Belgian Ardennes Marathon Series

Een marathon (waarvan je kan spreken eenmaal je boven de 60km gaat), een rit tegen de tijd of een wedstrijd is toch iets gans anders dan een doordeweekse toertocht. Daarom dit apart forumonderdeel...
lowie
Mountainbiker
Berichten: 1674
Lid geworden op: di 22 feb 2005 09:56
Rijdt met: best of both worlds

Re: Belgian Ardennes Marathon Series

Bericht door lowie »

De kalender 2018 met o.a. de nieuwe organisatie die in de plaats komt van Amblève Legend Marathon is hier te vinden :
http://www.vojomag.nl/news/bams-2018-de ... is-gekend/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
spaghetti_2
Mountainbiker
Berichten: 1445
Lid geworden op: zo 15 nov 2009 15:52
Rijdt met: Scott Spark RC Pro 2020, Rose X-Lite

Re: Belgian Ardennes Marathon Series

Bericht door spaghetti_2 »

Zelf de Rockalienne nog niet gereden, maar al heel veel positiefs over gehoord dus zeer blij met deze intrede op de kalender.
Benieuwd nu hoe de puntentelling er voor volgend jaar gaat uitzien. Wat mij betreft is de BAMS echt wel een succes (het leeft echt onder de renners) dus hopelijk heeft deze een mooie toekomst!
japser
Mountainbiker
Berichten: 44
Lid geworden op: za 18 mei 2013 07:12
Rijdt met: Niner Air

Re: Belgian Ardennes Marathon Series

Bericht door japser »

https://www.grand-halleux.be/rando-des-neufs-pres" onclick="window.open(this.href);return false;

Eindelijk een organisatie die een gewone tocht organiseert over hetzelfde parcours als de chronorijders voor minder als de helft van het geld!

Ze zouden dit allemaal moeten aanbieden, de meerderheid heeft toch niks aan die tijden buiten een legere portefeuille!
lowie
Mountainbiker
Berichten: 1674
Lid geworden op: di 22 feb 2005 09:56
Rijdt met: best of both worlds

Re: Belgian Ardennes Marathon Series

Bericht door lowie »

japser schreef:https://www.grand-halleux.be/rando-des-neufs-pres

Eindelijk een organisatie die een gewone tocht organiseert over hetzelfde parcours als de chronorijders voor minder als de helft van het geld!

Ze zouden dit allemaal moeten aanbieden, de meerderheid heeft toch niks aan die tijden buiten een legere portefeuille!
Er is een groot aanbod aan mooie TT's in de Ardennen. Ik zie het probleem dus niet voor uw portefeuille
japser
Mountainbiker
Berichten: 44
Lid geworden op: za 18 mei 2013 07:12
Rijdt met: Niner Air

Re: Belgian Ardennes Marathon Series

Bericht door japser »

lowie schreef:
japser schreef:https://www.grand-halleux.be/rando-des-neufs-pres

Eindelijk een organisatie die een gewone tocht organiseert over hetzelfde parcours als de chronorijders voor minder als de helft van het geld!

Ze zouden dit allemaal moeten aanbieden, de meerderheid heeft toch niks aan die tijden buiten een legere portefeuille!
Er is een groot aanbod aan mooie TT's in de Ardennen. Ik zie het probleem dus niet voor uw portefeuille
Ja genoeg TT's wel. Maar alle grote marathons zijn allemaal chrono geworden en dan vragen ze allemaal lekker door, terwijl er een groot aandeel rijders is dat die chrono niet interessant vindt. Je betaald dus teveel voor wat je er voor terug krijgt.

Kijk hier, ze geven dezelfde service, enkel het gedeelte chrono valt weg en je betaald ineens nog maar de helft.
Ik vind dit persoonlijk een goed voorbeeld en de andere marathons zouden dit beter ook doen als ze meer volk willen aantrekken.
lowie
Mountainbiker
Berichten: 1674
Lid geworden op: di 22 feb 2005 09:56
Rijdt met: best of both worlds

Re: Belgian Ardennes Marathon Series

Bericht door lowie »

japser schreef:
lowie schreef:
japser schreef:https://www.grand-halleux.be/rando-des-neufs-pres

Eindelijk een organisatie die een gewone tocht organiseert over hetzelfde parcours als de chronorijders voor minder als de helft van het geld!

Ze zouden dit allemaal moeten aanbieden, de meerderheid heeft toch niks aan die tijden buiten een legere portefeuille!
Er is een groot aanbod aan mooie TT's in de Ardennen. Ik zie het probleem dus niet voor uw portefeuille
Ja genoeg TT's wel. Maar alle grote marathons zijn allemaal chrono geworden en dan vragen ze allemaal lekker door, terwijl er een groot aandeel rijders is dat die chrono niet interessant vindt. Je betaald dus teveel voor wat je er voor terug krijgt.

