BeMC La Roche 2018

Een marathon (waarvan je kan spreken eenmaal je boven de 60km gaat), een rit tegen de tijd of een wedstrijd is toch iets gans anders dan een doordeweekse toertocht. Daarom dit apart forumonderdeel...
BikerCM29
Mountainbiker
Berichten: 63
Lid geworden op: za 26 aug 2017 16:27

Re: BeMC La Roche 2018

Bericht door BikerCM29 »

Reflex schreef:
BikerCM29 schreef:@poeperman
Sowieso. Zelf nog nooit de BeMC gereden, maar ik kan je zo ook al vertellen dat dat (veel) te weinig is... Als dat qua trainingstijd je maximum is, vervang je die 2 'herstelritjes' van een uur al beter door 1 rustige duurtraining van 2 uur.
Sinds wanneer is 7 a 8 uur in de week veel te weinig om de BeMC uit te rijden? Ik denk dat het merendeel van de "amateur" wedstrijdrenners daar niet eens aan komt in de wintermaanden.
"In de wintermaanden", inderdaad. Maar hij zegt dat hij dit jaar (gepost begin november, dus 10 maanden) 2800 kilometers heeft gedaan. 2800/42 weken = 66,66 kilometer/week. Natuurlijk is dat veel te weinig.

Maar als dat zijn schema voor november/december is en het volume daarna stelselmatig gaat opdrijven, ja, dan krijg je natuurlijk een ander verhaal (positief).

(En volgens zijn schema traint/trainde hij trouwens 5 a 6 uur, geen 7 a 8. Tenminste, een 'herstelrit' is in mijn woordenboek wat losrijden en geen training te noemen.)
Gebruikersavatar
Reflex
Mountainbiker
Berichten: 3159
Lid geworden op: za 08 jul 2006 23:21
Rijdt met: Trek Superfly 9.6 2016

Re: BeMC La Roche 2018

Bericht door Reflex »

Hij zegt toch dat hij nu meer traint. Lekker belangrijk dat hij vorig jaar weinig heeft gedaan het gaat om dit seizoen. Ok zijn basis is niet top maar met 7 a 8 uur stelselmatig trainen in de winter kom je echt wel ver. Wat denk je dat menig amateur renner doet? Er zijn zelfs elites zonder contract die nu maar aan 8 uur zitten. Het belangrijkste is consistentie en het uitbouwen richting het voorjaar. Mensen roepen al snel dat ze veel trainen maar noemen dan hun beste week op en vergeten te melden dat ze de week erop niet aan trainen toe komen. Doe jij iedere week 7 uur en neem je wat marathons mee in het voorjaar dan fiets je de BeMC uit zonder problemen.

Daarnaast verwijs je naar zijn schema dus dan ga ik er vanuit dat je het daarover hebt en niet over het jaar ervoor.
BikerCM29
Mountainbiker
Berichten: 63
Lid geworden op: za 26 aug 2017 16:27

Re: BeMC La Roche 2018

Bericht door BikerCM29 »

We zeggen eigenlijk gewoon hetzelfde hoor. Het volume is oké voor nu, zolang het daarna maar wordt opgedreven.

Wederom, het ging er me om dat het wel opgedreven moet worden. En het was me zeker niet duidelijk dat dat zijn intentie was/is.
bert9
Mountainbiker
Berichten: 143
Lid geworden op: ma 15 sep 2008 17:08
Rijdt met: Cube ltd race

Re: BeMC La Roche 2018

Bericht door bert9 »

Ik vraag me af hoe jullie nu deze week, met dit weer, jullie trainingen plannen.
Ik had vandaag een dagje vrij van het werk en normaal gezien wou ik een rit van 2.5 a 3 uur buiten doen. Maar met dit weer ben ik echt niet van plan om buiten te gaan rijden.
Daarom heb ik 75 min op de Tacx gereden met 5 keer 5 minuten een verhoging van hartslag naar 165.

Ook de volgende dagen ziet het er niet denderend uit van weer. Wat doen jullie dan van trainingen? Of rijden jullie echt 2-3 uur op de Tacx? :-D
Gebruikersavatar
Reflex
Mountainbiker
Berichten: 3159
Lid geworden op: za 08 jul 2006 23:21
Rijdt met: Trek Superfly 9.6 2016

Re: BeMC La Roche 2018

Bericht door Reflex »

Met sneeuw kun je prima in de bossen fietsen, is nog goed voor de techniek ook. Verder doe ik als de weg een beetje sneeuwvrij is nog wat lopen en 1 keer in de week een interval op de Tacx. Naast natuurlijk krachttraining op de fitness en core stability.
BikerCM29
Mountainbiker
Berichten: 63
Lid geworden op: za 26 aug 2017 16:27

Re: BeMC La Roche 2018

Bericht door BikerCM29 »

