Chronometrage van marathons

Een marathon (waarvan je kan spreken eenmaal je boven de 60km gaat), een rit tegen de tijd of een wedstrijd is toch iets gans anders dan een doordeweekse toertocht. Daarom dit apart forumonderdeel...
Plaats reactie
baldrick
Mountainbiker
Berichten: 1
Lid geworden op: di 13 dec 2005 14:15
Rijdt met: Trek

Chronometrage van marathons

Bericht door baldrick »

Ik had graag eens geweten op welke verschillende manieren een marathon wordt gechronometreerd.
Er is chronorace, sommige doen het manueel, welke mogelijkheden zijn er nog? Wat zijn de prijzen, en welke zijn het meest betrouwbaar?
Ik kan mij voorstellen dat het gebruik maken van chronorace de inschrijvingsprijs van een chrono ferm omhoog kan trekken, maar dat anderzijds er bij de manuele opname en controle een pal meer werk aan te pas komt voor een organisator.
Vandaar deze vraag...
Gebruikersavatar
aj kwak
Mountainbiker
Berichten: 661
Lid geworden op: do 17 apr 2003 20:07
Rijdt met: funnybikers.be - chronorace.be - eventit.be

Re: Chronometrage van marathons

Bericht door aj kwak »

baldrick schreef:Ik had graag eens geweten op welke verschillende manieren een marathon wordt gechronometreerd.
Er is chronorace, sommige doen het manueel, welke mogelijkheden zijn er nog? Wat zijn de prijzen, en welke zijn het meest betrouwbaar?
Ik kan mij voorstellen dat het gebruik maken van chronorace de inschrijvingsprijs van een chrono ferm omhoog kan trekken, maar dat anderzijds er bij de manuele opname en controle een pal meer werk aan te pas komt voor een organisator.
Vandaar deze vraag...
Ik dacht bij chronorace +-3€/deelnemer. Ook wat afhankelijk van soort chip,...
Gebruikersavatar
quinten
Mountainbiker
Berichten: 32
Lid geworden op: do 22 sep 2005 18:15
Rijdt met: American Eagle Durango 770; Sram X9; Magura HS33 brakes;Mavic Crossland Tubeless disc (silver)

Bericht door quinten »

Ik heb onlangs gehoord dat iedereen aan zo'n chrono kan meedoen, ook al rij je geen race-tijden.
Ik was van mening dat je al goed tot zeer goed (lees wedstrijdniveau) moest aankunnen om hieraan mee te doen.

Blijkt dus niet zo te zijn.
Hoe gaat dit eigenlijk in zijn werk dan?
Iedereen gelijk starten (zelfde starttijd) en bij aankomst krijg je je tijd meegedeeld, of is dat zoals bij het tijdrijden, elk apart vertrekken?

gr.
quinten
Gebruikersavatar
Iegienie
Mountainbiker
Berichten: 1430
Lid geworden op: ma 16 jun 2003 18:59

Bericht door Iegienie »

Bij ons, de hagelandse chrono, nemen we de tijd op twee manieren op : één op papier, één met de computer.
Op papier hebben we per 10seconden één lijntje, met 10 kottekes. Daar er van 8 tot 9h30 vertrokken wordt, staat alles mooi op voorhand afgedrukt. Zelfde systeem bij aankomst. Met de computer is het uiteraard gewoon op een knoppeke duwen. Geen chips dus.
Papier hebben we in die vijf jaar toch al een paar keer nodig gehad. soms is het zo druk dat er al eens een verkeerd nummerke ingegeven wordt in de pjoeter.


Ons systeem is één van vrij vertrek (tussen 8 en 9h30) dus. Je doet het parkoers gewoon op je tempo, en krijgt aan het einde van de rit je tijd en je rangschikking en je diplom, en je spagetti, etc... Vorig jaar was tussen 8 en 8h30 vreselijk druk, naar het einde toe van de periode was het veel minder druk.

We hebben ook een tt op dezelfde dag, maar dat is op een totaal gescheiden parkoer.

Als je een beetje de voorbereidingen wilt volgen : regelmatig is er een "Nieuws" update op de site www.hagelandsechrono.be, of ook op www.mtbteamlangdorp.be Inschrijvingen zullen waarschijnlijk iets na nieuwjaar starten, maar dat zien we dan wel weer.
Plaats reactie