belgacom Grand Prix Stoumont

Een marathon (waarvan je kan spreken eenmaal je boven de 60km gaat), een rit tegen de tijd of een wedstrijd is toch iets gans anders dan een doordeweekse toertocht. Daarom dit apart forumonderdeel...
Gebruikersavatar
single-track biker
Mountainbiker
Berichten: 108
Lid geworden op: ma 08 mar 2010 21:47
Rijdt met: grand canyon cf

Bericht door single-track biker »

brix schreef:op sporza zondag komt een reportage !!
Om 14u en om 14u 15 schakelen ze al over op de giro live.
Dus zal niet zo'n lange uitzending zijn.
Gebruikersavatar
G_Heylen
Mountainbiker
Berichten: 694
Lid geworden op: za 12 jan 2008 15:58
Rijdt met: Rocky Mountain

Bericht door G_Heylen »

DIT WAS MTBKEN!!!!!!!!
kraftstoff
Mountainbiker
Berichten: 25
Lid geworden op: do 30 dec 2010 20:45
Rijdt met: Lapierre Spicy 527

Bericht door kraftstoff »

Damn, heb al wa fotokes gezien, zag er magnifique uit, zit te balen dat er ni bij kon zijn. :cry:
Gebruikersavatar
Wacko007
Mountainbiker
Berichten: 801
Lid geworden op: za 06 dec 2003 12:50
Rijdt met: Marin Pine Mountain 2 '16, Klein Attitude '92

Bericht door Wacko007 »

Bij deze een verslag van de Balgacom Cup te Stoumont... achter de schermen. Goeie, maar vooral minder goede zaken!!!

Vooreerst m'n felicitaties aan de organisatie van deze wedstrijd. Alles was gedaan zoals het moest. Details zoals technische zone vlak aan het rennersdorp is bijvoorbeeld een echte opsteker.

Nu komt het minder goede deel.
Nog voor het eindigen van de eerste echte ronde werd ik al uit de wedstrijd gehaald vanwege... de 80% regel! Jawel, daar is hij. Een leuke regel die iedereen uit de wedstrijd haalt die dreigt ingehaald te worden. Hierdoor kan een groot deel (meerderheid) van de renners de wedstrijd zelfs niet uitrijden.
Ok, ik was serieus gevallen in de afdaling en ben even moeten liggen. Daarna kettingproblemen en door de val moest ik een paar dingen opnieuw afstellen. Ik was toch van zin om uit te rijden en doorheen de pijn en de pech te bijten. Spijtig genoeg zat het er niet in...

Tja, de 80% regel. Die kan en mag toegepast worden in de Belgacom cup, zo staat in het reglement. Terwijl ik bij André Coppers naar uitleg vroeg waarom dit niet op voorhad werd meegedeeld, kreeg ik het antwoord dat deze regel dient om een mooie finish te krijgen zonder gedubbelde renners tussen dit mooi, internationaal deelnemersveld. De UCI dwingt de organisatie (en KBWB) om minstens de eerste 5 renners ongehinderd de finish te overschrijden.
Zijn uitleg was nog niet voorbij of Absalon kwam alweer voorbij. Tot mijn verbazing zonder dat daarvoor de 80% regel werd toegepast!
Wat?! Hebben ze middenweg koers dan toch maar de regel afgeschaft???
Blijkt dat ruzie en meningsverschillen tussen UCI en KBWB aan de basis liggen van deze ongelooflijke situatie. Toen ik verplicht uit de wedstrijd moest, heb ik mijn zeg gedaan op een volume dat het hele rennersdorp het kon horen. Zouden woorden als; "Hey, waar zijn jullie mee bezig? De 80% regel! Willen jullie een finish met 10 renners?" hen dan toch van gedacht hebben doen veranderen.
Tenslotte hebben ze de eerste 5 renners uit het deelnemersveld kunnen plukken om heb als eerste over de meet te laten gaan. De 5e was ondertussen van plaats gewisseld waardoor ze de kluts kwijt waren en bijna een fatale beslissing genomen werd om nummer 152 aan de kant te dwingen!!! De andere (bijna) gedubbelde renners moesten op een lint wachten om de laatste meters af te leggen. Uiteraard zonder positiewissel of sprint...

Wat mij betreft; 80% regel kan, maar laat daar op voorhand toch iets van weten. Ik kan daar mijn wedstrijd op baseren of kiezen om helemaal niet te rijden. Wetende dat Absalon mij toch al vroeg in de wedstrijd zou dubbelen!