Kijk hier, ze geven dezelfde service, enkel het gedeelte chrono valt weg en je betaald ineens nog maar de helft.
Ik vind dit persoonlijk een goed voorbeeld en de andere marathons zouden dit beter ook doen als ze meer volk willen aantrekken.
Die discussie over de prijs is al eens tot in den treure gevoerd.
De BAMS is nu eenmaal een wedstrijd, en daar hangt idd een kostprijs aan.
De organisatoren die hieraan meedoen hebben deze keuze gemaakt, en daar is wel degelijk een publiek voor.
Neem de RDHF, en hier zit ik middenin : die organisatie is zo complex dat een TT daar echt niet bij kan. Bovendien, zoals ik je al zei, is er een overvloed aan TT's die je wél kan meedoen aan een zeer lage prijs. In Malmedy en onmiddellijke omgeving : Francorchamps, Pont-Ligneuville, Malmedy Bike Festival, Bellevaux, Stavelot, Hockai, Géromont, en nu vergeet ik er nog een paar.
En vele van die TT's zijn even uitdagend qua parcours als de marathons van de BAMS.
Ik snap dus echt je probleem niet.
(en de Halonienne is een kleinschaliger organisatie die dat er wel kan bijnemen)
Gebruikersavatar
spaghetti_2
Mountainbiker
Berichten: 1445
Lid geworden op: zo 15 nov 2009 15:52
Rijdt met: Scott Spark RC Pro 2020, Rose X-Lite

Re: Belgian Ardennes Marathon Series

Bericht door spaghetti_2 »

+1

Het aantal marathon(wedstrijden) is veel en veel lager dan het aantal TT's. Er zijn zeer veel TT's en chrono's waarbij je voor enkele euro's parcours tot meer dan 100 km voorgeschoteld krijgt. Ze zijn minder bekend en maken misschien minder reclame, maar ze staan evengoed op de kalender hier. En wil je dan toch een klassieker zoals de RdHF of CdW rijden, dan betaal je daarvoor. Het zijn in de eerste plaats wedstrijden, waarbij je als deelnemer kan kiezen om het wedstrijd-element te negeren. Dat staat je volledig vrij uiteraard maar dan eisen dat een organisatie een format op jouw maat aanbiedt, is een omgekeerde logica.
Gebruikersavatar
scelter
Mountainbiker
Berichten: 1926
Lid geworden op: za 28 aug 2004 21:45
Rijdt met: Canyon Exceed SLX 9.9 & Rose Pro RS SRAM Force

Re: Belgian Ardennes Marathon Series

Bericht door scelter »

Ik denk dat we nog niet te klagen hebben ivm sommige buitenlandse marathons
japser
Mountainbiker
Berichten: 44
Lid geworden op: za 18 mei 2013 07:12
Rijdt met: Niner Air

Re: Belgian Ardennes Marathon Series

Bericht door japser »

spaghetti_2 schreef:maar dan eisen dat een organisatie een format op jouw maat aanbiedt, is een omgekeerde logica.
Ik eis toch niets?

Ik stel alleen maar vast dat er jaar na jaar meer organisaties zich meer richten op chronorace marathons.
Hierdoor rijd ik persoonlijk er minder als vroeger, en nu dat la halloliene de omgekeerde richting uitgaat en een toertocht organiseert zonder alle extra's (die ongetwijfeld voor sommige mensen heel leuk zijn) vind ik dit persoonlijk goed en hopelijk slaat het concept aan, dan zouden sommige andere organisaties dit ook volgen.
Gebruikersavatar
spaghetti_2
Mountainbiker
Berichten: 1445
Lid geworden op: zo 15 nov 2009 15:52
Rijdt met: Scott Spark RC Pro 2020, Rose X-Lite

Re: Belgian Ardennes Marathon Series

Bericht door spaghetti_2 »

Op de Rockalienne na zijn alle wedstrijden binnen de BAMS gevestigde waarden die al jarenlang in wedstrijdvorm bestaan. Daarnaast heb je nog de chrono's van de O2MC (die je meestal wél als TT kan rijden), en dan heb je het op enkele losstaande events (BeMC, LCMT) wel gehad met de +60 km wedstrijden in België. Tenzij ik dus iets over het hoofd zie, zie ik geen duidelijke trend van marathons naar zuiver wedstrijden. En de gemiddelde wedstrijd in de BAMS kost 20 à 25€, voor de meeste granfondo en cyclo wedstrijden op de weg betaal ik het 3 tot 4 dubbele. Ik ben het dus zowel met de stelling over de kostprijs als over het wedstrijd/marathon concept oneens :)
Plaats reactie