08/07/07 bolland

Een marathon (waarvan je kan spreken eenmaal je boven de 60km gaat), een rit tegen de tijd of een wedstrijd is toch iets gans anders dan een doordeweekse toertocht. Daarom dit apart forumonderdeel...
Gebruikersavatar
DdT
Mountainbiker
Berichten: 640
Lid geworden op: za 25 mar 2006 20:32
Rijdt met: Scott Spark/Wilier Izoard

Bericht door DdT »

Ook terug van een zonnige dag in Bolland. Chono 93 km gereden en met 5.04uur best tevreden. Al was het beste eraf na 60 km. Stukske zwaarder parcours dan vorig jaar. Miste eigenlijk de 10 km langs de spoorweg waar je als afsluiter nog eens flink kon vlammen. Maar het was ook meer dan OK dit jaar. Had den indruk dat er maar weinig volk was.

GreetZ,
DdT
jocca
Kerstman
Berichten: 1351
Lid geworden op: wo 07 dec 2005 10:43
Rijdt met: een met wat alu, carbon, rubber en nog het een en ander
Contacteer:

Bericht door jocca »

terug van Bolland en WAT EEN TOCHT man man man ...

voor mij was dit een perfecte organisatie. Ik vond de bepijling perfect, nergens misreden (euh en die 2 kleuren é - in het bos mogen ze niet werken met spuitbussen .... dus wit en groen waren de kleuren, ma eens je vaker in de Walen of Frankrijk gaat gaan fietsen wen je er zeer vlug aan en merk je wel dat het makkelijk is).

Gisterenavond rond 8 uur toegekomen met het tentje, jammer dat er niets te doen was daar (gene muziek of zo, dat was wel wat jammer - heb dan maar de boekhouding verder gedaan van de zaak #-o ).

Deze morgen gestart op de 90 te doen. Deze week ook eens zitten uitrekenen wat ik zoal verbruik van energie op een lange tocht (bij benadering é) en dan ook vandaag eens gegeten naar die waarden, samen met 4 liter drank heeft mij dit goed rechtgehouden, nergens verzwakt.

Alleen had ik vadertje pech op mijn rug zitten. Het begon bij dat stuk weiland waar je door moest om die zeer stijle klim te doen (waar je eerst een gans stuk op een singletrack zat om dan links die weide door te steken en dan verder te bollen), daar had ik plots last van chainsuck, ik kon geen meter meer rijden op mijn klein blad en net in die beklimming moest je gewoon klein rijden vanvoor ... dus een zeer groot stuk van die singletrack, gras en daarop volgende beklimming te voet moeten doen. Dan in een afdaling lek gereden, gelukkig nog in de afdaling naar de 3e controle nog kunnen rijden, daar vertelden ze mij dat het nog 2 km was naar de bevoorrading. Vlug een andere binnenband ingestoken (goed gevoeld of er niets inzat in de band - maar nondedju 200 meter rij ik half in het gras en psssst weer plat ... ik had wel nog een binnenband maar geen bommetje of pomp meer ... dus 2 km lopen naar de bevoorrading in de hoop dat ze daar een pomp hebben. Op de laatste bevoorrading aangekomen (kwas dan al 5-6 km aan het lopen #-o ) hadden ze een pomp maar ene met een dik ventiel .... gelukkig was er een biker die een kleintje in zijn rugzak had waarmee ik mij kon verhelpen ... en aan die bevoorrading hadden ze ook wat olie .... hoera hoera, want met een beetje olie kon ik weer vlot rijden op mijn klein plateauken ... alleen heb ik het niet meer nodig gehad tot het einde ... doeme toch. Bij de laatste bevoorrading had ik er al genoegen mee genomen dat ik net buiten de 6 uur ging vallen, maar gelukkig bolden de laatste km goed en heb ik nog zeeeeeeer veel lijken tegen gekomen. Op bepaalde momenten als het wat vlakker was ging mijn tellertje vlot naar de 30 en bij de laatste controle melde het madamke mij dat het nog 2 km was ... dan heeft het tellerke niet meer gezakt onder de 30 .... ik MOEST onder de 6 uur blijven

Uiteindelijk 2 lekke banden verder en een looptochtje van 5-6 km nog net binnen de 6 uur binnengekomen (5u55min). Opdracht volbracht, zonder spierpijn de tocht uitrijden, mist geen 2 lekke banden en geen sputterende ketting had ik rond de 5u05 min moeten draaien (had tot de problemen begonnen een 18,3 avs), dus dit stelt mij wel gerust voor de komende reis.

