Voorbereiding lange Marathon

Een marathon (waarvan je kan spreken eenmaal je boven de 60km gaat), een rit tegen de tijd of een wedstrijd is toch iets gans anders dan een doordeweekse toertocht. Daarom dit apart forumonderdeel...
KrulControl
Mountainbiker
Berichten: 115
Lid geworden op: zo 24 feb 2019 21:47

Voorbereiding lange Marathon

Bericht door KrulControl »

Besten

2 Mei wil ik de Big ROC d’Ardenne rijden: 110km 3300hm. Mijn eerste marathon in de Ardennen. Wat zouden jullie meegeven als voorbereidingstips?

Tot nu toe al wat ritten gedaan van:
- 85km 1800hm
- 120km 400hm
- 85km 1200hm
- 65km 1100hm met veel modder
- ...

Qua fysieke voorbereiding zal ik er wel geraken denk ik:
- 1x per week 30 min kracht + 30min warm-up/cooldown
- 1x per week uurtje VO2max of FTP training
- vanaf Feb aanvullen met 1-2h indoor endurance/basis training
- In de weekends langere ritten op de mtb of koersfiets (2.5-7h)

Bevoorrading
- Eten jullie op voorhand anders? Bvb laatste dagen meer pasta?
- Vorig jaar waren er 5 bevoorradingen op de Big ROC, zijn die goed, of beter zelf een hoop eten meebrengen
- Langste op de fiets was nu iets van 5h, dit wordt iets van 7-8h vrees ik. Hoeveel % van de verbrande calorieen nemen jullie weer binnen tijdens zo’n rit?
- Plan is te rijden met drinkbus voor sportdrank en Camelbak voor water => Zijn de bevoorradingen voldoende om te starten met 1l in de Camelbak? Of beter goed vullen?
- Zout-tabletten meenemen of niet?

Techniek
- Zijn de afdalingen veel technischer dan bvb Vlaamser Ardennen / Heuvelland?
- Is het raadzaam om te oefenen op ‘hoe fiets dragen’ voor te technische beklimmingen?

Uitrusting
- Bedoeling is deze te rijden op Racing Ray / Racing Ralph. Goeie keuze?
- Bandendruk: tubeless 1.7-1.8 bar voor persoon van 85 kg
- 1 reserve binnenband + repair kit. Voldoende?
- multitool om kleine herstellingen te kunnen doen
- reserve kettingslotje

Andere tips?
Gebruikersavatar
spaghetti_2
Mountainbiker
Berichten: 1445
Lid geworden op: zo 15 nov 2009 15:52
Rijdt met: Scott Spark RC Pro 2020, Rose X-Lite

Re: Voorbereiding lange Marathon

Bericht door spaghetti_2 »

Allereerst niet teveel zorgen maken. Het zijn de Ardennen, geen survival stage race in de Rimboe :) het feit dat je er nu al zo met bezig bent, doet mij vermoeden dat dat allemaal zeer goed gaat zijn. Je trainingsplan lijkt me zeer goed: in de week kracht en interval, in het weekend de afstanden opbouwen.

Bevoorrading tijdens BeMC is normaal voldoende (al koers ik in voorste gelederen en stop ik zelf nooit, dus misschien kan hier iemand anders wat meer over zeggen). Eten aanpassen: zeker en vast. Ik doe aan carboloading waarbij ik zoveel mogelijk koolhydraten (KH) eet, en vetten en vezels zoveel mogelijk vermijd. Dit werkt zeer goed voor mij maar dit vraagt ook enige training. De belangrijkste regel qua voeding is nog altijd om voor een belangrijk doel niet plots iets helemaal anders te gaan doen dan wat je lichaam gewoon is. Bij zo'n meerdaagse moet je goed en veel eten natuurlijk, maar ook niets forceren. Volg je hongergevoel (je zal veel honger hebben) maar prop je niet vol tot op het mottige af.

De meeste Ardennen marathons noem ik zeker niet technisch, maar wel technischer dan Vlaanderen natuurlijk. Het lijkt me een goede technische en fysieke voorbereiding om vooraf de Hallonienne en de Roc Marathon mee te rijden. De BeMC op zich is ook helemaal niet technisch, met af en toe wel een moeilijker stuk. Portage stukken naar boven (die naam waardig) zitten er zeker niet in. En tenzij het zeer veel geregend heeft, lijkt een RR/RR banden combo me een goede keuze. Bij redelijk wat neerslag ga je tijd besparen met een wat groffere voorband.
KrulControl
Mountainbiker
Berichten: 115
Lid geworden op: zo 24 feb 2019 21:47

Re: Voorbereiding lange Marathon

Bericht door KrulControl »

Thanks! Zeer nuttige input.


