Raid Godefroy Bouillon

Een marathon (waarvan je kan spreken eenmaal je boven de 60km gaat), een rit tegen de tijd of een wedstrijd is toch iets gans anders dan een doordeweekse toertocht. Daarom dit apart forumonderdeel...
Gebruikersavatar
spaghetti_2
Mountainbiker
Berichten: 1445
Lid geworden op: zo 15 nov 2009 15:52
Rijdt met: Scott Spark RC Pro 2020, Rose X-Lite

Re: Raid Godefroy Bouillon

Bericht door spaghetti_2 »

Amai, hier gaan we nog enkele dagen van moeten bekomen. Met voorsprong misschien wel het zwaarste wat ik al op de mountainbike gedaan heb. Niet enkel door de afstand (extreem natuurlijk), ook de hoogtemeters (+4000) hakten er stevig in. Als kers op de taart maakte de neerslag van de voorbije dagen alles nog een beetje zwaarder en gladder. Wat ik niet had verwacht, was hoe technisch het parcours bij momenten was. Ik heb quasi elke marathon in de Ardennen gereden dit jaar, en deze was samen met de rots-passages van de Ambleve marathon echt wel de meest technische. Ik ben geen sukkelaar/bangerik op de fiets maar sommige stukken gisteren waren echt gewoon te hoog gegrepen voor mij. Mijn marathon bandjes met weinig noppen helpen hier niet bij natuurlijk, maar in een uitgeregende BeMC marathon voldeden deze bv wel. In twee van de extreem steile afdalingen waar je gewoon naar beneden gleed en nog over de wortels heen moest stevig overkop gegaan. Gelukkig zonder erg, maar goed voor het vertrouwen was dat niet.

Serieus afgezien, maar heel blij dat we deze magische 160 km van onze bucket-list hebben geschrapt. Met nog een bronzen medaille op het BK bij de amateurs een geweldige afsluiter van het seizoen. Dikke chapeau aan de organisatie, je zou niet zeggen dat dit nieuwe team nog maar enkele jaren bezig is. Deze is zeker bij de mooiste marathons die ik al gereden heb. Klein minpuntje: de ijskoude douches. Dat was nog een laatste karaktertest na 160 km modder ploeteren.
Verzetje
Mountainbiker
Berichten: 417
Lid geworden op: za 20 jan 2007 00:54
Rijdt met: Cotic Soul and Roadrat, tuned by ts bikes

Re: Raid Godefroy Bouillon

Bericht door Verzetje »

De 70km gedaan hier. Eerste deel bolde redelijk goed.
Er waren wel wat technische stukken bij, maar vond het niet zo extreem.
Denk dat inderdaad de zwaarte vooral in de 90km zit.

Enkel de laatste afdaling met al die switchbacks :evil:
Ben niet zo een held en dit op het einde.... was er net teveel aan :lol:

Verder top organistie!
Gebruikersavatar
Reindert
Mountainbiker
Berichten: 438
Lid geworden op: zo 20 nov 2005 19:46
Rijdt met: Niner EMD, Specialized Stumpjumper
Contacteer:

Re: Raid Godefroy Bouillon

Bericht door Reindert »

@ spaghetti. Merci voor het verslag. Klinkt als muziek in de oren. Knap gedaan die 3de plaats. Geniet ervan :)
Gebruikersavatar
spaghetti_2
Mountainbiker
Berichten: 1445
Lid geworden op: zo 15 nov 2009 15:52
Rijdt met: Scott Spark RC Pro 2020, Rose X-Lite

Re: Raid Godefroy Bouillon

Bericht door spaghetti_2 »

De moeilijkste stukken zaten inderdaad op de 90. Ik vond de switchbacks op het einde van de 70 'simpel' in vergelijking met sommige stukken op de 90. Het moeilijkste op de 70 was het compleet kapot gereden parcours met soms enkeldiepe plassen.
Verzetje
Mountainbiker
Berichten: 417
Lid geworden op: za 20 jan 2007 00:54
Rijdt met: Cotic Soul and Roadrat, tuned by ts bikes

Re: Raid Godefroy Bouillon

Bericht door Verzetje »

spaghetti_2 schreef:De moeilijkste stukken zaten inderdaad op de 90. Ik vond de switchbacks op het einde van de 70 'simpel' in vergelijking met sommige stukken op de 90. Het moeilijkste op de 70 was het compleet kapot gereden parcours met soms enkeldiepe plassen.

