Trek frame-maat

Alles wat met dames en mountainbiken te maken heeft hoort hier thuis, ook heren kunnen hier posten, zolang het maar dames én MTB gerelateerd is
Plaats reactie
rho
Mountainbiker
Berichten: 121
Lid geworden op: wo 17 nov 2010 20:35

Trek frame-maat

Bericht door rho »

Mijn vriendin is er over aan het denken om ook een MTB aan te schaffen zodat we samen kunnen gaan fietsen (ze rijdt nu op een racefiets).
Het probleem is dat de vrouwenmodellen haar niet echt aanspreken en ze dus voor een mannenfiets wil gaan.
Dan komt haar lichaamslengte ter sprake. Ze is 1m67 groot. Past dat nog op een 15,5" frame? Dat is namelijk de kleinste mannen-maat in de 29-ers bij Trek.
Ik denk dat het wel zou lukken, omdat ik zelf een 17,5" frame zou moeten hebben met mijn 1m74. Maar we zouden daar toch iets zekerder van willen zijn.

Zijn er hier nog vrouwen die op een mannen fiets rijden?
Hoe hebben jullie dat met de keuze van het frame gedaan?
Gebruikersavatar
Maaike
Mountainbiker
Berichten: 718
Lid geworden op: do 02 okt 2008 21:55
Rijdt met: Duncon Amstaff

Re: Trek frame-maat

Bericht door Maaike »

Volgens mij moet dat lukken.
Maar ik zou sowieso een testrit aanraden. (Misschien ook op 26")
rho
Mountainbiker
Berichten: 121
Lid geworden op: wo 17 nov 2010 20:35

Re: Trek frame-maat

Bericht door rho »

Bij de 26" modellen is de kleinste maat ook een 15,5".
Ik ben trouwens zelf ook aan het overwegen om een 26" aan te schaffen omdat die beter af gemonteerd zijn voor dezelfde prijs.
Gebruikersavatar
Maaike
Mountainbiker
Berichten: 718
Lid geworden op: do 02 okt 2008 21:55
Rijdt met: Duncon Amstaff

Re: Trek frame-maat

Bericht door Maaike »

Je moet dan eens kijken naar de exacte geometrie, dat kan nog behoorlijk wat verschillen. (Misschien ook niet)
IK zie, voor kleinere beginners, niet echt een groot voordeel in 29". Maar dat ik mijn mening en er zijn er hier heel wat die daar anders over denken.
Je krijgt een beter afgemonteerde 26" voor hetzelfde geld (of 2e hands, je kan koopjes doen nu 'iedereen' 29" wil).
rho
Mountainbiker
Berichten: 121
Lid geworden op: wo 17 nov 2010 20:35

Re: Trek frame-maat

Bericht door rho »

Ja, de geometrie scheelt wel wat. De zadelbuis-hoek en balhoofdhoek verschillen wel ietsje. De bovenbuis van een 29" is langer.
Maar vooral de wielbasis van een 26" is een stuk korter.

Voor mij maakt dat meer verschil uit dan voor mijn vriendin. Ik denk niet dat ze technische afdalingen echt leuk gaat vinden (nogal een ruime dosis hoogtevrees).
Het zullen voor haar dus eerder vlakkere snellere parcours worden. En dan is een 29" misschien wel in het voordeel.
Haar conditie is trouwens véél beter dan de mijne. Het op gang krijgen van een 29" wiel lijkt me voor haar niet echt een probleem.
Plaats reactie