BEMC HOUFFALIZE

Een marathon (waarvan je kan spreken eenmaal je boven de 60km gaat), een rit tegen de tijd of een wedstrijd is toch iets gans anders dan een doordeweekse toertocht. Daarom dit apart forumonderdeel...
Giobiker
Mountainbiker
Berichten: 257
Lid geworden op: wo 07 okt 2009 22:39
Rijdt met: Specialized epic 29 / Scott Scale 920

Re: BEMC HOUFFALIZE

Bericht door Giobiker »

Dit was waarschijnlijk het triestigste parcours ooit in Houffalize, het leek wel of de bossen vermeden werden.
De mensen die dit een "leuk" parcours vonden zijn waarschijnlijk niet veel gewend.
De meeste hun banden zullen versleten zijn van het asfalt, het leek wel een snelwegrace... als dit het BEMC niveau is...
ze kunnen nog niet eens de nummerafhaling deftig organiseren waardoor ze waarschijnlijk hun start
10 minuten moesten uitstellen en dan nog had iedereen zn nummer nog niet! #-o
Gelukkig was ik nog in de buurt verbleven na de GRG in Bouillon en er niet speciaal voor naar daar gereden...
Je had beter de dag daarna voor de helft van de prijs naar de Boucles de Hollange geweest waar je een
superparcours voorgeschoteld kreeg!
Je moet tegenwoordig niet meer bij de bekende organisaties met hoge prijzen zijn voor de mooie parcours,
de plaatselijke organisaties kennen de streek vele beter en verkrijgen blijkbaar nog makkelijk doortochten
door mooie privestukken die ze aan de organisaties die van buiten de streek komen niet geven.
Als dit het overblijfsel is van wat ooit de o zo mooie Houffamarathon was dan is dit zeer triestig,
vorig jaar hebben ze deze nog moeten afgelasten wegens te weinig voorinschrijvingen en dat zou er nog wel
eens kunnen van komen... :roll:
Zoals hier al werd aangehaald en mij ook al was opgevallen is de chouffemarathon 10x mooier, daar zitten
ook heel mooie privepassages in die ooit in de houffamarathon zaten.
Het zou mij niet verwonderen dat de plaatselijke medewerkers van de Houffamarathon van toen na het rampjaar
2011 (of 2012) met onderlinge ruzie tot gevolg zich bij de organisatie van de Chouffemarathon gevoegd hebben
en al de rest boycotten...
Maar zelfs dan nog heeft een super commerciële organisatie als roc d'ardenne nog een parcours wat meer de moeite is.
Ik denk dat ik volgend jaar toch maar lekker weer naar Hollange trek 8)


Grtz.
Ghizz
Mountainbiker
Berichten: 178
Lid geworden op: za 30 apr 2005 13:06
Rijdt met: Giant XTC team

Re: BEMC HOUFFALIZE

Bericht door Ghizz »

De start 10 minuten uitstellen kwam waarschijnlijk doordat 50% van de bikers op het laatste moment komt aankakken , op het gemakje hun nummer gaat halen en dan verbaasd staat te kijken dat er nog meer van die gasten zijn die op het laatste moment aan komen.. Ow ja uiteraard moet dan de helft van die gasten nog even omschrijven naar een andere afstand enz enz..

Tussen 8 en 8;45 stond er btw zo goed als geen rij..

Dat de start uitgesteld werd is waarschijlijk een zegen voor die gasten... btw 5 min nadat het laatste nummer werd uitgegeven is er gestart..

Als er teveel zuinig lopen doen met niet vooraf in te schrijven om dat het kan waaien/regenen, te koud, te warm , de hond van de buren misschien moet bevallen of een ander aflegger hebben om niet vooraf in te schrijven(verzin maar wat..), kan het ook zo zijn dat organisatoren niet meer de investering gaan doen zoiets te organiseren. Dan kunnen we daar allemaal weer over gaan lopen z*gen dat er steed minder maratons zijn...

Waarom er steeds minder mooie stukken in veel verschillende marathons zitten? Al eens gedacht aan kl**thommels die hun gelletjes/binnenbanden/bidons enz gewoon wegflikkeren? Gasten die later de gps file gaan rijden over prive stukken... (veel goedkoper dan de wedstrijd mee doen) Clowns die gewoon overal hun auto's parkeren waar eigenlijk gewoon geen (parkeer)plek is. Bevoorraders die op de meest debiele plekken de auto neerplanten (bevoorbeeld gewoon op priveterrein of half op de weg..) enz enz...

