BeMC La Roche 2018

Een marathon (waarvan je kan spreken eenmaal je boven de 60km gaat), een rit tegen de tijd of een wedstrijd is toch iets gans anders dan een doordeweekse toertocht. Daarom dit apart forumonderdeel...
Gebruikersavatar
s-biker gert
Mountainbiker
Berichten: 1396
Lid geworden op: za 17 nov 2007 18:07
Rijdt met: S-works epic 2018, Scott scale RC 29, Specialized s-works HT
Contacteer:

Re: BeMC La Roche 2018

Bericht door s-biker gert »

Voor mij zesde deelname dit jaar en telkens uit gereden, het ééne jaar al wat meer afgezien dan het andere maar telkens genoten van dit evenement. Ik heb hier nooit specifieke trainingen voor gedaan maar zoals gezegd was het telkens voor het plezier.
Nu dit jaar volg ik specifieke begeleiding door de MTB coach en hoop op een iets beter klassement als vorige jaren, manier van trainen is ook anders dan dat ik gewend ben maar zie/voel de progressie. Laat het snel mei zijn 8) 8) 8)
Gebruikersavatar
poeperman
Mountainbiker
Berichten: 116
Lid geworden op: ma 27 jan 2014 17:19

Re: BeMC La Roche 2018

Bericht door poeperman »

Training so far verloopt goed... Dit jaar al 980km op de klok (en net geen 60 loopkm, maar da's een ander verhaal). Conditie lijkt nog steeds serieus te verbeteren.

Ik heb nog 3 vraagjes:
- zijn er mensen die deelnemen met flatpedals?
- welke tochten in aanloop van de BeMC zijn een goede voorbereiding
- Zijn echt lange trainingen (bv: 230km Gent-Wevelgem (24/3/18)) nefast, of is het niet slecht om eens 8-9-10 uur op de fiets te zitten ter voorbereiding?

Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
spaghetti_2
Mountainbiker
Berichten: 1445
Lid geworden op: zo 15 nov 2009 15:52
Rijdt met: Scott Spark RC Pro 2020, Rose X-Lite

Re: BeMC La Roche 2018

Bericht door spaghetti_2 »

Het aantal Ardennen wedstrijden voor de BeMC is beperkt, maar de Hallonniene is zeker een aanrader. Het is een schitterende tocht, en qua fysiek en techniek vergelijkbaar met wat je bij de BeMC voor de kiezen krijgt. De Roc d'Ardenne is er ook nog, maar ik ben niet zo'n fan van Golazo events (vooral van hun inschrijvingsprijzen dan).

Je moet geen schrik hebben van langere ritten, integendeel. Je gaat toch al snel 5-6h op de fiets zitten tijdens een etappe dus een rit van 8h aan lagere intensiteit is zeer goed om je aeroob systeem eens uren aan een stuk aan het werk te zetten. Vooral niet teveel zorgen maken, zolang je niet voor een top 20 notering gaat en elk procentje marge wilt meepikken, dan is voldoende fietsen het belangrijkste.
Thibault
Mountainbiker
Berichten: 124
Lid geworden op: wo 16 okt 2013 23:26

Re: BeMC La Roche 2018

Bericht door Thibault »

poeperman schreef: Ik heb nog 3 vraagjes:
- zijn er mensen die deelnemen met flatpedals?
Ik denk twee man en een paardenkop.
Ge gaat veel en steil naar boven moeten fietsen. Bij mijzelf merk ik dat ik ook best veel trek aan mijn pedalen bij de steilste hellingen zoals de Murr van Borzée. Vorig jaar nét boven geraakt (met 28x40 versnelling) , ik denk niet dat het mij was gelukt met flats... al heb ik 0 ervaring met flats.

