en mountainbiken te maken heeft hoort hier thuis, ook heren kunnen hier posten, zolang het maar dames én MTB gerelateerd is
Gebruikersavatar
Vanilla²
Mountainbiker
Berichten: 38
Lid geworden op: ma 24 okt 2005 18:30
Rijdt met: Koga Miyata

Uitrusting dames mtb

Bericht door Vanilla² »

Mijn vriendin wil een mtb kopen om met mij mee te gaan rijden. Ze heeft enkele jaren niet meer gefietst en heeft dus iets nieuw nodig.

Het eerste probleem is dat we niet goed weten of we nu een damesmodel of een klein mannenmodel moeten pakken. T valt op dat de fietsboeren elkaar erg tegenspreken hieromtrent.

Tweede probleem is ivm de uitrusting of afmontage. Wat is een goede uitrusting (vork, groep,...) om niet na één jaar te moeten upgraden of vervangen?

Ten derde: hardtail of ne full ?

Dit zijn dus de vragen die mijn geest na een drukke salondag kwellen :-D :lol: :lol:
mtb grietje

Bericht door mtb grietje »

Hoe groot is je vriendin? Als ze wat kleiner is (-1m60) denk ik toch dat je beter overstapt naar een vrouwenmodel omdat de geometrie beter aangepast is. Soms hebben kleine mannenkaders toch wel, voor een vrouw, het nadeel dat het kader te "lang" is, waardoor rugpijn en nekpijn soms wel de kop opsteken. Ikzelf ben wel wat groter maar ik rij ook op een vrouwenmodel, simpelweg omdat die modellen (de contessa's van Scott) me als gegoten zitten: de geometrie ligt me perfect!

Ten tweede zou ik niet per sé een vork met zo een "lighter diva springrate" nemen, want volgens mij is dat geenszins mogelijk. Tegenwoordig kan je alle goeie vorken aanpassen aan je eigen smaak en stijl. Van versnellingen ben ik uiterst content van sram x.o (wat duurder in aanschaf), maar dat is uiteraard persoonlijke smaak...

Voor de keuze tussen hardtail of fully kan ik enkel zeggen dat in België een fully misschien niet nodig is, al ben ik toch reuzetevreden met mijn fully. Ik rijd dan ook wel vaak afstanden boven de 70 km en dan vind ik een fully comfortabeler, zeker in gebieden als Zwitserland/Alpen en Pyreneeën.

Zo, ik hoop je hiermee al een klein eindje op weg geholpen te hebben. Als je nog vragen hebt over mijn bike('s), stel ze dan maar (liefst pb)

groetjes
MtbGrietje
Gebruikersavatar
looneycooney
Mountainbiker
Berichten: 1904
Lid geworden op: zo 15 jun 2003 10:01
Rijdt met: 15 december 2009 : Scott Scale 40 2009

Bericht door looneycooney »

Naar wat ik begrijp heeft je vriendin nog nooit gemountainbiked?
en is dat de bedoeling , of ook gewoon voor a naar b te fietsen ?
Omdat ik persoonlijk vind als je een mtb voor gemengd gebruik gaat gebruiken je zowieso al niet het duurste moet nemen ..
Qua fiets zou ik ook idd meer voor een vrouwenmodel gaan ..ook idd zoals aangehaald, door de verschillende lichaamsbouw tss v/m en dus ook je eigen comfort op de fiets
fully of niet , dat is altijd de vraag idd, maar ook een heel prijsverschil heh . een mooi afgemonteerde hardtail Scott contessa 20 heb je voor een 800€ , al vind ik de de contessa 10 beter(1300€) , ingeval voor puur mtb-gebruik.
een contessa fx-25(fully) is natuurlijk iets duurder 1800€ maar ook meer comfort , al is dat in ons vlakke belgië niet echt van toepassing .

ps: wel moet ik zeggen dat bv de Scale-versies (meer mannenmodel) beter zijn afgewerkt qua afmontage voor dezelfde prijs ..
vgl de scale 60 maar eens met de contessa 20 bv en dat voor maar 60€ verschil uiteindelijk ..

Kzou zeggen , laat ze eens op wat fietsjes gaan zitten en mee rijden bij de fietsenboer , denk dat je zoiets beter zelf even kan aanvoelen wat je het beste ligt , qua afmontage raad ik deore/lx/xt aan en geen alivio's of zo ...
Gebruikersavatar
trekker k
Mountainbiker
Berichten: 27
Lid geworden op: ma 02 jan 2006 21:36
Rijdt met: TREK 6700 WSD

Bericht door trekker k »

Heb met het zelfde probleem gezeten voor de aankoop van mijn MTB, een mannenmodel of vrouwenmodel? Uiteindelijk is het een vrouwenmodel geworden den Trek 6700 WSD en moet zeggen tot hiertoe heel tevreden van.Van lage rugpijn geen sprake meer en dat was vroeger bij mij het grote probleem!!!!
Wel model 2005 nog aangekocht want vond dat rose van 2006 afschuwelijk lelijk!!!