O ja die lekke banden waren met Racing Ralfs - telkens achteraan. De eerste keer dat ik hiermee rij en direct 2x plat - met mijn NN heb ik een mss 2000 km gereden en ook maar 2x plat gereden ... zeg dan nog eens dat NN niet lekbestendig is :-?

Aangekomen, fietsje wat zitten kuisen, een colaken en nen goeie worst gegeten en dan naar huis ...

Volgend jaar ben ik zeker terug voor deze schitterende tocht. :lol:
Voor mij persoonlijk de mooiste van de 3 die ik de afgelopen weken gereden heb in de ardennen (theux, vielsalm en bolland)

iemand een idee van de hoogtemeters op de 90 km

greetz

jocca
Gebruikersavatar
Dummy
Mountainbiker
Berichten: 501
Lid geworden op: ma 16 jun 2003 21:55
Rijdt met: Cannondale Scalpel 2011
Contacteer:

Bericht door Dummy »

vandaag ook voor de 90km gegaan in Bolland
in de eerste kilometers 2 maal verkeerd gereden maar daarna geen problemen meer gehad met de bepijling
ik was ok veel te snel vertrokken waardoor ik op het einde nog serieus afgezien heb, plus dat mijn ketting precies aan mijn derailleur bleef plakken als ik op mijn binnenblad reed, daarom heb ik waarschijnlijk ook een paar beklimmingen te veel op het middenblad gedaan #-o
in elk geval, wreed geamuseerd op een toch zwaar en gelukkig niet zo heel modderig (op een paar stukjes na) parcours met goede bevoorradingen
dit was zijn 10 euro meer dan waard vond ik
binnen op 5h12min en daar was ik eigenlijk toch een beetje door teleurgesteld maar 't is mijn eigen domme fout (uiteraard)

volgende week eens niet fietsen voor de verandering en de week daarna de supermooie tocht van Stavelot waar ik nu toch al een paar weken naar uitkijk
Gebruikersavatar
Iegienie
Mountainbiker
Berichten: 1430
Lid geworden op: ma 16 jun 2003 18:59

Bericht door Iegienie »

voor mij persoonlijk de mooiste chrono van het jaar, tot nu toe.

prachtige omgeving, weinig volk, fantastische singletracks (waar hebben ze die toch allemaal gehaald ???), voor mijn part een vrij korrekte bepijling (wel sjans gehad op één plaats waar NIKS stond, maar er stond wel een ouw peeke met zijnen stok te wijzen, na een km of 12 onder dat brugske), vele schitterende afdalingen die ik nog nooit gedaan had, loeisteile klimmekes, schitterend weer. De verandering van parkoers na drie jaar ongeveer hetzelfde was echt wel een schot in de roos... en, niet te vergeten, gezelligheid troef voor en na de rit. zaaaalig.

En eindelijk eens geen pech en een echt goed gevoel in de beentjes. Na een dik ureke een beetje rugpijn, maar dat is uiteindelijk weggegaan, toen ik gewoon overal pijn begon te krijgen. Kwas wel rustig gestart, maar op die steile dingen is het dikwijls alles of niks. En dan dat stuk rond km70... Wat was dat ??? 180bocht van den asfalt een steil singletrackske op, precies kompleet geruimde nieuwe singletrack langs knotwilgen, hier trapte je zowiezo al op je adem, in de verte zag je dan nog een vreselijk steile helling opdoemen waar ze precies naar boven kropen, ik probeerde er op te rijden terwijl een man of tien aan het stappen was, kon dus zomaar niet afstappen, bovenaan bochtje rechts, een madammeke riep "ge kunt het, ge kunt het", maar zo voelde het absoluut niet aan, dan was het nog wat verder klimmen, niet zo steil maar met de hartslag op de max deed dat wel pijn.

