Kleine verschillen maken de dames-bike!!

Alles wat met dames en mountainbiken te maken heeft hoort hier thuis, ook heren kunnen hier posten, zolang het maar dames én MTB gerelateerd is
Plaats reactie
mtb grietje

Kleine verschillen maken de dames-bike!!

Bericht door mtb grietje »

Zitpositie: Niet te gestrekt, met een korte framegeometrie, korte stuurpen en juiste zadelhoogte wordt het rijden van tochten een waar genoegen.

Vering: Voorvork en bij een fully tevens de achtervering op het gewicht van de rijdster afstellen of laten afstellen. TIP: Luchtvering of zachte spiraalveren.

Zadel: Om ook lange ritten aangenaam te laten verlopen wordt een dameszadel gevormd door een korte neus en brede achterkant. TIP: Neus ietsje naar beneden richten.

Remmen: Goede betrouwbare remmen zetten de handkracht goed om. Let er op dat de remgrepen zich naar de handgrootte laten verstellen, dat spaart kracht.

Schakelen: Licht werkende versnellingen vanaf b.v. shimano deore zijn standaard, kleine verzetten (11 - 34 achter 22 - 44 voor) zijn perfect voor het overwinnen van steile klimmen.
Laatst gewijzigd door mtb grietje op di 16 aug 2005 07:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Gast

Bericht door Gast »

bij kleinere dames ook korter crankstel nemen bv 170mm of zelfs korter voor dames onder de 1m55 (165mm ofzo)
Gebruikersavatar
Belle
Mountainbiker
Berichten: 673
Lid geworden op: di 19 sep 2006 18:24
Rijdt met: cube ltd race 2008 blauw/wit

Bericht door Belle »

Hoe moet je eigenlijk je hoogte voor je mtb afstellen? Ik heb mij helemaal laten opmeten voor mijn koersfiets maar iedereen zegt voor een mtb dat dat niet hetzelfde is. Hoe weet ik dan hoe hoog ik juist moet zitten?
Gebruikersavatar
Nijntje
Mountainbiker
Berichten: 1716
Lid geworden op: za 22 okt 2005 23:55
Rijdt met: Cube LTD5

Bericht door Nijntje »

Bij een mtb moet je iets meer rechtop zitten, om betere controle te hebben over uw bike. Maar, ik zit hetzelfde op mijn MTB, als op mijn koers en dit is prima voor mij. Het is handig om u te laten meten, en dan nog wat af te stellen naar uw eigen zin.
Zo heb ik mij bij mijn koersfiets laten opmeten, maar ik vond dat ik niet super zat, en heb toen het zadel een halve centimeter verhoogt, mijn stuurpen 2-3cm gezakt, omgedraaid, en 2 centimeter verlengd. Nu zit ik naar mijn gevoel veel beter. Het hang ook allemaal af van persoonlijke voorkeur. Ik zou je niet teveel vastpinnen op de gegevens die je verkrijgt uit een meting, maar eerder gebruiken als richtlijnen.

Een tip om te weten of uw zadel hoog genoeg staat: Zet uw hiel op het pedaal, en strek uw been terwijl je op het zadel zit. Lukt dit niet, dan zit je te laag. Zweeft uw hiel, dan zit je te hoog.
Om te weten of je te lang zit, zou ik eens kijken in een wikelraam als je passeert naar uw zitpositie. Staan je armen in een hoek van 90 tot over je lichaam, dan zal je ongeveer juist zitten, is dit een scherpere hoek(minder dan 90°) dan zit je te kort, een grotere hoek; te lang.
Uw zadel zal ook een 3tal centimeter hoger staan(vanaf de grond gemeten) dan bij uw koersfiets. Dit komt door het hogere bracket. Zo staat mijn zadelpen 106cm boven het center van mijn pedaal. Dit is hetzelfde bij mijn koersfiets, maar vanaf de grond gemeten scheelt het 3,5 centimeter.
Let wel, dit zijn slechts richtlijnen.

Grtz, RR!
Gebruikersavatar
macdavid
Mountainbiker
Berichten: 27
Lid geworden op: do 09 nov 2006 21:46
Rijdt met: diverse

Bericht door macdavid »

tav belle

de hoogte tov trapstel wijzigt niet

wel vind ik het logisch als men rechter zit
dat ook de zadelbuis hoek wijzigt
maw zadel meer naar voor
dit is in funktie van de balans / de gewichtsverdeling
Gebruikersavatar
Belle
Mountainbiker
Berichten: 673
Lid geworden op: di 19 sep 2006 18:24
Rijdt met: cube ltd race 2008 blauw/wit

Bericht door Belle »

Bedankt voor deze tips, ik zal er rekening mee houden!
bikegirl13
Mountainbiker
Berichten: 72
Lid geworden op: ma 18 aug 2008 14:05
Rijdt met: Open

Bericht door bikegirl13 »

Iemand nog tips mbt de remmen ? Zelfs met verstelbare remhendels blijf ik porblemen hebben om er met mijn (niet al te grote) vrouwenhanden goed aan te kunnen.
Plus het lukt me niet een volledig remblokje (schijfremmen) op te rijden met de remhendels in die positie.
joeke
Mountainbiker
Berichten: 523
Lid geworden op: vr 27 dec 2002 20:16
Rijdt met: Granville HTi, Orbea Occam 29

Re:

Bericht door joeke »

bikegirl13 schreef:Iemand nog tips mbt de remmen ? Zelfs met verstelbare remhendels blijf ik porblemen hebben om er met mijn (niet al te grote) vrouwenhanden goed aan te kunnen.
Plus het lukt me niet een volledig remblokje (schijfremmen) op te rijden met de remhendels in die positie.
Hoe ver staan de remmen, remhendels nu? Normaal dient u met het 2de kootje van de wijsvinger te remmen.
Onder welke hoek staan de hendels? Normaal staan die in het verlengde van de onderarm.
Dirk Breugel
Mountainbiker
Berichten: 6
Lid geworden op: ma 10 jan 2022 16:01

Re: Kleine verschillen maken de dames-bike!!

Bericht door Dirk Breugel »

Groenavond, iemand ervaring met Dameszadels voor MTB ? Mijn dochters rijden momenteel met de standaard zadels op hun Trek fietsen.
Plaats reactie