Hoop dat je eruit geraakt en een goede keuze maakt want het is toch wel wat een investering, en voor mij is comfort op de bike zeer belangrijk!!!
mtb grietje

Bericht door mtb grietje »

looneycooney schreef:
ps: wel moet ik zeggen dat bv de Scale-versies (meer mannenmodel) beter zijn afgewerkt qua afmontage voor dezelfde prijs ..
vgl de scale 60 maar eens met de contessa 20 bv en dat voor maar 60€ verschil uiteindelijk ...
Ahum... Een Scale is een echt mannenkader, en de geometrie is erg verschillend van die van een contessa of andere vrouwenmodellen. Persoonlijk vind ik dat de bovenbuis in verhouding te lang is. Daar kan uiteraard aan "gesleuteld" worden door kleiner kader, kortere stuurpen, zadel hoger maar dat neemt mijns inziens de kwaliteiten van de fiets enigszins weg.

Inderdaad, de afmontage van vrouwenfietsen laat nog te wensen over, maar niemand zegt dat je de catalogusversie moet kopen: mijn bikes zijn volledig gecustomized, zonder daarvoor al te veel meer betaald te hebben! Tis maar hoe je de deal sluit met je fietsenboer...
Gebruikersavatar
MacMan
Mountainbiker
Berichten: 523
Lid geworden op: wo 15 sep 2004 13:55
Rijdt met: EpicS-works & SJ Marathon.Scott addict Di2, canyon endurance Di2

Bericht door MacMan »

kijk zeker ook naar de Specialized stumpjumper wsd
prijs qualiteit een topper! en wsh geen upgrades nodig
Gebruikersavatar
jonathan
Mountainbiker
Berichten: 756
Lid geworden op: vr 08 apr 2005 14:03
Rijdt met: giant xtc composite reba wc sram X.O xt crossmax st wcs slr cannondale svc 700

Bericht door jonathan »

mijn vriendin heeft een radon gekocht omdat dit qua prijs het beste afgemonteerd was , ze heeft een 16inch gekocht
maar die is te groot met alle gevolgen vandien de eerste maanden niks van problemen , maar sedert een maand of 2 enorm veel last van nek en rugklachten

laten opmeten en de conclusie was dat ze eigenlijk een 15.5nodig heeft
nu geprobeerd met kortere stuurpen en zadel achteruit ,
we zullen zien, en anders zoeken achter ander frame, die zeer moeilijkzal zijn denk ik
er is ni veel keus hierin
Gebruikersavatar
julie
Mountainbiker
Berichten: 1663
Lid geworden op: di 17 mei 2005 15:59
Rijdt met: Devinci Troy

Bericht door julie »

Ik zit dus ook met een dilemma.....

Ik heb vrij lange beentjes en dus maar een kort bovenlijf. Hierdoor val ik dus in de mannenmaten in een lager framehoogte omdat anders de bovenbuis te lang wordt. Ik kan eigenlijk maar niet goed beslissen wat nu het beste is. Ik heb inmiddels een specialized stumpjumper besteld in de 15.5 inch maat wat dus neerkomt op een 40 cm framehoogte terwijl ik met mijn binnenbeenlengte (82cm) makkelijk een 43-44 cm framehoogte kan hebben. Dus wat framehoogte betreft zou ik een 17inch moeten hebben. Helaas is dus de bovenbuislengte van de 17inch te lang (585mm) en dus daarom toch maar voor die 15.5 gekozen. Dit betekent dat ik straks een langere zadelpen moet hebben om toch op de juiste hoogte te zitten. Neemt dit nu niet de kracht weg van de fiets? Wordt de geometrie hierdoor toch minder gunstig en minder XC? Ik zoek vooral een fiets met een goed rendement.

Ik zit dus nu weer te twijfelen om het misschien toch niet beter is om het damesmodel te nemen, maar die is echt minder goed uitgerust dan het herenmodel. Hij komt op mij minder "serieus" over. Bovendien vind ik de kleur niet echt geweldig... :roll:

Wat vinden jullie?
Gast

Bericht door Gast »

Julie
stuurt eens een pm naar els1978
die heeft onlangs zo'n stumpjumper gekocht (damesmodel)
en die kleur van in het echt heel goed mee
dacht dat die een 17" genomen had van damesmodel
ze moest van herenmodel anders ook een 15.5" nemen
maar de afmontage tussen een damesmodel en een herenmodel is toch niets verschil? (dezelfde prijsklasse)
maar een langere zadelpen doet niets af ivm de kracht van de fiets
in tegendeel een kleiner frame is iets stijver omdat de buizen wat korter zijn
Gebruikersavatar
julie
Mountainbiker
Berichten: 1663
Lid geworden op: di 17 mei 2005 15:59
Rijdt met: Devinci Troy

Bericht door julie »

bedankt manitou!

Ik heb haar inmiddels geschreven.....

als je de uitrusting vergelijk tussen het damesmodel en het herenmodel is het toch wat minder, vooral natuurlijk omdat ik voor een stumpjumper comp disc wil gaan waarvan er geen dames equivalent is.... er is gewoon veel minder keuze. Logisch natuurlijk aangezien de markt veel kleiner is. Maar je hebt me toch al wat gerustgesteld wat betreft die zadelpen. Een iets kleinere fiets is natuurlijk ook wat wendbaarder, nietwaar?
Plaats reactie