Als het je te makkelijk is moet je eens proberen hem de volledig wedstrijd volgas te rijden , en dan zien waar het nog makkelijk was..


(nee ik kom niet uit de organisatie. Ik heb het gewoon vanaf afstand vol verwondering staan aanschouwen)
Gebruikersavatar
spaghetti_2
Mountainbiker
Berichten: 1445
Lid geworden op: zo 15 nov 2009 15:52
Rijdt met: Scott Spark RC Pro 2020, Rose X-Lite

Re: BEMC HOUFFALIZE

Bericht door spaghetti_2 »

Ondanks dat de BeMC organisatie veel krediet heeft bij mij omwille van hun op-en-top driedaagse, is het ook gewoon een vaststelling dat de twee ééndaagse marathons op een lager niveau staan. Ik deel de reactie van Giobiker niet qua 'intensiteit' maar tijdens de driedaagse BeMC halen ze wél heel veel uit de streek, en dat is in vogelvlucht amper 10-20 km verder. Volgens mij heeft het veeleer met mankracht en budget te maken. Het aantal inschrijvingen + inschrijvingsbedrag van de driedaagse zorgt voor een stevig budget. De wedstrijd is op 24h uitverkocht dus de organisatie is in november al zeker van haar budget. Dit in contrast met de ééndaagse marathons waarbij het aantal inschrijvingen (zeker voor Bertrix) + het bedrag lager ligt, bijgevolg ook het budget en de mankracht. Dit is duidelijk te zien, bv in Bertrix waar vorig jaar nog wel een scherm met resultaten was en dit jaar al niet meer.

Gezien het aantal marathons beperkt is in de Ardennen ben ik nog steeds blij met elke marathon. Zoals reeds gezegd was het begin uitermate snel, maar de 2de helft van het parcours was veel zwaarder en ik ben als wedstrijdrenner (5e op de 100 km) compleet kapot binnengekomen. Ik zou alleen als BeMC organisatie voorzichtig zijn dat ze hun reputatie en imago van de driedaagse, die echt op en top georganiseerd is, op het professionele af, niet compromiteren met deze veel kleinschaligere organisaties (waar in mijn ogen nog steeds niets mis mee is, ja het kan beter maar ook veel slechter). Chouffe Marathon biedt wel een mooi parcours aan maar is qua organisatie ook jaar na jaar chaotisch en amateuristisch.
Giobiker
Mountainbiker
Berichten: 257
Lid geworden op: wo 07 okt 2009 22:39
Rijdt met: Specialized epic 29 / Scott Scale 920

Re: BEMC HOUFFALIZE

Bericht door Giobiker »

Komaan dit was toch gewoon geen mountainbikeparcours, de eerste 50km had je de indruk dat het offroadpercentage met moeite 30 procent was... je had wel een voordeel dat je nergens filevorming had :drunk:
Ik zeg helemaal niet dat het daardoor niet lastig was, het bleef dan ook 2000hm op de 80km, en parcours met
minder hoogtemeters vallen vaak zwaarder uit doordat de snelheid constant heel hoog ligt en er dikwijls minder
recuperatiestukken zijn.
Als je +200km reist om naar Houffalize te komen rijden verwacht je echt wel iets beters dan dit, hadden ze rondjes op de vaste
MTB routes gereden dan was het vast nog 10 keer beter geweest...
Ik vond dat je vooraf al merkte dat er weinig energie in deze organisatie gestoken werd, je moest zelf al goed op
zoek gaan om info te vinden op hun website, pas op het laatste moment kwam je info tegen over de parcours.

