5/12/04 De Panne Beach Endurance

Een marathon (waarvan je kan spreken eenmaal je boven de 60km gaat), een rit tegen de tijd of een wedstrijd is toch iets gans anders dan een doordeweekse toertocht. Daarom dit apart forumonderdeel...
Gast

5/12/04 De Panne Beach Endurance

Bericht door Gast »

Hello iedereen, :bounce:

Ik zou graag de Panne Beach meerijden, zijn er mensen die me iets meer kunnen vertelen over deze race ?
Hoe ik me kan voorbereiden ?

Greetz
SPECI
Mountainbiker
Berichten: 735
Lid geworden op: za 07 sep 2002 02:00
Rijdt met: cannondale 26”

Bericht door SPECI »

al eens op de site gekeken? mischien vind je daar wel nuttige info :wink:

http://www.depanne.be/beach-endurance/2003/default.htm

en als je de zoekfunctie gebruikt vind je dit en dit :wink:

speci
Gebruikersavatar
etienne
Mountainbiker
Berichten: 184
Lid geworden op: zo 03 nov 2002 19:01
Rijdt met: kost minder dan mijn vrouw

Re: 5/12/04 De Panne Beach Endurance

Bericht door etienne »

Startrek26 schreef:Hello iedereen, :bounce:


Hoe ik me kan voorbereiden ?

Greetz
heel vroeg in het startvak gaan staan #-o
Gebruikersavatar
Michelleke
Mountainbiker
Berichten: 185
Lid geworden op: di 19 aug 2003 22:56

Re: 5/12/04 De Panne Beach Endurance

Bericht door Michelleke »

Startrek26 schreef:Ik zou graag de Panne Beach meerijden, zijn er mensen die me iets meer kunnen vertelen over deze race ?
Hoe ik me kan voorbereiden ?
Hoi Startrek26,

Ik ben zeker genen expert, maar heb de afgelopen 2 jaar wel in De Panne meegedaan. Dus mocht ge vragen hebben, vuur maar af...

Hoe je je het best kan voorbereiden? Persoonlijk denk ik door vooraf vooral veel met de MTB op lange rechte stukken tempo te rijden (en dus niet echt veel TT's in het slijk of zo). De wedstrijd in De Panne is ook voor een groot deel over het harde zand van het strand, naast de waterlijn, waarbij de wind meestal (schuin) van voor waait (Z - ZW-wind). De lange rechte stukken over het strand gaan richting Frankrijk, en als je terug gaat, richting noorden (en dus meestal windaf), heb je voor een deel de beton of verharding van de dijk, en tussendoor wat afwisseling zoals door de camping, een beetje strand, en wat kunstmatige "hindernissen" zoals die houten paden in de nabijheid van de Panne zelf.

Bovendien heb je al een groot voordeel als je goed kan lopen. Ook al zijn de loopstroken niet erg lang, het kruipt verdomd in je kuiten: telkens weer door dat losse zand wat bergop lopen...

Ik heb trouwens gisteren het krantje weer per post aangekregen. Maar zoals gewoonlijk staat er naast reklame en wat foto's niet veel in. Wel staat er een schema in van het parcours, en dat lijkt hetzelfde te zijn als vorig jaar. Je start dus op het strand, richting Frankrijk, en het begint met een 6 a 7-km tot aan het keerpunt. Dit stuk is één lange sprint, want de start is o zo belangrijk. Als je hier in een groep belandt waar wat goede rijders zitten, waarbij iedereen wat wil samenwerken, geraak je al een stuk vroeger in de uitslag.... Ik was na die eerste 7km al serieus choco, zoals vele anderen trouwens. Maar dan is het een kwestie van op je tanden te bijten, en de groep waarin je zit, te behouden. Tenzij het wat te traag gaat in de groep, of indien er geen samenwerking is. Dan wacht je gewoon tot je bij een ander groepje kan aanpikken... Rij vooral niet de ganse route riching Frankrijk alleen. Dat is een 10-tal km, en alleen is dat gekkenwerk...

Tot in De Panne !
Wimme
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: wo 29 sep 2004 13:39

Bericht door Wimme »

Ik ga er ook gaan rijden ! Is de eerste keer dus ga ik om uit te rijden he !
Gebruikersavatar
den Tomme
Mountainbiker
Berichten: 207
Lid geworden op: wo 07 jan 2004 19:20
Rijdt met: Specialized

Bericht door den Tomme »

Wimme schreef:Ik ga er ook gaan rijden ! Is de eerste keer dus ga ik om uit te rijden he !
Ik zeker ook terug , is vorig jaar reuze goed meegevallen .
Zeker zien dat je goed vooraan kan starten dan zit een goede uitslag er zeker in . Vorig jaar ben ik 3/4 de achteraan gestart en toch nog 224 ste geworden op de 1700? En ik reed toen nog maar 3-4 maand mee de fiets .
Gebruikersavatar
Michelleke
Mountainbiker
Berichten: 185
Lid geworden op: di 19 aug 2003 22:56

