Alps epic 2019

Een marathon (waarvan je kan spreken eenmaal je boven de 60km gaat), een rit tegen de tijd of een wedstrijd is toch iets gans anders dan een doordeweekse toertocht. Daarom dit apart forumonderdeel...
jeanke855
Mountainbiker
Berichten: 76
Lid geworden op: ma 11 nov 2013 20:01
Rijdt met: bmc teamelite te01 xtr ; bmc teamelite te02 xt/slx

Alps epic 2019

Bericht door jeanke855 »

Collega bikers,

heeft iemand van jullie ervaring met het evenement "alps epic"? Kameraad en mezelf overwegen om volgend jaar eens aan deze wedstrijd deel te nemen maar hebben een beetje vragen omtrent de techniciteit van de parcours alsook de zwaartegraad van deze wedstrijd.

Ik vond ook terug dat je via transactief kon inschrijven en dat zij een soort van bagagetransport enzo aanbieden, heeft iemand weet wat dat juist inhoudt??

Dus hebben jullie enige info, shoot

thanks
W_H
Mountainbiker
Berichten: 67
Lid geworden op: vr 01 dec 2017 19:30

Re: Alps epic 2019

Bericht door W_H »

Ik heb de vorig jaar deelgenomen aan de Alps Epic.
Het parcours mag zeker héél technisch en zwaar genoemd worden, zeker door de opeenvolging van de dagen.
Veel hangt natuurlijk af van je voorbereiding en eigen mogelijkheden naar deze wedstrijd toe en wat je doelstellingen zijn.
Voor mij was het in ieder geval één grote leerschool, het einde van de week halen was de doelstelling. Ik was ingeschreven voor "The Ride" maar heb dagelijks het parcours van "The Race" afgewerkt.

20km klimmen aan een stuk en afdalingen op single track zijn geen uitzondering. Bepaalde stukken zijn niet te fietsen, dan moet de fiets gedragen worden. Op bepaalde plaatsen wordt ondersteuning door Stewards geboden om de fiets aan te nemen en een hindernis te overwinnen.
Je krijgt van alles wat voorgeschoteld. Bos, Keien, river crossings, afdalingen op rotsen.
Tijdens de rit worden er ook op bepaalde plaatsen cut off times vast gelegd. Wanneer je deze niet haalt moet je een verkort traject volgen. Dit heeft dan ook tot gevolg dat je niet meer opgenomen wordt in de uitslag.
Per rit 2 tot 3 keer bevoorrading, deze zijn ok.

Ik ben vorige editie samen met de mensen van Transactief geweest. Dit is zeker aan te raden. De mensen proberen je zo goed mogelijk te ondersteunen en proberen eventuele problemen zo snel mogelijk op te lossen. De communicatie verloopt héél vlot.
De bagage wordt 's morgens opgehaald bij je verblijf en vindt je terug bij je verblijf waar je 's avonds zal overnachten.
Op 18/10 is er een infoavond georganiseerd door Transactief. Daar kan je ook terecht met al je vragen https://www.transactief.be/event/infoavond-alps-epic/
Dean
Mountainbiker
Berichten: 49
Lid geworden op: wo 22 nov 2006 11:44

Re: Alps epic 2019

Bericht door Dean »

Vorig jaar ook deelgenomen aan deze via Transactief. Ik zou zeggen gewoon doen, je leert er meteen enkele mensen bij kennen. En zoals in mijn geval viel dat zeer goed mee!

Qua parcour mag je je echt aan vanalles verwachten, ik zou deze alleen al aanraden om de diversiteit van trails per dag, van gewoon tot soms wel extreem, maar niks onoverkomelijk. Extreme stukken zullen te voet moeten gedaan worden maar dat is dan voor iedereen zo.

Je gaat de eerste weken/maanden zwaar moeten afkicken als je met je mtb'tje de Belgische mtb tochten gaat doen! Echt wel.

Je mag rekenen op 5 tot 8 uur mtb'n per dag, dus een beetje getraind zijn kan geen kwaad.

Je kan eventueel eens kijken op mijn profiel van Strava:
https://www.strava.com/athletes/3827566 ... r_offset=0" onclick="window.open(this.href);return false;

Tis ook nog eens 1 van de weinige betaalbare EPICS die er zijn, al tip kan ik je ook wel meegeven om het duurdere pakket te nemen, Frankrijk en hotels [-X


Grtz
_anonymus_
Mountainbiker
Berichten: 1452
Lid geworden op: vr 06 jan 2012 18:36
Rijdt met: big wheels - steel is real

Re: Alps epic 2019

Bericht door _anonymus_ »

Dit klinkt goed.
Heb je hier een echte trailfiets voor nodig, of ook doenbaar op een meer XC-gerichte fiets?
Dean
Mountainbiker
Berichten: 49
Lid geworden op: wo 22 nov 2006 11:44

Re: Alps epic 2019

Bericht door Dean »

Een fully met een dropper zou superaangenaam zijn daar, maar ikzelf heb het gedaan met een hardtail en ik was niet alleen.
Gebruikersavatar
Harre Transactief
Mountainbiker
Berichten: 18
Lid geworden op: wo 05 sep 2018 13:38
Contacteer:

Re: Alps epic 2019

Bericht door Harre Transactief »

Paar foto's van de vorige editie: https://photos.app.goo.gl/1esecVDFZwY71qb18" onclick="window.open(this.href);return false;

18 oktober houden we een infoavond voor wie er meer over wil weten.
Via deze link kan je je aanmelden (gratis): https://www.transactief.be/event/infoavond-alps-epic/" onclick="window.open(this.href);return false;

Afbeelding
W_H
Mountainbiker
Berichten: 67
Lid geworden op: vr 01 dec 2017 19:30

Re: Alps epic 2019

Bericht door W_H »

ik heb hem gereden met een BMC TeamElite01, maar voor volgend jaar neem ik zeker een fully. Alleen al voor het comfort.
Ik heb vorig jaar het duurdere pack noir gekozen. Ik was hier héél tevreden mee. Even alleen tot rust komen na een lange dag.
inderdaad als je terug in België komt is alles ineens makkelijk te rijden... :-)
Ibiets
Mountainbiker
Berichten: 51
Lid geworden op: do 12 jan 2017 15:09
Rijdt met: spark RC team 2018

Re: Alps epic 2019

Bericht door Ibiets »

Hey,
wij zijn ook ingeschreven met enkelen van de club.
Kijken er heel hard naar uit!
Groeten
Ilja
MTBChick
Mountainbiker
Berichten: 30
Lid geworden op: wo 15 okt 2008 11:48
Rijdt met: Lynskey M240

Re: Alps epic 2019

Bericht door MTBChick »

Hert zal een leuke bende worden! We zijn al met 17 bikers!
Larwing&
Mountainbiker
Berichten: 85
Lid geworden op: zo 13 jan 2008 16:44
Rijdt met: Canyon Exceed CF-SLX , Olympia CSL-X2 ,Qube Reaction E Cr 2010

Re: Alps epic 2019

Bericht door Larwing& »

Hier ook ingeschreven met 6man uit de club ✌️✌️✌️
Plaats reactie