Heb nog even naar de resultaten gekeken van vorig jaar, pal in't midden geëindigd bij de amateurs.
Nu veel meer en gerichter aan't trainen (zwift, wanneer het warmer en droger is wat techniek) dus hoop wel wat naar voren te schuiven volgend jaar. Geen idee op hoeveel vooruitgang ik kan rekenen als ik blijf doortrainen zoals nu.
Gebruikersavatar
poeperman
Mountainbiker
Berichten: 116
Lid geworden op: ma 27 jan 2014 17:19

Re: BeMC La Roche 2018

Bericht door poeperman »

trekken aan pedalen is en blijft een mythe ;)

Het is al heel vaak wetenschappelijk aangetoond, en ook in de recente aflevering van 'wereldrecord' waar het werelduurrecord werd geanalyseerd werd er geen woord gerept over trekken aan de pedalen. Ik zie vooral voordelen in het vast zitten op een passage vol wortels of een zeer bumpy afdaling. Flats, en zeker de schoenen zijn ook een pak zwaarder natuurlijk.


Maar 't was naar aanleiding van jouw opmerking dat ik de vraag hier stelde, want ik ben oprecht benieuwd. Zeker omdat er toch een aantal wandelpassages inzitten (of vergis ik mij?).

Dus je zat +/- in het midden van de amateurs met je huidige vorm, of ben je nu fitter dan bij de start van de BeMC vorig jaar?
Gebruikersavatar
spaghetti_2
Mountainbiker
Berichten: 1445
Lid geworden op: zo 15 nov 2009 15:52
Rijdt met: Scott Spark RC Pro 2020, Rose X-Lite

Re: BeMC La Roche 2018

Bericht door spaghetti_2 »

poeperman schreef:trekken aan pedalen is en blijft een mythe ;)

Het is al heel vaak wetenschappelijk aangetoond, en ook in de recente aflevering van 'wereldrecord' waar het werelduurrecord werd geanalyseerd werd er geen woord gerept over trekken aan de pedalen.
Niet mee akkoord. Indien je dat wetenschappelijk bewijs voor handen hebt, mag je me hier altijd een linkje posten. Enkele kanttekeningen: veel vermogensmeter kunnen een duwkracht meten, maar geen trekkracht. De analyse in 'Wereldrecord' bevatte enkel de pedaalomslag van 0 tot 180°. Dit wil niet zeggen dat de opwaartse beweging irrelevant is (het blijft ook een populair programma, geen academische analyse van elke factor). De spier die voor de opwaartse beweging zorgt, is een andere spier dan de spier die voor de neergaande beweging zorgt (de quadriceps) en die het overgrote deel van het werk voor haar rekening neemt. Het is inderdaad een mythe dat je 10 of 20 procent extra vermogen zou kunnen leveren door aan je pedalen te trekken. Maar als je een constant wattage aan het trappen bent (bv 300W), dan is elke watt die je tijdens de optrekkende beweging levert een tijdelijke ontlasting van de quadriceps. Dit gaat over marginale winsten, maar wanneer je bv op je drempelwattage aan het fietsen bent, dan kan dit het verschil maken tussen deze inspanning x of x+0.5 min volhouden.

Toevallig heb ik gisteren meegedaan aan een wetenschappelijk onderzoek naar cadans bij wielrenners. Er werden elektroden op de verschillende spieren van mijn rechterbeen geplakt. De onderzoeker vertelde mij dat de spier die verantwoordelijk is voor de trek-beweging bij mij een minder uitgesproken signaal had dan bij de gemiddelde deelnemer aan het onderzoek. Wanneer ik hierop focuste en wat meer aan de pedalen trok, dan werd dit duidelijk in het elektro-signaal van deze spier. Om maar te zeggen dat er dus wel degelijk een opgaande spier-beweging is bij de gemiddelde fietser.
Thibault
Mountainbiker
Berichten: 124
Lid geworden op: wo 16 okt 2013 23:26

Re: BeMC La Roche 2018

Bericht door Thibault »

poeperman schreef:trekken aan pedalen is en blijft een mythe ;)

Het is al heel vaak wetenschappelijk aangetoond, en ook in de recente aflevering van 'wereldrecord' waar het werelduurrecord werd geanalyseerd werd er geen woord gerept over trekken aan de pedalen. Ik zie vooral voordelen in het vast zitten op een passage vol wortels of een zeer bumpy afdaling. Flats, en zeker de schoenen zijn ook een pak zwaarder natuurlijk.


Maar 't was naar aanleiding van jouw opmerking dat ik de vraag hier stelde, want ik ben oprecht benieuwd. Zeker omdat er toch een aantal wandelpassages inzitten (of vergis ik mij?).

