24.06.2018 20th Raid des Hautes-Fagnes - BE XCM Championship

Een marathon (waarvan je kan spreken eenmaal je boven de 60km gaat), een rit tegen de tijd of een wedstrijd is toch iets gans anders dan een doordeweekse toertocht. Daarom dit apart forumonderdeel...
Gebruikersavatar
jokkestoemp
Mountainbiker
Berichten: 253
Lid geworden op: do 12 jun 2008 21:48
Rijdt met: Cannodale fsi carbon3

Re: 24.06.2018 20th Raid des Hautes-Fagnes - BE XCM Champion

Bericht door jokkestoemp »

Eens een vraag. Ik rij verhouding 34 - 11/46 heel het jaar door. Ritten +- 80km rond namen,luik en Charleroi.altijd boven geraakt zonder probleem. Ik ben hier ingeschreven voor de 90km.
Zou ik voor de veiligheid een kleinere steken vanvoor (80€ cannondale) of gaat het niet echt nodig zijn? Groetjes.
Gebruikersavatar
EG6
Mountainbiker
Berichten: 190
Lid geworden op: zo 04 aug 2013 18:35
Rijdt met: Cube LTD Pro 2017

Re: 24.06.2018 20th Raid des Hautes-Fagnes - BE XCM Champion

Bericht door EG6 »

Wout_RS schreef:
EG6 schreef:
Een rit die geen introductie meer nodig heeft. Vorig jaar voor het eerst kennis gemaakt met de 90km, en dit jaar (bij droge omstandigheden) eens een aanval doen op de 117km.
We slapen met de club ook in de jeugdherberg.
We meet again Gunther!

Alvast succes op de 117, ik hou het terug op de 90 :-D
Sweet, toch wat bikers in de omgeving! Vorig jaar eigenlijk de enige aanwezige in die B&B toen, en da's toch wat... eenzaam 8-[
Ik ga een poging ondernemen op de 117. Gelukkig moet je dat maar beslissen na +- 70km :-D
Gebruikersavatar
EG6
Mountainbiker
Berichten: 190
Lid geworden op: zo 04 aug 2013 18:35
Rijdt met: Cube LTD Pro 2017

Re: 24.06.2018 20th Raid des Hautes-Fagnes - BE XCM Champion

Bericht door EG6 »

jokkestoemp schreef:Eens een vraag. Ik rij verhouding 34 - 11/46 heel het jaar door. Ritten +- 80km rond namen,luik en Charleroi.altijd boven geraakt zonder probleem. Ik ben hier ingeschreven voor de 90km.
Zou ik voor de veiligheid een kleinere steken vanvoor (80€ cannondale) of gaat het niet echt nodig zijn? Groetjes.
Kunnen we moeilijk op antwoorden in uw plaats. Als het niet op stijgingspercentage is, dan is het in de laatste 15km zeker op "duur" dat een lichter verzet wat meer welgekomen is.
Ik herinner me vorig jaar nog dat je op 2km (of wat is het) van het einde nog even rechts afslaat van de finish weg, en dan een lange 'klim' doet waar geen einde aan lijkt te komen (zeker op die moment, na wat je die dag al geklommen hebt). Ik trap liever iets te licht zonder te scheuren en het mij te beklagen, dan 2 tandjes te zwaar vooraan :wink:
lowie
Mountainbiker
Berichten: 1674
Lid geworden op: di 22 feb 2005 09:56
Rijdt met: best of both worlds

Re: 24.06.2018 20th Raid des Hautes-Fagnes - BE XCM Champion

Bericht door lowie »

EG6 schreef:Ik herinner me vorig jaar nog dat je op 2km (of wat is het) van het einde nog even rechts afslaat van de finish weg, en dan een lange 'klim' doet waar geen einde aan lijkt te komen (zeker op die moment, na wat je die dag al geklommen hebt). Ik trap liever iets te licht zonder te scheuren en het mij te beklagen, dan 2 tandjes te zwaar vooraan :wink:
Die klim zit er niet meer in maar die hebben we vervangen door één met veel steilere stukken :-D
En wat die versnelling betreft : ieder trapt wat hij kan uiteraard, maar wat reserve is altijd meegenomen. Ik rijd altijd 28-50 :-D
Gebruikersavatar
L3onardo
Mountainbiker
Berichten: 146
Lid geworden op: wo 11 okt 2006 18:24
Rijdt met: Santa Cruz

Re: 24.06.2018 20th Raid des Hautes-Fagnes - BE XCM Champion

Bericht door L3onardo »

"Ik ga een poging ondernemen op de 117. Gelukkig moet je dat maar beslissen na +- 70km :-D"

UUhm is dit niet verkeerd? Ik dacht dat je al moest kiezen na 28 km voor 90-115km?
lowie
Mountainbiker
Berichten: 1674
Lid geworden op: di 22 feb 2005 09:56
Rijdt met: best of both worlds

Re: 24.06.2018 20th Raid des Hautes-Fagnes - BE XCM Champion

Bericht door lowie »

