Grand Raid Godefroy - 160 km

Een marathon (waarvan je kan spreken eenmaal je boven de 60km gaat), een rit tegen de tijd of een wedstrijd is toch iets gans anders dan een doordeweekse toertocht. Daarom dit apart forumonderdeel...
Plaats reactie
Aeltae
Mountainbiker
Berichten: 30
Lid geworden op: di 19 aug 2014 18:00

Grand Raid Godefroy - 160 km

Bericht door Aeltae »

Zijn er hier bikers die ervaring hebben met de 160 km van de Grand Raid Godefroy in Bouillon?

Ik heb al redelijk wat ervaring in (ardennen)marathons en heb dit jaar o.a de grootste afstanden van de Cimes de Waismes, Ardennes Trophy en de RDHF gereden.
Ik ben blij dat ik de 115 km van de RDHF gedaan heb maar ik vond die wel uitdagend. De grand raid heb ik nog nooit gedaan dus dat staat natuurlijk hoog op de to-do lijst.
Daarom: hoe zwaar is de 160 km, is die technisch ook veeleisend zoals de RDHF of valt dat nogal mee in vergelijking? Zijn er 'vlot bollende' stukken bij?

Het lijkt mij wel te doen maar dan moet het technisch toch wat minder zijn dan de RDHF, anders zit ik 11u op de fiets en dat is misschien ook wat teveel van het goede...
Laatst gewijzigd door Aeltae op di 06 aug 2019 23:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
TimW
Mountainbiker
Berichten: 243
Lid geworden op: zo 24 jul 2011 15:18

Re: Grand Raid Godefroy - 160 km

Bericht door TimW »

Ik zou deze toch naast de RDHF durven zetten hoor.
De eerste lus van 90km is de zwaarste, daar zitten wel wat pittige passages in met smalle wandelpaadjes en technische afdalingen.
De tweede lus loopt "iets" beter, wat meer grindwegen maar hier en daar zitten er ook nog technische stroken in. En dat beter lopen is ook relatief na 100km en +3000hm :lol:

Maar buiten dat het extreem zwaar is, is het ook een prachtige tocht. Amper asfalt en 100% MTB met veel singletracks.
De organisatie is ook top.

Ik heb er 10u37 over gedaan vorig jaar, toen lag het wel kurkdroog.
Gebruikersavatar
Reindert
Mountainbiker
Berichten: 438
Lid geworden op: zo 20 nov 2005 19:46
Rijdt met: Niner EMD, Specialized Stumpjumper
Contacteer:

Re: Grand Raid Godefroy - 160 km

Bericht door Reindert »

Als je de 115 rdhf leuk vind, zal dit parcours je ook smaken. 90 is leuker dan de 70.
Maar je bent blij dat je iets meer bolt op het einde, als je kiest voor de 160.
Vorig jaar 11u over gedaan. Had wel een dikke dip op 100km. Te snel gestart. Maar gelukkig te boven gekomen. De laatste 20km vind ik mentaal klote. Je weet niet goed hoe vaak je nog moet klimmen.
Die blijft wel even hangen.
Gebruikersavatar
Reindert
Mountainbiker
Berichten: 438
Lid geworden op: zo 20 nov 2005 19:46
Rijdt met: Niner EMD, Specialized Stumpjumper
Contacteer:

Re: Grand Raid Godefroy - 160 km

Bericht door Reindert »

Je moet toch tussen 10u 0f 11u onderweg rekenen. De laatste bevoorradingen sta je echt al eens een paar minuten langer stil. 10u onderweg is 16gem. Incl stilstaan. Dan ben je al een kei op 160km vind ik :).
De laatste rdhf heb ik er 7u58 overgedaan. 3u langer op de fiets maakt bouillon voor mij pak zwaarder dan Malmedy.

Maar tijden zijn relatief. Wie maalt daar echt om. Zolang je het aankan en het wordt geen dodentocht.... Doen en genieten.
Gebruikersavatar
spaghetti_2
Mountainbiker
Berichten: 1445
Lid geworden op: zo 15 nov 2009 15:52
Rijdt met: Scott Spark RC Pro 2020, Rose X-Lite

Re: Grand Raid Godefroy - 160 km

Bericht door spaghetti_2 »

Dit is inderdaad eigenlijk al een ultra-marathon, en vraagt dus een andere instellen. De 160 bestaat uit de 90 lus + 70 lus. De 90 lus zit voor mij bij de allermooiste parcoursen in België, zowel sportief als technisch is deze zeer hoogstaand. Vergelijkbaar met RdHF. De 70 lus is gelukkig wat minder zwaar en bolt vlotter. Het is vooral een mentale instelling, wanneer je na 90 km over de streep bolt, begin je eigenlijk aan een 2de marathon. Ik heb hier al de 160 en de 130 gereden. Dit jaar waarschijnlijk opnieuw de 160 nu dat een UCI marathon geworden is.
Larwing&
Mountainbiker
Berichten: 85
Lid geworden op: zo 13 jan 2008 16:44
Rijdt met: Canyon Exceed CF-SLX , Olympia CSL-X2 ,Qube Reaction E Cr 2010

Re: Grand Raid Godefroy - 160 km

Bericht door Larwing& »

Vorig jaar ook de 160km gedaan ,en persoonlijk vind ik de eerste lus van de 90 1 van de mooiste uit België ..maar zoals gezegd ,ben je blij dat de 70 iets beter bolt hoor,ook al blijft het zwaar genoeg :-)!vorig jaar wel beter voor de moraal dat men niet meer langs de streep voorbij komt bij de overgang van lus 1 naar 2 !Dit jaar terug aan de start voor de 160!
Mervélo
Mountainbiker
Berichten: 11
Lid geworden op: zo 27 mei 2018 17:23

Re: Grand Raid Godefroy - 160 km

Bericht door Mervélo »

Vorig jaar kon je op het parcours zelf nog kiezen tussen 130 of 160 km, ik denk wel dat dit nu ook zal zijn. Het grote voordeel is dat de steile hellingen in de eerste lus van 90 zitten, de lus van 70 is alleen lastig omdat je dan al 90 km gereden hebt.

Ik kijk er in elk geval al naar uit. Hopelijk is het droog die dag!
Gebruikersavatar
spaghetti_2
Mountainbiker
Berichten: 1445
Lid geworden op: zo 15 nov 2009 15:52
Rijdt met: Scott Spark RC Pro 2020, Rose X-Lite

Re: Grand Raid Godefroy - 160 km

Bericht door spaghetti_2 »

Qua parcours is het inderdaad pas tijdens de tweede lus dat de 130 en 160 splitsen. Of je qua stuurbordje/uitslag zomaar kan switchen, dat denk ik niet. Maar goed, voor een deel deelnemers maakt dat niets uit.
Plaats reactie