Cross duathlon

Een marathon (waarvan je kan spreken eenmaal je boven de 60km gaat), een rit tegen de tijd of een wedstrijd is toch iets gans anders dan een doordeweekse toertocht. Daarom dit apart forumonderdeel...
Gebruikersavatar
Sir Kermit
Mountainbiker
Berichten: 57
Lid geworden op: di 28 okt 2014 15:46
Rijdt met: negeners

Re: Cross duathlon

Bericht door Sir Kermit »

Parcours lag er minder zwaar bij dan gevreesd. Kon veel erger geweest zijn. Door het goede weer lag volgens mij het parcours er op sommige plaatsen elke ronde iets beter bij. Bij start was het wel spekglad door ijzel.
Applaus voor het nieuwe mtb parcours. Niet alleen langer maar ook zwaarder door de opeenvolging van venijnige klimmetjes in de eerste helft.
Ben blij dat het niet regende of sneeuwde de dag zelf maar het zal er toch eens van komen als ik mij blijf inschrijven.
Zelf tevreden met mijn loopresultaten en verrukt dat mijn zadel het uitgehouden heeft na railbreuk in ronde 2.
Wasje
Mountainbiker
Berichten: 30
Lid geworden op: za 24 nov 2012 22:51
Rijdt met: Van Nicholas Zion 29-er + Ednine beachracer

Re: Cross duathlon

Bericht door Wasje »

Gisteren ook gestart voor mijn eerste hel. Het was inderdaad zeer glad de eerste uren. In de eerste fietsronde hard onderuit op een stuk asfalt. De tweede ronde brak mijn derailleur af aan die 3 venijnige klimmetjes van het eerste deel van het parcours, gelukkig was dit niet al te ver van de sporthal (3km).
Hier mijn reservefiets uit de box gehaald en verder voor de rest van het fietsparcours. Nog redelijk fris kunnen starten aan de afsluitende loopproef (1ste ronde in 1h17) na 20 km de man met de hamer tegengekomen en nog redelijk veel verval in deze ronde (1h26). Had voor mezelf een doel gesteld te eindigen onder de 10 uren wat me mede door materiaalpech niet gelukt is. Ik heb wel genoten van de eerste tot de laatste kilometer met een eindtijd van 10h18.
Gebruikersavatar
Sir Kermit
Mountainbiker
Berichten: 57
Lid geworden op: di 28 okt 2014 15:46
Rijdt met: negeners

Re: Cross duathlon

Bericht door Sir Kermit »

Congrats
Wasje
Mountainbiker
Berichten: 30
Lid geworden op: za 24 nov 2012 22:51
Rijdt met: Van Nicholas Zion 29-er + Ednine beachracer

Re: Cross duathlon

Bericht door Wasje »

Jij ook proficiat. Hoeveelste deelname en finish was dit al voor u?
Voor mij alvast voor herhaling vatbaar. Ik heb er echt van genoten vanaf de eerste tot de laatste kilometer.
Gebruikersavatar
Sir Kermit
Mountainbiker
Berichten: 57
Lid geworden op: di 28 okt 2014 15:46
Rijdt met: negeners

Re: Cross duathlon

Bericht door Sir Kermit »

2e maal voor mij. Het verschil met vorig jaar is dat ik door vorig jaar te finishen nu op voorhand al wist dat ik het kon. Is bevrijdender.
Vorig jaar had ik maximaal eens 28km gelopen op training. Dit jaar 2 marathons en cross duathlons van Wetteren, Reusel en Damme, dus vertrouwen was er wel.
Ik zet hem weer op de planning voor volgend jaar, maar nu ga ik terug wat meer aandacht aan fietstraining besteden. Want als mountainbiker toch lopen als sterkste discipline hebben is toch niet echt goed. Er is dus nog ruimte voor verbetering.
Gebruikersavatar
BerggeitCasualFietser
Mountainbiker
Berichten: 2935
Lid geworden op: ma 09 jan 2012 12:06
Rijdt met: Trek Superfly 7, Lapierre X629

Re: Cross duathlon

Bericht door BerggeitCasualFietser »

Proficiat aan iedereen alvast!
Gebruikersavatar
pertotal
Mountainbiker
Berichten: 416
Lid geworden op: di 07 aug 2007 20:26
Rijdt met: ne grijze Carrara 27,5 inch
Contacteer:

Re: Cross duathlon

Bericht door pertotal »

Allen,
Ik ga in februari voor het eerste maal deelnemen aan een cross duathlon in Hofstade.
Hebben de kenners onder jullie enkele tips om deze tot een goed eind te brengen?
Ik heb wel wat ervaring in het lopen, heb tot vorige zomer nog vele disciplines gelopen (in de winter veldlopen, wedstrijden van 5km tot de marathon) een beetje een allrounder.
In de zomer rij ik ook mee met de wielerclub en ben vanaf deze winter terug beginnen mtb'ken.
Alle tips zijn welkom zodat ik deze duathlon tot een goed eind afwerken
Wasje
Mountainbiker
Berichten: 30
Lid geworden op: za 24 nov 2012 22:51
Rijdt met: Van Nicholas Zion 29-er + Ednine beachracer

Re: Cross duathlon

Bericht door Wasje »

Met je loopervaring ga je al ver komen. Als je regelmatig aan veldlopen gedaan hebt verwacht ik dat je een snelle loper bent?
Wat je wel kan trainen is de overgang van lopen naar fietsen en andersom. Als je dit nog nooit gedaan hebt valt dit tegen. Bij een relatief korte cross duathlon is het belangrijk om zo weinig mogelijk tijd de verspillen in de wisselzone. Leg vooraf alles klaar in de volgorde dat je de dingen nodig hebt (helm, bril, extra fietsjasje...). Veel ervaren atleten gebruiken elastische nestels of snelsluiters voor hun loopschoenen zodat ze daar geen tijd mee verliezen in de wisselzone.
Wat je zeker moet doen is genieten van de wedstrijd en je zal zien dat het naar meer zal smaken :wink:
In ieder geval veel plezier.
Gebruikersavatar
pertotal
Mountainbiker
Berichten: 416
Lid geworden op: di 07 aug 2007 20:26
Rijdt met: ne grijze Carrara 27,5 inch
Contacteer:

Re: Cross duathlon

Bericht door pertotal »

Thx voor de tips... de overstap lopen/fietsen en omgekeerd zal ik wat oefenen, ook de nestels hou ik in het achterhoofd.
Gebruikersavatar
pertotal
Mountainbiker
Berichten: 416
Lid geworden op: di 07 aug 2007 20:26
Rijdt met: ne grijze Carrara 27,5 inch
Contacteer:

Re: Cross duathlon

Bericht door pertotal »

Gisteren mijn eerste crossduathlon afgewerkt, is heel goed meegevallen.
Ik heb de 3,1 - 20 - 3,1 volbracht in 1:24 en ben er tevreden over.
Ik bewust niet te diep gegaan en zoveel mogelijk genoten en ervaring proberen op te doen.
Besluit, het smaakt naar nog :wink:
Plaats reactie