Bericht door Michelleke »

FCB schreef:Vorig jaar ben ik 3/4 de achteraan gestart en toch nog 224 ste geworden op de 1700?.
Ja, dat wachten voor de start is wel altijd de miserie... Als je bij de start niet te erg benadeeld wil zijn, moet je inderdaad een uur voor de start in het vak gaan klaarstaan en kou lijden. De vorige jaren viel dat echter nog wel mee, maar het kan evengoed regenen of sneeuwen. In dat geval sta je daar een uur te bibberen, en dan komen "de goei" 5 minuten voor de start voor jou te staan, nadat ze zich lekker warm gereden hebben. Natuurlijk MOET je niet een uur voor de start gaan klaarstaan, maar als je bij de laatsten van de meer dan 1500 gaat vertrekken, moet ge toch al ne crack zijn om 224ste te worden. Chapeau FCB!

Vorig jaar waren er 450 die in het eerste vak stonden. Dit zijn zgn. "vergunninghouders" en/of leden van de organiserende club. Ofwel heeft de plaatselijke club leden in heel't land, ofwel zijn er heelwat MTB-kers met een koerslicentie, die niet beter zijn (lees "slechter zijn") dan Jan, Piet of Klaas. Ik ben zeker niet bij de beteren, maar toch zijn er nog heelwat van die 1ste-blok-starters een flink stuk na mij geeïndigd. Ik weet, "de goei" hebben recht op een goed startplaatske, maar eerlijk is't zeker niet. Met zou beter een 5-tal startblokken maken, en adhv. de uitslag van vorig jaar ieder in een blok laten starten. Dan heb je wel een evenredige verdeling naar kwaliteit, behalve als je de eerste keer zou starten. Maar het 2de jaar zou je dan wel al een stuk meer vooraan mogen starten... OK, ik leg me graag neer bij de regels van't spel, maar ik weet dat er toch heelwat zijn die zich hier ook aan storen. En zolang het weer meezit, is't allemaal zo erg nog niet, maar als je daar een uur in regen en wind moet staan, is't natuurlijk niet meer zo prettig...

Maar eerlijk is eerlijk, voor de rest alle lof voor de organisatie! Vorig jaar hebben ze bv. het parcours al veranderd, wat zeker ook al weer heel positief was voor de laatstarters...

O ja, nog dit, moest ge't nog niet gelezen hebben: het inschrijvingsgeld is dit jaar wel een stukje gestegen (17,- euro), maar het is alleszins zeker nog de moeite waard om je sportieve capaciteiten te ontdekken!
Gebruikersavatar
The Raceface
Mountainbiker
Berichten: 340
Lid geworden op: za 28 dec 2002 17:15
Rijdt met: EDNINE

Bericht door The Raceface »

De Panne is afzien. En het klopt de licentiehouders hebben het recht om vooraan te starten. Zelf heb ik ook een wedstrijdlicentie en ik vind dit dan ook normaal. Wij betalen toch meer aan de BWB. Dus waarom zouden we niet vooraan mogen starten. Maar persoonlijk zou ik ook opteren voor startvakken aan de hand van de uitslagen van het voorgaande jaar. Dit jaar mij 4e deelname. De 1e keer was ik rond de 925e plaats, de 2e keer in de 3e ronde op camping lek gereden. Vorig jaar 360e. Dit jaar ga ik voor een top 250.
Gebruikersavatar
Michelleke
Mountainbiker
Berichten: 185
Lid geworden op: di 19 aug 2003 22:56

Bericht door Michelleke »

Nog een maand en't is zover...

De afgelopen 2 jaar hebben we telkens in een hotel verbleven, waar we na de wedstrijd nog een bad konden nemen en de MTB ook een heel grondige douche konden geven.

Aangezien de start dit jaar later is (13.00 u), is het deze keer dus niet zo'n probleem om pas 's zondags te vertrekken. Ik weet dat er na de wedstrijd de mogelijkheid is om de MTB af te spuiten. Maar is de rij wachtenden hier (niet té) lang?

Ook dacht ik dat je in de sporthal de mogelijkheid had om zelf te douchen. Zelfde vraag hier...

O ja, Raceface, ik ga U proberen te volgen :D (maar een top 250 zal ik niet halen, vrees ik :( ) (2002: 410de en 2003: 303de (maar dat was wel mijn max, vrees ik)

Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
fiete R-vrouw2
Mountainbiker
Berichten: 199
Lid geworden op: di 10 feb 2004 11:00
Rijdt met: bossue sport/magura hs33/manitou axel

Bericht door fiete R-vrouw2 »

heel mooie race!!!!
heel veel deelnemers als ge diene race kunt uitrijden =D> =D>
Plaats reactie