En je hoeft niet alle vertraging bij de nummerafhaling op de deelnemers af te schuiven hoor, ikzelf was reeds ingeschreven van begin maart dus even online bij de deelnemerslijst het startnummer gecheckt (536) voor vlotte afhaling en wat bleek, oei u staat niet op onze lijst en onze nummers gaan niet zo hoog (en ik was heus niet de enige met zo een hoog nummer), dat moeten we even opzoeken, daar gaat de vlotte afhaling, en dan was het na 10 minuten van wij vinden uw inschrijving van begin maart terug maar precies geen betaling heeft u misschien het betalingsbewijs bij u? en dan begint het spel natuurlijk... hebben die geluk dat er tegenwoordig app's van de bank bestaan waar je uw betalingen kan opzoeken.... en zo werd de rij steeds langer...
En als je de mensen enkel de dag zelf de kans geeft om nummers af te halen weet je dat die geen 2u op voorhand gaan komen, sommigen moet daarvoor nu al om 5u opstaan, zorg dan voor meerdere rijen en een goeie voorbereiding, en anders doe je maar een vrije start...
Tot zover ieder zijn gedacht he

Grtz.
Kverbeec
Mountainbiker
Berichten: 11
Lid geworden op: do 19 mar 2015 14:51

Re: BEMC HOUFFALIZE

Bericht door Kverbeec »

Heb deze marathon wegens andere verplichtingen zelf niet kunnen rijden.

Toch had ik er graag bijgeweest omdat elke marathon volgens mij wel zijn charmes heeft...

Wat mij betreft hoeft het echt niet elk weekend een "technische" marathon te zijn à la RDHF, GRG,...

Ik heb juist graag de afwisseling tussen de ene week technisch en de andere niet.

Het is nu ook niet dat de vroegere Houffamarathon zo'n technische tocht was...

Ik ben dankbaar voor elke marathon / chrono organisatie in België!

Alsof al die buitenlandse marathons (Oostenrijk, Duitsland,...) zo geweldig technisch zijn en daar hoor ik nooit iemand over klagen :-? !

Ik denk dat we qua parcours in de ardennen gewoon steeds enorm verwend worden zonder dat we dat zelf nog beseffen :wink:

Over de inschrijvingen spreek ik mezelf niet uit...
Gebruikersavatar
blubberduck
Mountainbiker
Berichten: 851
Lid geworden op: wo 17 dec 2003 16:22
Rijdt met: Epic S-Works WC 29", Stump S-Works 29"

Re: BEMC HOUFFALIZE

Bericht door blubberduck »

Eventjes reageren, ikzelf ben met nog een paar anderen parcoursbouwer voor de BeMC activiteiten en het moet me iets van het hart:
Waarom de “echte” BeMC wel een technische parcours heeft (kan nog technischer maar… ) is omdat dit een 3-daagse is (volgend jaar 4 daags) en zo’n evenement commercieel interessant (hotels – horeca) is voor La Roche en omstreken en heel veel bijbrengt gedurende deze dagen ook ervoor en erna en dan kunnen de overheidsdiensten (ANB – gemeentebestuur - ea.) veel meer omdat dit ook voor de streek een duitje in de zak meebrengt.

Bertrix is – naar mijn mening – op natuurgebied/parcours (is ook niet technisch) de mooiste van de 3 evenementen doch het aantal deelnemers wil er blijkbaar niet naartoe (dit jaar amper 180 effectieve starters….en het jaar ervoor een 250tal…)
Dus een evenement opzetten als een marathon (ééndags rit) – parcours verkenningen – aanvragen – uit- & afpijlen kost heel veel tijd en energie…. en is commercieel voor de omgeving eigenlijk maar beperkt en dus staan de besturen niet echt te “springen” voor speciale toelatingen....helaas.
Vergeet niet dat veel bossen van privéeigenaars zijn die dan nog eens in pacht/jacht zijn gegeven aan anderen.
Een oorzaak dat er meer en meer privébossen worden ontzegd heeft ook een oorzaak door het evenement zelf – zeggende de rijders zelf en mede door het vele afval dat er steeds wordt achtergelaten !!!!!!! en ….door achteraf de rit (gpx -files) weer na te rijden en men dus weer op het privéterrein komt waardoor de pachters en/eigenaars het beu worden en de toegang/passages geweigerd worden….!