Ja maar gij hebt wel techniek :wink:
Bij mij is het eerder wat behelpen en sukkelen soms :lol:
Kom wel mijn beperkingen tegen op zo een tochten. :evil:
Al oefenend moet het beter gaan. Maar dat gaat niet meer als ik helemaal
"op" ben :lol:
Gebruikersavatar
toscana
Mountainbiker
Berichten: 49
Lid geworden op: do 29 jan 2009 13:06
Rijdt met: canyon nerve xc 7

Re: Raid Godefroy Bouillon

Bericht door toscana »

Ook ik vond het een fantastische tocht (zonet de mooiste van het jaar). Prachtige uitzichten, mooie klimmen en zeer steile afdalingen. Ook ik ben éénmalig stevig gevallen tijdens één van de zeer steile afdalingen. Blij dat ik met mijn reserve fiets moest fietsen daarop stond vooraan een rockte ron.
Gebruikersavatar
KRZA
Mountainbiker
Berichten: 979
Lid geworden op: ma 02 nov 2009 15:54
Rijdt met: Specialized Epic Expert 29

Re: Raid Godefroy Bouillon

Bericht door KRZA »

Heeft er iemand een idee hoe het met diene mens is die ze aan het reanimeren waren ofzo net voor de 2de bevoorrading? Zag er niet zo goed uit eerlijk gezegd. Hopelijk alles ok.
Giobiker
Mountainbiker
Berichten: 257
Lid geworden op: wo 07 okt 2009 22:39
Rijdt met: Specialized epic 29 / Scott Scale 920

Re: Raid Godefroy Bouillon

Bericht door Giobiker »

ik heb vorig jaar ook de 90 gereden en volgens mij was het parcours nagenoeg hetzelfde maar de afdalingen lagen er toch een stuk gevaarlijker bij.
Vorig jaar reed ik zonder veel problemen overal af maar dit jaar was dit toch wel even anders...
Op verschillende afdalingen was het bijna gewoon naar beneden schuiven en hopen dat je goed terecht kwam.
Het zal wel deels door de nattigheid komen maar ik denk dat deze afdalingen er alleen maar erger zullen op worden en zeker nu ze volledig uitgeremd zijn... dat belooft voor de komende edities!
Ben zelf ook een paar keer goed onderuit gegaan en heb ook vele anderen overkop zien gaan, hopelijk kwam iedereen er goed vanaf, al zagen ze er niet allemaal zo goed uit...
Naast de rdhf kon deze wel tellen, al leek de grg mij in deze omstandigheden nog een stuk technischer!

grts
Gebruikersavatar
Single Tracker
Mountainbiker
Berichten: 471
Lid geworden op: ma 24 jan 2011 16:39
Rijdt met: Superior van bij Velo Timo
Contacteer:

Re: Raid Godefroy Bouillon

Bericht door Single Tracker »

Op het gemak (al is dat relatief met 1900 hm) de 70 km uitgereden in Bouillon. Normaal zou ik de 90 km doen, maar ik kamp nog met de naweeën van een elleboogbreuk.

Over het parcours van de 70 km ben ik teleurgesteld, zeker als ik het vergelijk met de wonderbaarlijke mooie 90 km die ik daar vorig jaar reed. Het verschil kan niet groter zijn. Op de 90 km zoeken ze alle single-tracks, schuine flanken, gewortelde wandelpaden en andere technische uitdagingen op. Op de 70 km is het net het omgekeerde, hier zoeken ze de brede tracks op. OK, er waren enkele mooie passages waarvan ik wel genoten heb, maar over het algemeen vond ik het te flauw voor een marathon in de Ardennen. Volgend jaar zien ze mij zeker terug, maar het zal dan sowieso voor de 90 km zijn.
Plaats reactie