La Chouffe marathon

Een marathon (waarvan je kan spreken eenmaal je boven de 60km gaat), een rit tegen de tijd of een wedstrijd is toch iets gans anders dan een doordeweekse toertocht. Daarom dit apart forumonderdeel...
Gebruikersavatar
G-m@n.
Mountainbiker
Berichten: 3870
Lid geworden op: zo 04 feb 2007 21:03
Rijdt met: specialized epic expert 2021
Contacteer:

Re: La Chouffe marathon

Bericht door G-m@n. »

Onderschat nooit kabouters :)
Gebruikersavatar
spaghetti_2
Mountainbiker
Berichten: 1445
Lid geworden op: zo 15 nov 2009 15:52
Rijdt met: Scott Spark RC Pro 2020, Rose X-Lite

Re: La Chouffe marathon

Bericht door spaghetti_2 »

Fijne marathon, parcours quasi gelijk aan dat van vorig jaar denk ik. Op enkele vlakken kan de organisatie wel beter. De start is elk jaar chaos. Dat krijg je natuurlijk wanneer je de start in een doodlopende weg organiseert zodat iedereen via de kop van de start moet om achteraan te geraken. Ik had bij de doortocht aan de finish na 65 km een bidon in het struikgewas verstopt maar die was jammer genoeg verdwenen.. Een tafeltje of enkele boxen waar wedstrijdrenners zonder assistentie een bidon kunnen achterlaten lijkt me weinig werk en van grote waarde voor een renners als ik. Bij de laatste bevoorrading dan noodgedwongen moeten stoppen, daar staan dan 50 plastic bekers.. allemaal leeg. Een kleine bevoorrading bij de aankomst zou ook leuk zijn, al is het maar gewoon kraantjeswater. De spaghetti heeft wel gesmaakt !
jfcb
Mountainbiker
Berichten: 291
Lid geworden op: za 28 apr 2007 16:17
Rijdt met: Cube

Re: La Chouffe marathon

Bericht door jfcb »

spaghetti_2 schreef:Fijne marathon, parcours quasi gelijk aan dat van vorig jaar denk ik. Op enkele vlakken kan de organisatie wel beter. De start is elk jaar chaos. Dat krijg je natuurlijk wanneer je de start in een doodlopende weg organiseert zodat iedereen via de kop van de start moet om achteraan te geraken. Ik had bij de doortocht aan de finish na 65 km een bidon in het struikgewas verstopt maar die was jammer genoeg verdwenen.. Een tafeltje of enkele boxen waar wedstrijdrenners zonder assistentie een bidon kunnen achterlaten lijkt me weinig werk en van grote waarde voor een renners als ik. Bij de laatste bevoorrading dan noodgedwongen moeten stoppen, daar staan dan 50 plastic bekers.. allemaal leeg. Een kleine bevoorrading bij de aankomst zou ook leuk zijn, al is het maar gewoon kraantjeswater. De spaghetti heeft wel gesmaakt !
Lol, die bidon, ik had dezelfde tacktiek. Alleen heeft er bij mij iemand doodleuk de helft van leeggedronken en teruggesmeten. [-X
Verder aangename tocht en een mooi parcours, al begin ik de padjes rondom houffalize stillaan vanbuiten te kennen agv de vele tochten die er in het jaar passeren, maar dat licht aan mij :-)
Punk Rock Biker
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: di 21 aug 2018 20:42

Re: La Chouffe marathon

Bericht door Punk Rock Biker »

Na verschillende jaren ervan tussen geweest te zijn (vorig jaar terug de Herder kunnen rijden en voor het eerst in Waimes voor de 65) valt het mij op hoe weinig reacties er nog gepost worden op dit forum in vergelijking met vroeger (zowel voor de toertochten als de marathons)? Zit Facebook daar voor iets tussen ? Ik vond dat vroeger wel wijs om de commentaren enz te lezen.

Soit.
Zondagmorgen 'vree' vroeg uit de veren om vanuit het Gentse richting Achouffe te tuffen ... met VTT Brakel, MTB van Vlaanderen (VTT), MTB-klimkilometers in de Vogezen, ... in de benen. De conditie was/is zeker niet slecht ... anders begin je beter niet aan zo'n avontuur. Toch even schrikken toen er in de tent 2000 hm werden aangegeven ipv 1650 voor de 65 km en zelfs 2600 hm voor de 95 km. Dat bleek volgens Strava toch (gelukkig) een beetje overschat ?
Ingeschreven voor de 65 km en helemaal achteraan het pak gestart.
Dikke file aan de eerste technische afdaling (van het Houffa WB parcours werd me verteld ?).
De eerste 40-45 km genoten van het zeer mooie parcours ... na ravito 3 was het vet echter dik vet van de soep en was het echt aftellen ... . Ik vermoed dat sommigen het gevoel wel kennen waarbij vragen opborrelen: "waarom doe ik dit eigenlijk zo graag ?". De paar enkelingen die in mijn buurt vertoefden de laatste 15 km dartelden ook niet bepaald rond :-)
Gelukkig waren de laaste 15 km niet de zwaarste van de tocht ...