Dus denk met z’n daar eens aan voor men gaat “klagen” over te weinig technisch of singletracks…
Gebruikersavatar
spaghetti_2
Mountainbiker
Berichten: 1445
Lid geworden op: zo 15 nov 2009 15:52
Rijdt met: Scott Spark RC Pro 2020, Rose X-Lite

Re: BEMC HOUFFALIZE

Bericht door spaghetti_2 »

Dag Blubberduck, zoals hier wel blijkt zijn veel bikers blij met elke marathon organisatie in de Ardennen. Dat neemt niet weg dat er (opbouwende) kritiek kan zijn natuurlijk. Het contrast tussen deel 1 en deel 2 van de rit was gewoon zeer groot. Dat zie je niet alleen aan de gemiddeldes, maar ook aan de rechte lijnen vs. kronkels op strava. Op twee events na (BeMC en LCMT) zijn alle marathon events in de Ardennen ééndaagse events, het is dan ook niet meer dan logisch dat er vergeleken wordt met andere marathons. Ik denk dat het technische aspect voor de meesten ook geen probleem is, want op enkele ritten na is geen enkele marathon in België over het geheel technisch, en gaat dit hoogstens over enkele secties. Bovendien staat de helft toch te voet en gebeurt er al wel eens een accident als het wél moeilijk is. Het gaat hier dus vooral over de eerste helft van het parcours die zéér snel en weinig uitdagend was. Vanaf regio Bertogne was het véél beter, zwaarder en mooier.
Gebruikersavatar
Reindert
Mountainbiker
Berichten: 438
Lid geworden op: zo 20 nov 2005 19:46
Rijdt met: Niner EMD, Specialized Stumpjumper
Contacteer:

Re: BEMC HOUFFALIZE

Bericht door Reindert »

Als je naar Houffalize afzakt, verwacht je een Ardennenparcours.

Al de rest is praat voor de vaak.

Dank aan de terechte kritiek. :)
Gebruikersavatar
blubberduck
Mountainbiker
Berichten: 851
Lid geworden op: wo 17 dec 2003 16:22
Rijdt met: Epic S-Works WC 29", Stump S-Works 29"

Re: BEMC HOUFFALIZE

Bericht door blubberduck »

spaghetti_2 schreef:Dag Blubberduck, zoals hier wel blijkt zijn veel bikers blij met elke marathon organisatie in de Ardennen. Dat neemt niet weg dat er (opbouwende) kritiek kan zijn natuurlijk. Het contrast tussen deel 1 en deel 2 van de rit was gewoon zeer groot. Dat zie je niet alleen aan de gemiddeldes, maar ook aan de rechte lijnen vs. kronkels op strava. Op twee events na (BeMC en LCMT) zijn alle marathon events in de Ardennen ééndaagse events, het is dan ook niet meer dan logisch dat er vergeleken wordt met andere marathons. Ik denk dat het technische aspect voor de meesten ook geen probleem is, want op enkele ritten na is geen enkele marathon in België over het geheel technisch, en gaat dit hoogstens over enkele secties. Bovendien staat de helft toch te voet en gebeurt er al wel eens een accident als het wél moeilijk is. Het gaat hier dus vooral over de eerste helft van het parcours die zéér snel en weinig uitdagend was. Vanaf regio Bertogne was het véél beter, zwaarder en mooier.
De opzet was om iedereen zich te laten vergalopperen bij het eerste deel om dan bij het 2de deel een klop van de hamer te krijgen....
Giobiker
Mountainbiker
Berichten: 257
Lid geworden op: wo 07 okt 2009 22:39
Rijdt met: Specialized epic 29 / Scott Scale 920

Re: BEMC HOUFFALIZE

Bericht door Giobiker »

er is volgens mij niemand die klaagt dat het technischer moet zijn, wel dat er te weinig offroad was.
Zoals hierboven gezegd is, als je naar Houffalize komt verwacht je een ardennenparcours, nu waande men zich eerder in heuvelland ofzo.
Deze organisatie brengt inderdaad niks op voor de regio behalve misschien voor het hotel waar een enkeling verblijft.
Is er iemand die zich nog herinnert wat voor een evenement de Houffamarathon van weleer tot pakweg 2010 was, het hele dorp kwam precies tot leven met een echte feestzone bij start en aankomst met leuke sfeer, terrasjes goed vol, als je de camping niet tijdig gereserveerd had kon je die ook vergeten...
Als je alles centraliseert rond een hotel in een uithoek van het dorp kan je niet meer verwachten, 2 jaar geleden was er nog zo een nieuwe organisatie in juli die het niet overleefd heeft, we stonden met amper 30 man aan de start, al hadden deze wel een goed parcours...
Plaats reactie