wat doe jij meestal mee van spare-materiaal?
Gebruikersavatar
spaghetti_2
Mountainbiker
Berichten: 1445
Lid geworden op: zo 15 nov 2009 15:52
Rijdt met: Scott Spark RC Pro 2020, Rose X-Lite

Re: Voorbereiding lange Marathon

Bericht door spaghetti_2 »

Niet veel: een bandenplug, minipompje en multitool. En op sommige dagen durf ik dat zelfs te vergeten. Ik moet zeggen dat ik eigenlijk zelden lek rijd of mechanische problemen heb. Ik onderhoud en controleer mijn fiets altijd wel zeer goed. Op drie volledige marathon-seizoenen tel ik één lekke band en één gebroken ketting. Ah ja een quicklink en stukje buitenband heb ik ook steeds mee.
Gebruikersavatar
madskatingcow
Mountainbiker
Berichten: 5024
Lid geworden op: za 31 jul 2004 12:27
Rijdt met: Scott Scale 900 RC WC N1no 2019 - Scott Spark 900 RC WC N1no 2019

Re: Voorbereiding lange Marathon

Bericht door madskatingcow »

Soms komen enkele kabelbinders (tiewraps) nog wel van pas.
Altijd controleren of de latex nog vloeibaar is voor een lange marathon, want die plugs werken in combinatie met latex. Ik heb die van Dynaplug, werken prima. Nog niet uit de band geschoten zoals bij sommige collega's met hun Sahmurai Sword. Misschien verkeerde techniek, geen idee.
Gebruikersavatar
zaskar72
Mountainbiker
Berichten: 2219
Lid geworden op: vr 07 mei 2004 05:08

Re: Voorbereiding lange Marathon

Bericht door zaskar72 »

spaghetti_2 schreef:Niet veel: een bandenplug, minipompje en multitool. En op sommige dagen durf ik dat zelfs te vergeten. Ik moet zeggen dat ik eigenlijk zelden lek rijd of mechanische problemen heb. Ik onderhoud en controleer mijn fiets altijd wel zeer goed. Op drie volledige marathon-seizoenen tel ik één lekke band en één gebroken ketting. Ah ja een quicklink en stukje buitenband heb ik ook steeds mee.

Stukje buitenband ? :-k
Gebruikersavatar
[DHB]KweNi
Mountainbiker
Berichten: 156
Lid geworden op: wo 30 mei 2018 13:22
Rijdt met: Giant
Contacteer:

Re: Voorbereiding lange Marathon

Bericht door [DHB]KweNi »

Voor bij een scheur in je band, dat leg je dan tussen binnen en buitenband.
Gebruikersavatar
TaurineR
Mountainbiker
Berichten: 1916
Lid geworden op: za 16 jul 2005 23:28
Rijdt met: C. FSi

Re: Voorbereiding lange Marathon

Bericht door TaurineR »

Dus met zo'n bandenplug, nemen jullie dan nog een reserve binnenband mee?
Ik heb steeds een binnenband bij, maar zo'n bandenplug lijkt me lichter en compacter.
Vraag me wel af hoe full proof dit is?
Gebruikersavatar
madskatingcow
Mountainbiker
Berichten: 5024
Lid geworden op: za 31 jul 2004 12:27
Rijdt met: Scott Scale 900 RC WC N1no 2019 - Scott Spark 900 RC WC N1no 2019

Re: Voorbereiding lange Marathon

Bericht door madskatingcow »

Ik neem geen binnenband mee. Maar als de scheur te groot is, sta je daar wel. Je kan wel meerdere plugs combineren (met mijn Dynaplug's lukt het), of plugs van verschillende diktes meenemen.
Belangrijk is wel dat je latex nog vloeibaar is, want dat is een vereiste voor de plugs om af te dichten.
Meestal heb ik ook nog van die zelfklevende patches van Park Tool mee.

Afbeelding
Gebruikersavatar
TaurineR
Mountainbiker
Berichten: 1916
Lid geworden op: za 16 jul 2005 23:28
Rijdt met: C. FSi

Re: Voorbereiding lange Marathon

Bericht door TaurineR »

madskatingcow schreef:Ik neem geen binnenband mee. Maar als de scheur te groot is, sta je daar wel. Je kan wel meerdere plugs combineren (met mijn Dynaplug's lukt het), of plugs van verschillende diktes meenemen.
Belangrijk is wel dat je latex nog vloeibaar is, want dat is een vereiste voor de plugs om af te dichten.
Meestal heb ik ook nog van die zelfklevende patches van Park Tool mee.
Die patches heb ik ook mee op lange solotochten, maar ik verwacht er niet veel resultaat van, als ik die kleef in de binnenzijde van een door latex doorweekte buitenband.
Plaats reactie