En dan die singletrack afdalingen op full speed, djeezes. Die eerste over die natte rotsblokken, en dan die stukken ook naar het einde van de rit toe, man man man...

als ik het goed heb 8ste geworden, maar het belangrijkste is dat ik eindelijk eens echt goed heb kunnen doorrijden, en profiteren van de goede forme die er eigenlijk al het ganse jaar is... En nu aftellen tot Ironbike, nog 13dagen... of ist nog 20 ?? tegen dat em gedaan is, zal nog beter voelen... lol.
jocca
Kerstman
Berichten: 1351
Lid geworden op: wo 07 dec 2005 10:43
Rijdt met: een met wat alu, carbon, rubber en nog het een en ander
Contacteer:

Bericht door jocca »

Iegienie schreef:En dan dat stuk rond km70... Wat was dat ??? 180bocht van den asfalt een steil singletrackske op, precies kompleet geruimde nieuwe singletrack langs knotwilgen, hier trapte je zowiezo al op je adem, in de verte zag je dan nog een vreselijk steile helling opdoemen waar ze precies naar boven kropen
vanaf het begin van die trackt tot de laaste bevoorrading heb ik zitten lopen ... doeme toch :(
Gebruikersavatar
Kristof BT
Mountainbiker
Berichten: 13
Lid geworden op: di 01 mei 2007 06:45
Rijdt met: Merida MATTS TFS 500 Disc

Bericht door Kristof BT »

Ook ik en nog wat clubleden van MTB Kelberg hebben de 40km er gedaan, moet zeggen, wat een parcour, wow, dat kom je hier niet vaak tegen. Vond er met de bepeiling ook niks mis, was alleen wennen van constant naar de grond te zien ipv pijltjes op bomen of verkeersborden te zoeken. Was wel blij dat ik de aankomstlijn zag, was voor mij de eerste keer in de bergen :-D
Gebruikersavatar
scelter
Mountainbiker
Berichten: 1926
Lid geworden op: za 28 aug 2004 21:45
Rijdt met: Canyon Exceed SLX 9.9 & Rose Pro RS SRAM Force

Bericht door scelter »

jocca schreef:terug van Bolland en WAT EEN TOCHT man man man ...

voor mij was dit een perfecte organisatie. Ik vond de bepijling perfect, nergens misreden (euh en die 2 kleuren é - in het bos mogen ze niet werken met spuitbussen .... dus wit en groen waren de kleuren, ma eens je vaker in de Walen of Frankrijk gaat gaan fietsen wen je er zeer vlug aan en merk je wel dat het makkelijk is).
Ik ben dit jaar al minstens een keer of 25 in de walen gaan rijden en dit was echt de slechtste bepijling tot nu toe. Dat ze in de bos niet mogen spuiten begrijp ik, maar gebruik dan gewoon overal witte kalk en maak aub die pijlen wat groter en zonder die B erbij, want dat maakte ze gewoon onleesbaar. Die "RETOUR" bij die groene pijl na dat rondje was zo klein en onduidelijk dat ge wel moest stoppen om het te kunnen lezen. De doorgetrokken strepen op paden waar je niet inmoest lagen er een meter of twee in zodat je al verkeerd aan het rijden was eer je ze zag. De pijlen stonden ook veel te kort op de bocht zodat ik een paar keer vol in de remmen moest om mijn bocht te kunnen maken.
jocca
Kerstman
Berichten: 1351
Lid geworden op: wo 07 dec 2005 10:43
Rijdt met: een met wat alu, carbon, rubber en nog het een en ander
Contacteer:

Bericht door jocca »

de grote toer doen é, die was naar mijn normen zeer goed gedaan ... grote pijlen, indd soms iets te laat aangeduid, ma ja dan neem je de bocht op volle snelheid é ... je ziet wel waar je uitkomt dan :wink:
Gebruikersavatar
Docteur Dérailleur
Mountainbiker
Berichten: 256
Lid geworden op: ma 31 jan 2005 12:57
Rijdt met: airborne lancaster

Bericht door Docteur Dérailleur »

to zever over pijltjes of not to zever over pijltjes:

dit was voor wat ons in ons Belgenlandje mogelijk is, toch echt wel de M van MTB.

iedereen die de grote toer gedaan heeft, kan het toch niet anders dan het met mij eens zijn zeker: het parcours had echt alles te bieden,

en dat met zulk een weer?

en voor dat geld?

behalve mijn beentjes op 't einde, mag hier niets meer verzuurd worden. Bolland was/is zwaar én fun.
jocca
Kerstman
Berichten: 1351
Lid geworden op: wo 07 dec 2005 10:43
Rijdt met: een met wat alu, carbon, rubber en nog het een en ander
Contacteer:

Bericht door jocca »

indd een van de beste en meest gevarieerde heuvelachtige tochten die ik ooit gereden heb.

Iemand een idee van de hoogtemeters op de 91 km?

greetz

jocca
Plaats reactie