Cross duathlon

Een marathon (waarvan je kan spreken eenmaal je boven de 60km gaat), een rit tegen de tijd of een wedstrijd is toch iets gans anders dan een doordeweekse toertocht. Daarom dit apart forumonderdeel...
Gebruikersavatar
Filip van Nijlen
Mountainbiker
Berichten: 134
Lid geworden op: ma 11 okt 2004 17:11
Rijdt met: Speci stumpy

Re: Cross duathlon

Bericht door Filip van Nijlen »

Borstband zullen ze vermoedelijk in elke atletiekwinkel hebben of decathlon : http://www.decathlon.nl/startnummerband-id_8200372.html

Ik ben van Nijlen ;-)
Wij gaan wss al de dag voordien naar daar met de mobilhome, kan de vrouw en de hondjes mee :bounce:

Nog enkele tips :
- De meesten duathlonners hebben een plastic bak bij die ze bij hun fiets zetten in de wisselzone met daarin helm, fietsschoenen, drank, eten en/of reserveschoenen en kleding voor 2de loop gedeelte...
- Misschien nog veiligheidsspelden voorzien om uw nummer vast te maken op borstband, meestal krijg je die ter plaatse maar soms zijn ze er niet.
- De meesten hebben rekken in hun loopschoenen ipv nestels, veel sneller om te wisselen ;-)
- Sommige kleven enkele gels en repen op de bovenbuis van hun fiets.

Voor de rest niet te veel zorgen maken, wijst zichzelf uit...
Gebruikersavatar
BerggeitCasualFietser
Mountainbiker
Berichten: 2935
Lid geworden op: ma 09 jan 2012 12:06
Rijdt met: Trek Superfly 7, Lapierre X629

Re: Cross duathlon

Bericht door BerggeitCasualFietser »

Filip van Nijlen schreef:Borstband zullen ze vermoedelijk in elke atletiekwinkel hebben of decathlon : http://www.decathlon.nl/startnummerband-id_8200372.html

Ik ben van Nijlen ;-)
Wij gaan wss al de dag voordien naar daar met de mobilhome, kan de vrouw en de hondjes mee :bounce:

Nog enkele tips :
- De meesten duathlonners hebben een plastic bak bij die ze bij hun fiets zetten in de wisselzone met daarin helm, fietsschoenen, drank, eten en/of reserveschoenen en kleding voor 2de loop gedeelte...
- Misschien nog veiligheidsspelden voorzien om uw nummer vast te maken op borstband, meestal krijg je die ter plaatse maar soms zijn ze er niet.
- De meesten hebben rekken in hun loopschoenen ipv nestels, veel sneller om te wisselen ;-)
- Sommige kleven enkele gels en repen op de bovenbuis van hun fiets.

Voor de rest niet te veel zorgen maken, wijst zichzelf uit...
Uit mijn mtb ervaringen weet ik al dat vrouwlief vermoedelijk niet zal meekomen :(
Bedankt voor de tips alvast, kan ik rekening mee houden.
Heb gezien dat je die gels ook al die borstband kan hangen.

Eet je dan vlug iets tijdens het omkleden, of doe je dit allemaal op de fiets?
Gebruikersavatar
Filip van Nijlen
Mountainbiker
Berichten: 134
Lid geworden op: ma 11 okt 2004 17:11
Rijdt met: Speci stumpy

Re: Cross duathlon

Bericht door Filip van Nijlen »

Je zal merken dat eten tijdens het lopen, zeker op korte afstand met hogere hartslag niet simpel is.
Meenemen tijdens het lopen is dus extra gewicht en ben je niks mee, daarom dat ze soms op kader vast plakken.
In de wisselzone eten is tijdverlies en daar zakt de hartslag niet direct = stress :-D
Nee, gewoon op de fiets, tijd zat en normaliter lagere hartslag dan tijdens lopen.
Gebruikersavatar
BerggeitCasualFietser
Mountainbiker
Berichten: 2935
Lid geworden op: ma 09 jan 2012 12:06
Rijdt met: Trek Superfly 7, Lapierre X629

Re: Cross duathlon

Bericht door BerggeitCasualFietser »

Had dit weekend nog een extra hartslagmeter gekocht, die ik al horloge kan dragen, gisteravond even getest tijdens het lopen. Mijn hartslag is niet boven de 150 gegaan, terwijl bij iets of wat intensief fietsen dit vlugger gebeurt. Heb nu niet echt diep gegaan tijdens het lopen, maar ik dacht dat lopen altijd intensiever is voor je lichaam dan fietsen?
Gebruikersavatar
Filip van Nijlen
Mountainbiker
Berichten: 134
Lid geworden op: ma 11 okt 2004 17:11
Rijdt met: Speci stumpy

Re: Cross duathlon

Bericht door Filip van Nijlen »

Hangt er natuurlijk vanaf hoe intensief je wat doet :-D
Ik probeer altijd voorzichtig te zijn bij het lopen en mijn overslag niet of nauwelijks te passeren.
Bij het fietsen zie ik daar minder naar, omdat je daar ook dikwijls passages hebt waar je verplicht word om te minderen of kan stayeren en dus kan recupereren.
Bij het berekenen van mijn hartslagzones kreeg ik een verschillende tabel mee voor lopen en fietsen met 7 slagen verschil in het voordeel van het lopen.
Let wel op met een hartslagmeter aan de pols, deze zijn bijlange niet zo accuraat als deze met borstband, is al veel over geschreven en normaal ook vermeld in handleiding.
Ik gebruik voor het sporten altijd Garmin toestellen met borstband, enkel voor monitoring tijdens de dag en vrnl voor de rustpols gebruik ik Garmin met polsmeting.
Gebruikersavatar
BerggeitCasualFietser
Mountainbiker
Berichten: 2935
Lid geworden op: ma 09 jan 2012 12:06
Rijdt met: Trek Superfly 7, Lapierre X629

Re: Cross duathlon

Bericht door BerggeitCasualFietser »

Is eentje met borstband. Ik ga zowel die dragen als mijn Polar dragen waarbij de display op de fiets staat.