Dus je zat +/- in het midden van de amateurs met je huidige vorm, of ben je nu fitter dan bij de start van de BeMC vorig jaar?
Wanneer het écht steil naar boven gaat, begin ik zelfs heel bewust ook te trekken aan mijn pedalen. Heb ik zeker geen wetenschappelijk onderzoek voor nodig.
Na een bocht weer optrekken of aan een sprint beginnen gaat bij mij ook altijd gepaard met trekken aan de pedalen.

Bij elk onderzoek dat zegt dat trekken géén voordeel heeft, stel ik mij vragen bij de methodiek die is gebruikt. De enige vraag is 'hoeveel voordeel'? Ik kan geloven dat er op een vlakke weg op kruissnelheid weinig trekken aan te pas komt, maar optrekken tot aan die kruissnelheid, krachtige sprints, steile hellingen... Daar wordt zeker aan de pedalen getrokken.


Voor de gewone sterveling zitten er enkele kleine wandelpassages in. De Muur van Borzée geraak(te) ik nog net op, maar hier en daar was er een helling die nóg steiler was die ik naar boven moet lopen.
Er zijn twee hellingen die ik mij nu nog herinner waarvan ik mij afvroeg of Mathieu Van Der Poel ze naar boven gereden was. Kan het mij bijna niet voorstellen dat het mogelijk is, maarja, onderschat de pro's niet zeker? :)

Spaghetti, waren er vorig jaar hellingen die jij te voet hebt moeten doen?


Mijn vorm toen we samen hadden gefietst in Wachtebeke is volgens mij iets minder dan toen ik de BeMC reed vorig jaar... maar dat is moeilijk in te schatten aangezien ik nooit iets gemeten heb tot voor kort.

Ik denk (hoop vooral) dat de vorm nu al wat beter is.
Nu wel net een weekje ziekte erop zitten, maar dat is gelukkig ook weer achter de rug.

Vanaf dit weekend gaat de training verder.
Gebruikersavatar
spaghetti_2
Mountainbiker
Berichten: 1445
Lid geworden op: zo 15 nov 2009 15:52
Rijdt met: Scott Spark RC Pro 2020, Rose X-Lite

Re: BeMC La Roche 2018

Bericht door spaghetti_2 »

Ik kan mij één wandel passage herinneren (omdat ze zo pijnlijk was op de verzuurde spieren). Dit was in de tweede etappe na 80 km, nadat je de asfalt beklimming van de Rue du Barrage verlaat: https://www.strava.com/activities/984131130

Ah ja, er was nog een wandelstuk: de oversteek van de Ourthe :-) En ongetwijfeld vergeet ik kleine stukjes, maar of je al eens enkele tientallen meters moet stappen hangt van veel af natuurlijk: verzet, conditie, ondergrond.
Giobiker
Mountainbiker
Berichten: 257
Lid geworden op: wo 07 okt 2009 22:39
Rijdt met: Specialized epic 29 / Scott Scale 920

Re: BeMC La Roche 2018

Bericht door Giobiker »

Als je eens aan hoge snelheid in een afdaling van je pedaal schiet zal je wel weten waarom je beter met klikpedalen start...

En klagen over de inschrijvingsprijzen van roc d'ardenne en dan deelnemen aan de bemc...
Je moet maar eens deelnemen aan een marathon ergens in het buitenland, bijna nergens zal je nog kunnen inschrijven voor 20€ zoals hier in belgie bij bv rdhf, waimes, theux...

grts.
Gebruikersavatar
poeperman
Mountainbiker
Berichten: 116
Lid geworden op: ma 27 jan 2014 17:19

Re: BeMC La Roche 2018

Bericht door poeperman »

klagen over de prijzen van Roc d' Ardenne heb ik alleszins niet gedaan :)

Ik vraag het omdat ik de keuze heb hé... Mijn winterschoenen zijn SPD en mijn vorige zomerschoenen zijn Mavics Crossmax waarmee ik ook al wandelend uit de voeten kan. De iets slappere zool, het algemeen comfort en het stapvermogen van mijn Flatschoenen (Adidas Terrex Crosstrail SL - met Stealth zool) doen me neigen naar flats, maar ik ben er nog niet volledig uit.
Plaats reactie