Conclusie: of ze regelen dit amateurisme of ik rij geen Belgacom cup meer. Is de reden een mooie finish, probeer dan de laatste ronde een schifting te maken. Toch niet na 30min wedstrijd!
16EUR inschrijving betalen, 4 uur met de auto voor slecht 30 min fietsen? Dat nooit meer!

@mountainbike.be ; please get the message and save Belgian biking! Indien dit zo verder blijft gaan, zullen die 4 à 5 internationals met een kleine kern Belgische bikers het deelnemersveld kleuren. 20 à 30 deelnemers zullen de manches van de Belgacom Cup tellen. Waarvan nog niet eens allemaal de finish zullen halen. `
In 2012 zal de funklasse echter een pak groter worden...
Had ik zelf een mail naar UCI of naar KBWB gestuurd, zou daar verder geen gevolg aan gegeven worden. Jullie zij de spreekbuis van de biker.



Vriendelijke groeten,

Julien De Braekeleer
Gebruikersavatar
flyboy
Mountainbiker
Berichten: 322
Lid geworden op: ma 11 mar 2002 02:00

Bericht door flyboy »

Ben als toeschouwer naar deze wedstrijd gaan zien en ik doe mne helm af voor alle 'mindere' goden die dit parcours getrotseerd hebben. RESPECT =D>

Gelukkig geen al te zware accidenten gebeurd op die supersteile afdaling.
marius
Mountainbiker
Berichten: 11
Lid geworden op: ma 14 mar 2011 11:34
Rijdt met: Commencal VIP

Bericht door marius »

Supermooi parcours! Echt XC. Samen met houffalize de mooiste wedstrijd van dit moment in de Benelux.

Over die 80% regeling; van tevoren heb ik bij de organisatie gevraagd of die toegepast zou worden. Het antwoord was ja. Vervolgens wordt ik in de tweede helft van de wedstrijd gedubbeld door Absalon, dus ik rijd me helemaal leeg en neem geen nieuwe bidon meer bij de verzorging, blijkt dat ik gewoon nog een ronde moet... :-? Terwijl mensen achter mij er 2 rondes eerder al uitgenomen waren?

Maar ja, mtb zou mtb niet zijn als alles tot in de puntjes klopt. Dat is de afgelopen 23 jaar nog nooit voorgekomen, denk ik. Wel zuur voor de mensen die 5 uur rijden om vervolgens 30-40 minuten te fietsen. Lijkt me duidelijk dat dit nooit zou gebeuren als belangen bij de organisatie niet zouden meespelen.
Buffalo mtb
Mountainbiker
Berichten: 125
Lid geworden op: vr 09 jun 2006 23:03
Rijdt met: Carraro

Bericht door Buffalo mtb »

Snap toch niet goed die toepassing van die 80% regel. Als absalon de 1e ronde 18.48 rijd mag je dan maar 20% achter zitten? Dus als je meer dan 22.17 rijd wordt je uit koers genomen? Of mag je in principe 80% van zijn tijd achter zitten? Dus 33 min en nog iets zou je inpricipe mogen rijden over die 1e ronde.
In beide gevallen is hij zeker niet goed toegepast als ik de uitslag bekijk :-?
Tomski
Mountainbiker
Berichten: 427
Lid geworden op: do 22 jan 2004 22:31
Rijdt met: Specialized

Bericht door Tomski »

@buffalo mtb : Je mag max 80% van de eerste zijn rondetijd achter zitten voor je uit koers genomen wordt.

@wacko007: Volgens het reglement mag de 80%regel pas na 1u wedstrijd toegepast worden.
Gebruikersavatar
El Perro Diablo
Mountainbiker
Berichten: 7193
Lid geworden op: zo 18 mar 2007 19:53
Rijdt met: Sharia for Niner
Contacteer:

Bericht door El Perro Diablo »

Dikke respect voor de sikkelcrosser, die hebben da goed gedaan!!!
Gebruikersavatar
Wacko007
Mountainbiker
Berichten: 801
Lid geworden op: za 06 dec 2003 12:50
Rijdt met: Marin Pine Mountain 2 '16, Klein Attitude '92

Bericht door Wacko007 »

Tomski schreef:
@wacko007: Volgens het reglement mag de 80%regel pas na 1u wedstrijd toegepast worden.

Allé, nog een extra stuut van de officials! Goe bezig!
Plaats reactie