Niet dat ik al heel veel marathons meermaals gereden heb (Houffa destijds, Bouillon GRG 2x, Cimes de Waimes, Herder meermaals, Poperinge XXL) maar ik vond dit toch één van de mooiste. Vermoedelijk zullen anderen me tegenspreken maar ik vond de Chouffe 65 km zwaarder én technischer dan Cimes de Waimes 65 km ? De hellingen leken me steiler en de afdalingen vinniger en enkele behoorlijk technisch. De snelle opeenvolging van steile klimmetjes hakt er op een bepaald moment wel in ... in het achterveld toch veel mensen zien stappen ... sommige hellingen werd iedereen te voet gesteld. De vele DNF in de uitslag liegen er ook niet om, alsook de lage gemiddeldes.

Mijn ego had gehoopt om ergens halverwege het pak te eindigen (310 entries). Dit kreeg echter een deuk toen ik maar net de top 200 haalde. Waardoor ik toch met wat vragen achter blijf. Overschatting ? Is het de leeftijd die zijn tol eist (al zie ik oudere en sterkere beren in de uitslag) of is 82 kilo omhoog hijsen niet te onderschatten (al heb ik een voorliefde voor deze steile klimmetjes waar anderen soms te voet gaan) ?

In ieder geval een zeer mooie marathon waarvan ik hoop die nog eens te kunnen rijden mits een goeie voorbereiding.
Chakam
Mountainbiker
Berichten: 53
Lid geworden op: vr 23 nov 2012 17:20

Re: La Chouffe marathon

Bericht door Chakam »

Ik vond het ook een heeel mooie :bounce:
Paar jaar terug de rando 45km gedaan, nu terug gekomen voor 65 chrono.
Op de WB afdaling na, nooit echt last gehad van file, maar met een daginschrijving helemaal achteraan starten weet je dat dit kan voorvallen.
Voor het overige genoten van heel mooi parcours, niet super technisch naar mijn gevoel en af en toe stukje waar er goed door te rijden was.
Enige puntje van kritiek voor mij was het ontbreken van sportdrank aan de bevoorradingen :oops:
Gebruikersavatar
cube-rider
Mountainbiker
Berichten: 144
Lid geworden op: vr 17 sep 2010 01:21
Rijdt met: CUBE AMS 100 Super HPC RACE 29 blackline

Re: La Chouffe marathon

Bericht door cube-rider »

Chakam schreef:Ik vond het ook een heeel mooie :bounce:
Paar jaar terug de rando 45km gedaan, nu terug gekomen voor 65 chrono.
Op de WB afdaling na, nooit echt last gehad van file, maar met een daginschrijving helemaal achteraan starten weet je dat dit kan voorvallen.
Voor het overige genoten van heel mooi parcours, niet super technisch naar mijn gevoel en af en toe stukje waar er goed door te rijden was.
Enige puntje van kritiek voor mij was het ontbreken van sportdrank aan de bevoorradingen :oops:
Idd. voor een daginschrijving van 35€ , had ik ook gehoopt op tenminste sportdrank.
Was eerst niet van plan om te stoppen, maar door het goede weer was ik het mij verplicht, anders zou het mij zuur opgebroken hebben ](*,) .
Zeer mooi parcours en de afdalingen idem.
In afdalingen nooit moeten stoppen/afstappen, al wil ik het wel eens zien bij slecht weer.
Gelukkig de laatste 15km. kunnen doorjassen.
Vrij content met de 91ste plaats van 310 deelnemers, al zag ik mij in de top 50, maar de iets mindere trainingen na LCMT had ik het misschien kunnen weten.

Grtz bikers
Gebruikersavatar
spaghetti_2
Mountainbiker
Berichten: 1445
Lid geworden op: zo 15 nov 2009 15:52
Rijdt met: Scott Spark RC Pro 2020, Rose X-Lite

Re: La Chouffe marathon

Bericht door spaghetti_2 »

IK vrees dat we nog een eeuwtje of twee gaan mogen wachten alvorens onze Franstalige vrienden beseffen dat grenadine géén sportdrank is. In de GRG van 't zelfde. En het is niet uit gierigheid denk ik, ze zijn daar gewoon van overtuigd.
Gebruikersavatar
poeperman
Mountainbiker
Berichten: 116
Lid geworden op: ma 27 jan 2014 17:19

Re: La Chouffe marathon

Bericht door poeperman »

't is limonade met héél veel suiker, goed toch?
Plaats reactie