Begint al beetje nervositeit te komen. Vooral omwile van het organisatorische, ik ben niet zo iemand die dan graag op het onbekende afgaat, en me te veel wil voorbereiden.
Het fysieke, tsja dat wordt gewoon doorbijten, ik weet dat ik alleszins niet bij de eersten zal eindigen, maar het is vooral een test op vlak van overgang lopen/fietsen en op vlak van welke kleding waar, en wat eet en drink je waar en hoeveel.
Ik veronderstel dat ik gewoon in gewone kledij afreis, daar toegekomen mijn bike ergens veilig kan zetten, en me dan omkleed voor het lopen. Hier begint de twijfel al, kleed ik me voor het eerste deel eerder iets warmer of net niet? Kan ik me bij het wisselen gemakkelijk omkleden naar koersbroek met zeem en bretellen of ziet iedereen je dan in je blote flikker staan. Wordt er al met koersbroek gelopen?
Het zal zichzelf wel wat uitwijzen zeker, en beetje copycat doen.
Gebruikersavatar
Filip van Nijlen
Mountainbiker
Berichten: 134
Lid geworden op: ma 11 okt 2004 17:11
Rijdt met: Speci stumpy

Re: Cross duathlon

Bericht door Filip van Nijlen »

hahaha.... take it easy zenuwpees...
Ik rij ook gewoon morgenvroeg tegen 10h naar daar... madam blijft dan toch maar thuis.
Ineens fietskledij van begin tot einde.
Mss extra vestje om te wisselen indien te nat na loopgedeelte.
Eens daar startnr afhalen, op fiets aanbrengen en deze in wisselzone gaan zetten en even opwarmen.
Ik draag lichtblauwe Tornadobikers tenue.
Gebruikersavatar
BerggeitCasualFietser
Mountainbiker
Berichten: 2935
Lid geworden op: ma 09 jan 2012 12:06
Rijdt met: Trek Superfly 7, Lapierre X629

Re: Cross duathlon

Bericht door BerggeitCasualFietser »

Als ik je rondlopen kom ik even goeiedag zeggen.
Ik rij met een rode Trek Superfly 7

Heb al vanalles klaar gezet, zal wel genoeg bij hebben. Ik denk inderdaad ook al met fietskledij te beginnen, toch alleszins qua broek.
Gebruikersavatar
BerggeitCasualFietser
Mountainbiker
Berichten: 2935
Lid geworden op: ma 09 jan 2012 12:06
Rijdt met: Trek Superfly 7, Lapierre X629

Re: Cross duathlon

Bericht door BerggeitCasualFietser »

Gisteren duathlon kunnen voltooien, al was het naar einde toe echt strompelen.

Had wel verwacht dat het geen topper zou worden, ook veel zaken ervaren en uitzoeken.
Besloten om voor het eerste loopnummer wel al koersbroek te dragen, maar looptrui, om dan nadien te kunnen wisselen. Het lopen ging grootste vraagteken worden, aangezien ik tot gisteren nog geen 10 km aan een stuk had kunnen lopen.
Gestart, en iets te vlug gestart. Bleek dat ik nog zware benen had van deze week te gaan lopen.. Bovendien was ik het gewoon om vooral op asfalt te lopen door het vele avondtrainen. Op offroad ondergrond (akkers ) ging dat toch iets anders. Dit bracht met zich mee dat ik als laatste van de 14 km lopen gedeelte naar de wisselzone ging. Daar was het met de ontplofte benen even zoeken naar de juiste tred, en hier ook van de laagvliegers die zonder iets te zeggen wouden voorbij steken zonder iets te zeggen, wat bijna botsing veroorzaakte.
Het fietsen ging al pak beter, toen de besten al terug aan het lopen waren, en ik meer ruimte had , zag ik in de verte ondanks achterstand na het lopen toch al enkelen die ik nog hoopte in te halen. Ondertussen begon het ook te regenen, iets waar de eersten geen last meer van hadden voor het fietsen. Uiteindelijk toch nog een deelnemer kunnen inhalen, en had me voorgenomen om bij laatste lopen me niet meer te laten passeren.
Die 7 km werd een martelgang maar toch op karakter doorgezet en als voorlaatste kunnen eindigen ipv laatste.
Nog even met die gast en zijn vriendin staan praten, en hij zei me dat hij regelmatig kleinere duathlons doet, maar dat het niveau hier echt hoog was.
Bedankt aan Filip hier alvast voor de tips en steun onderweg, anderen die ik tussendoor heb leren kennen, en de organisatie die bij het passeren van de start/finish bij het laatste lopen ging applaudisseren en bleef aanmoedigen.
Bunga
Mountainbiker
Berichten: 264
Lid geworden op: zo 01 jan 2012 23:56
Rijdt met: Lapierre X-Control 210

Re: Cross duathlon

Bericht door Bunga »

Dat is idd al wat meer dan de gewone duathlons. Normaal beginnen die rond de 5 a 7km lopen in totaal en deze was 21?
Plaats reactie