Jep. Afgelopen 3 weken welgeteld 1 keer buiten geweest :-)
Gebruikersavatar
spaghetti_2
Mountainbiker
Berichten: 1445
Lid geworden op: zo 15 nov 2009 15:52
Rijdt met: Scott Spark RC Pro 2020, Rose X-Lite

Re: BeMC La Roche 2018

Bericht door spaghetti_2 »

De rollen zijn niet het leukste aspect van fietsen maar ze zijn wel zeer efficiënt om te trainen, zeker deze periode. Je kan iets als trainerroad gebruiken, helpt en motiveert mij echt wel veel meer. Sweet spot training kan trouwens wel een goede manier zijn om je rollentijd zo efficiënt mogelijk te benutten. Het is niet zo intensief en belastend als HIIT training maar je haalt er veel meer uit dan gewoon maar wat de beentjes rond draaien op de rollen. Persoonlijk heb ik geen schrik om nu al te veel vorm en te weinig basis te kweken, zolang je op tijd en stond maar een LSD training inlast. Laat ons hopen dat het weer tussen kerst en nieuw wat meer trainingen buiten toelaat.

De start procedure van de BeMC vind ik zelf ook heel goed (zo zouden ze het meer moeten doen). Elke rit start op asfalt en met een asfalt klim. Ik moet wel zeggen dat ik in het eerste vak van de niet-elite mag starten dus op dat vlak ben ik wel bevoordeeld. Maar de eerste rit mocht ik dat niet, en na de Haussire zat ik al op mijn positie. Maar ja, fietsers en startvakken.. Ik heb renners van 'gegoede' leeftijd en met kilootjes teveel zien proberen in het top 25-vak te kruipen, en geloof mij, die reden niet voor plek 26. Het zou veel helpen mocht iedereen zijn eigen relatief niveau kunnen inschatten, en die relatieve positie niet proberen op te krikken door 100 plaatsen naar voren te schuiven bij de start. Maar dit is niet alleen bij de BeMC hoor. In de Ardennes Trophy mocht ik samen met de BK XCM bij de amateurs zelfs niet in het top 100-vak starten, er waren zogezegd 100 andere licentie-houders al voor ons ingeschreven. Het is een klein wereldje, de wedstrijdrijders bij de XCM, dus je haalt ze er zo uit :)
Gebruikersavatar
poeperman
Mountainbiker
Berichten: 116
Lid geworden op: ma 27 jan 2014 17:19

Re: BeMC La Roche 2018

Bericht door poeperman »

@reflex: heel erg bedankt voor de uitgebreide uitleg

Ik begon al schrik te krijgen... Als 7u per week niet voldoende had geweest in de wintermaanden, dan had ik wel een groot probleem.

Op 2 november had ik inderdaad 2800km in de benen, nu anderhalve maand later sta ik op 3960... Aantal uur per week varieert nu tussen 6 en 9u, vooral afhankelijk van de duur van de LSD rit in het weekend. Ik maak nu gebruik van het 12-week winterprogram op Zwift en het bevalt me wel. Op 1 december ben ik getrouwd dus in die week (voorbereiding, trouw, kater,... ) heb ik helaas zo goed als niets gedaan, maar de andere weken zijn uitstekend geweest.

Ik ben trouwens van 82,4 kilo eind oktober naar 76.3kg deze ochtend gegaan (op 1m85). Iets te snel lijkt me, maar ik at minstens 3x per week junk en heb enkel dat teruggeschroefd naar +/- 1 keer per 2 weken. Gecombineerd met de extra training begint het er op te lijken. Weegschaal zegt van 13% naar 10.1pct (ook al is dat niet erg betrouwbaar, het is een indicatie).

FTP test op zwift bij de start van het winterschema was 268w bij 80kg, dus 3.35w/KG. Geen idee of dit al een indicatie kan zijn van het al dan niet haalbaar zijn :lol:
Gebruikersavatar
poeperman
Mountainbiker
Berichten: 116
Lid geworden op: ma 27 jan 2014 17:19

Re: BeMC La Roche 2018

Bericht door poeperman »

Nog een praktische vraag: rijdt iedereen zonder rugzak? Want ik zou natuurlijk een (twee?) binnenbanden, kettingschakel, multitool,... Willen meenemen en voldoende water in de drinkuier. Of moet het lukken met een zadeltasje, bidon en 'verse' aandrijving
Gebruikersavatar
spaghetti_2
Mountainbiker
Berichten: 1445
Lid geworden op: zo 15 nov 2009 15:52
Rijdt met: Scott Spark RC Pro 2020, Rose X-Lite

Re: BeMC La Roche 2018

Bericht door spaghetti_2 »

Dat kies je gewoon zelf. Veel recreatieve renners rijden met een rugzak(je). Ik heb zelfs als competitieve renner met een camelbak gereden.
Plaats reactie