L3onardo schreef:"Ik ga een poging ondernemen op de 117. Gelukkig moet je dat maar beslissen na +- 70km :-D"

UUhm is dit niet verkeerd? Ik dacht dat je al moest kiezen na 28 km voor 90-115km?
Nee, is juist : de laatste 2 jaar is de keuze veel later - dit jaar na 63 km (dan kan je beter inschatten wat je nog aankunt)
Gebruikersavatar
EG6
Mountainbiker
Berichten: 190
Lid geworden op: zo 04 aug 2013 18:35
Rijdt met: Cube LTD Pro 2017

Re: 24.06.2018 20th Raid des Hautes-Fagnes - BE XCM Champion

Bericht door EG6 »

lowie schreef:
EG6 schreef:Ik herinner me vorig jaar nog dat je op 2km (of wat is het) van het einde nog even rechts afslaat van de finish weg, en dan een lange 'klim' doet waar geen einde aan lijkt te komen (zeker op die moment, na wat je die dag al geklommen hebt). Ik trap liever iets te licht zonder te scheuren en het mij te beklagen, dan 2 tandjes te zwaar vooraan :wink:
Die klim zit er niet meer in maar die hebben we vervangen door één met veel steilere stukken :-D
En wat die versnelling betreft : ieder trapt wat hij kan uiteraard, maar wat reserve is altijd meegenomen. Ik rijd altijd 28-50 :-D
En is die even lang :-D ?
lowie
Mountainbiker
Berichten: 1674
Lid geworden op: di 22 feb 2005 09:56
Rijdt met: best of both worlds

Re: 24.06.2018 20th Raid des Hautes-Fagnes - BE XCM Champion

Bericht door lowie »

EG6 schreef:
lowie schreef:
EG6 schreef:Ik herinner me vorig jaar nog dat je op 2km (of wat is het) van het einde nog even rechts afslaat van de finish weg, en dan een lange 'klim' doet waar geen einde aan lijkt te komen (zeker op die moment, na wat je die dag al geklommen hebt). Ik trap liever iets te licht zonder te scheuren en het mij te beklagen, dan 2 tandjes te zwaar vooraan :wink:
Die klim zit er niet meer in maar die hebben we vervangen door één met veel steilere stukken :-D
En wat die versnelling betreft : ieder trapt wat hij kan uiteraard, maar wat reserve is altijd meegenomen. Ik rijd altijd 28-50 :-D
En is die even lang :-D ?
even hoog : gaat naar dezelfde hoogte, maar nu krijg je daarboven er nog een schitterende technische singletracks van een dikke kilometer bovenop
roger
Mountainbiker
Berichten: 1901
Lid geworden op: vr 30 jan 2004 22:50
Rijdt met: Seven Sola,Turner Flux

Re: 24.06.2018 20th Raid des Hautes-Fagnes - BE XCM Champion

Bericht door roger »

lowie schreef:
EG6 schreef:Ik herinner me vorig jaar nog dat je op 2km (of wat is het) van het einde nog even rechts afslaat van de finish weg, en dan een lange 'klim' doet waar geen einde aan lijkt te komen (zeker op die moment, na wat je die dag al geklommen hebt). Ik trap liever iets te licht zonder te scheuren en het mij te beklagen, dan 2 tandjes te zwaar vooraan :wink:
Die klim zit er niet meer in maar die hebben we vervangen door één met veel steilere stukken :-D
En wat die versnelling betreft : ieder trapt wat hij kan uiteraard, maar wat reserve is altijd meegenomen. Ik rijd altijd 28-50 :-D
Nogal een spel hier met die verzetten,vroeger reden we kleinste vooraan 28 en achteraan ook 28 en dat ging toch ook,zouden ze niet beter terug naar een tripeltje gaan 42-32-22 en achteraan een gewoon cassetje tot 32 ,dat daarbij nog 200gr lichter weegt,dan die 12 speed cassettes.

Heb ook men bike eens omgebouwd naar 11speed met vooraan een 30 en achteraan een 40 als kleinste,vind het maar niks .Terug naar men 9 speed en triple met achteraan een cassetje tot 28,verhoudingen liggen ook dichter bij mekaar.Voor het gewicht moet je het niet doen want had maar 120gr gewonnen bij ombouw naar 11 speed.

Voor xc van 1u30 kan ik begrijpen dat single vooraan handiger is,maar bij marathons speelt dit toch geen rol en zorg je voor altijd een soepele trapfrequentie te hebben ook voor het vlakke.
Gebruikersavatar
EG6
Mountainbiker
Berichten: 190
Lid geworden op: zo 04 aug 2013 18:35
Rijdt met: Cube LTD Pro 2017

Re: 24.06.2018 20th Raid des Hautes-Fagnes - BE XCM Champion

Bericht door EG6 »

Lowie, is er een maximum tijd voor de 119km? Of tijdstippen waarop de bevoorradingen sluiten?
Plaats reactie